Anxietatea – 7 aspecte mai puțin cunoscute

Femeile pot înfrunta stresul și anxietatea mai ușor decât bărbații. Acestea tind să-și recunoască propriile emoții cu mai multă ușurință și, în general, sunt mai dispuse să vorbească deschis despre ceea ce simt.
Anxietatea este o problemă foarte frecventă în zilele noastre

Dificultăți de respirație, tahicardie, nervozitate extremă, blocaj mental, tensiune musculară… Toate acestea sunt doar câteva dintre simptomele pe care anxietatea le produce, iar majoritatea dintre noi le-am experimentat pe toate la un moment dat.

Viața de zi cu zi ne pune deseori în situația de a nu ști ce putem face pentru a merge mai departe, motiv pentru care ne putem simți copleșiți. Cu toate acestea, anxietatea întâmplătoare pe care o experimentăm atunci când trebuie (vorbitul în public sau zborul cu avionul) nu ne dezechilibrează total niciodată.

Dar ce se întâmplă atunci când anxietatea devine un element omniprezent în viața noastră? Începem să ne vedem ca victime, frica și gândurile obsesive chinuindu-ne permanent.

Anxietatea este un pericol pentru sănătatea noastră atât din punct de vedere emoțional, cât și fizic. Din acest motiv, este esențial să știm cum putem să o ameliorăm și să-i recunoaștem toate simptomele. Citește în continuare și vei afla mai multe informații utile despre acest subiect.

1. Reprimarea emoțiilor sau inabilitatea de a le recunoaște poate produce anxietate

Anxietatea este strâns legată de emoțiile reprimate

Iată un exemplu concret: ești la o reuniune de familie și, din cauza unei neînțelegeri și a certurilor care au rezultat în urma acesteia, ajungi să intri în conflict cu o rudă de-ale tale. Deși încerci să nu te gândești la asta, eviți să mai participi la vreo reuniune și este posibil să începi să asociezi gânduri negative sau disconfort cu anumiți membri ai familiei tale.

Pentru a remedia problema, primul pas este să recunoști că ai avut o ceartă cu ruda respectivă. Vorbește cu aceasta și încercați să ajungeți la o înțelegere. Evită să învinuiești pe cineva deoarece numai așa poți evita să fii copleșit de tensiune emoțională și anxietate. Evitarea situațiilor neplăcute nu te va ajuta să mergi mai departe—din contră, te va ține pe loc.

2. Anxietatea presupune dezechilibre neurochimie

Anxietatea afectează creierul

Cu siguranță ai cunoscut persoane afectate de anxietate aparent fără motiv. Cei cu personalități calme rareori își fac griji și își înfruntă problemele menținând un anumit echilibru emoțional.

Însă anumiți indivizi devin copleșiți de anxietate și de gânduri negative de fiecare dată când apare o problemă în viața lor, deseori adoptând comportamente de evitare. De ce se întâmplă acest lucru? De ce unele persoane reacționează atât de diferit față de altele?

Dopamina și serotonina sunt neurotransmițători ce generează senