11 fraze toxice care nu-și au locul în monologul interior

În lumea în care trăim, monologul interior este singura modalitate prin care ne putem simți împăcați cu noi înșine. 
Monologul interior nu trebuie să conțină fraze toxice

Monologul interior este modalitatea prin care examinăm lumea exterioară și universul propriu. Acesta ne permite să asimilăm tot ceea ce ni se întâmplă și să îi oferim un sens. Prin urmare, acesta joacă un rol important în menținerea sănătății mentale și emoționale.

Chiar dacă simțim că aceste gânduri vin și pleacă, în realitate ele ne influențează acțiunile, sentimentele și reacțiile la mediul în care trăim.

Așa cum spunea și Epictet: „Nu contează ce ți se întâmplă, ci cum reacționezi tu la aceste lucruri.”

Monologul interior sănătos este sinonim cu o viață sănătoasă

Monologul interior sănătos este sinonim cu o viață sănătoasă

Suntem stăpânii propriului nostru destin, întrucât simțim și acționăm în concordanță cu valorile și convingerile noastre. Emoțiile sau gândurile generate de monologul nostru interior ne „îndoctrinează” în așa fel încât putem ajunge să ne creăm o realitate distorsionată.

Printre gândurile și convingerile care ne afectează în mod negativ sunt incluse: nevoia de a primi aprobarea celor din jur cu orice preț, sentimentul oribil care ne încearcă atunci când nu obținem ceea ce ne-am dorit sau convingerea că inerția este drumul spre fericire. 

Iată câteva fraze comune prezente în monologul interior pe care ar trebui să le eliminăm din mintea noastră:

1. „Trebuie să reușesc în tot ce îmi propun”

Viața nu se împarte numai în câștigători și pierzători. Acțiunile bazate pe principiul „totul sau nimic” nu sunt sănătoase. De multe ori, eșecul stă la baza succesului. 

Nu uita că descoperiri importante precum razele X sau penicilina s-au realizat după o serie lungă de eșecuri.

Monologul interior are o influență asupra noastră

2. „Dacă dau greș de data asta, sunt un ratat”

Îți amintim din nou că greșelile și eșecurile duc adesea la succes. Nu are rost să te gândești că dacă faci o greșeală, ai ratat totul. Trebuie să-ți oferi singur oportunitatea și dreptul de a mai încerca o dată. Doar așa vei reuși să-ți atingi obiectivele.

3. „Dacă nu primesc aprobarea celor din jur, nu voi fi fericit”

Aceasta este o convingere destul de frecventă. Este important să nu ne simțim respinși, dar nu este necesar și nici măcar posibil să fim acceptați de toată lumea. Este un adevăr pe care trebuie să îl conștientizăm și să îl asimilăm pentru a ne accepta noi pe noi înșine.

 4. „Nu pot trăi fără tine. Am nevoie de tine pentru a fi fericit”

Această gândire este rezultatul unei concepții greșite privind sentimentul iubirii. Dragostea trebuie să fie reciprocă, multilaterală, imparțială și necondiționată. Dragostea și dependența nu pot coexista, întrucât se distrug una pe alta.

5. „Dacă nu ești de acord cu mine, înseamnă că nu mă placi”

„Nimeni nu îmi recunoaște valoarea, pentru că nu valorez nimic.” „Valoarea mea personală depinde de ce cred alții despre mine.” Pentru cei mai mulți dintre noi, criticile sunt sinonime cu respingerea.

Însă Emerson spunea cândva: „Sper să nu fac niciodată greșeala vulgară de a crede că sunt persecutat de fiecare dată când sunt contrazis.”

6. „Nu suport să-mi spună alții ce să fac”

Aceasta este o altă frază negativă care își face loc uneori în monologul interior. Desigur, este important să ne asumăm răspunderea pentru acțiunile noastre, dar asta nu înseamnă că trebuie să ignorăm total sfaturile și opiniile altor persoane.

Cooperarea și colaborarea cu cei din jur nu ne diminuează valoarea personală și nu ne știrbește identitatea, ci ne ajută să fim mai buni.

Monologul interior trebuie să ne creeze emoții pozitive

7. „Nu sunt suficient de bun”

„Nu pot. Nu merită să încerc, pentru că nu o să reușesc niciodată.” În acest caz, îți sugerăm să reții o premiză importantă: Dacă în loc să crezi că nu poți, crezi că poți, în cele din urmă vei avea dreptate. Astfel, „a vrea” este sinonim cu „a putea.” Important este să încerci din nou și din nou. 

Convingerile tale îți influențează acțiunile, în așa fel încât lucrurile de care îți este frică se adeveresc, tocmai pentru că tu le-ai îndreptat în acea direcție. Este o profeție care se îndeplinește singură.

8. „Să nu ai încredere în nimeni, fii mereu în alertă”

Nu avem încredere în ceilalți pentru că oamenii fac greșeli, noi facem greșeli și vrem să ne protejăm împotriva lor.

Probabil că o doză de neîncredere este binevenită în anumite situații, dar ai grijă să renunți la ea când nu mai este necesară și provoacă numai suferință. Dacă nu ținem cont de acest aspect, ne închidem în fața oamenilor și ne înăbușim dezvoltarea personală.

9. „Sunt mai bun decât ceilalți”

Nimeni nu valorează mai mult decât cel de lângă el. Modestia este temelia decenței și a onoarei. Dacă te simți superior față de ceilalți, vei adopta o atitudine arogantă care nu este deloc plăcută.

Socrate, unul dintre cei mai cunoscuți filozofi din lume, spunea: „Adevărata înțelepciune este a ști că nu știi nimic.” Sună contradictoriu? Nu chiar. Merită să te gândești la asta.

10. „Nu sunt bun de nimic

Inutilitatea nu există. Dacă te simți inutil sau lipsit de valoare nu faci decât să-ți pierzi motivația și să renunți la obiectivele și la interesele tale.

11. „Nu merit să fiu iubit”

În loc să ne spunem aceste cuvinte, ar trebui să ne gândim mai degrabă că merităm tot ce e mai bun.

Suferința este inevitabilă atunci când o persoană dragă se îndepărtează de noi, dar nu trebuie să uităm că singura dragoste adevărată și autentică este cea pe care o purtăm în noi.

Nevoia irațională de afecțiune nu trebuie confundată cu sentimentul unic și magic pe care îl numit dragoste

Cum să îți reconstruiești monologul interior

Monologul interior trebuie să conțină gânduri pozitive

Toate aceste fraze care ne arată ce trebuie sau nu trebuie să facem sau să fim au cu siguranță un efect negativ asupra noastră.

Putem evita aceste gânduri în următorul fel:

  • Acceptând ca realitate numai faptele dovedite sau constatate în urma experiențelor personale. Dacă într-o zi un anumit lucru nu ne iese așa cum ne-am fi dorit, asta nu înseamnă că suntem inutili. Facem sute de lucruri în viața de zi cu zi care dovedesc că suntem utili.
  • Acceptând ca valide doar afirmațiile logice, lipsite de contradicții. În acest fel, ne ferim de frustrări care ne tulbură eul interior.
  • Dând dovadă de maleabilitate și fiind dispuși să ne schimbăm ideile și opiniile în fața unor informații noi. Este important să adoptăm un mod de a gândi flexibil și tolerant pentru a ne oferi singuri o stare de bine și a evita toate obstacolele care ne apar în cale.
  • Nu este corect să condamnăm sau să elogiem un lucru în termeni absoluți. Când emitem judecăți categorice, de tipul „totul sau nimic,” respingem toate posibilitățile pe care viața ni le oferă. Nu acceptăm decât propria noastră realitate. Prin urmare, este înțelept să evităm formule de genul „totul sau nimic,” „toată lumea,” „nimeni,” „mereu” sau „niciodată.”
  • Nu este bine să evaluăm esența oamenilor, ci doar comportamentul lor. Este mai indicat să spui „te porți ca un nebun” decât „ești nebun.”
  • Este important să adoptăm o perspectivă bazată pe ideea de probabilitate, nu de certitudine. „Probabil că va fi greu, dar voi încerca” nu este același lucru cu „Nu pot să fac asta, nu voi fi niciodată capabil.”

Monologul interior de eliberează de emoții negative

Schimbarea perspectivei

Poate îți dai seama că denaturezi realitatea, dar nu poți să-ți schimbi modul de a vedea lucrurile. Încearcă să descoperi factorii care te influențează în acest sens și caută întotdeauna perspective alternative, chiar dacă ești foarte sigur pe ceea ce gândești. Caută soluții, pune la îndoială dovezile și compară predicțiile tale cu realitatea.

Dacă simți că nu poți controla modul în care te afectează gândurile tale și ești copleșit, nu ezita să te adresezi unui psiholog pentru a primi sprijinul de care ai nevoie.

Bibliografie

  • Ellis, Albert. (2006). Teoria comportamentului emotiv-rațional. Editura Antet.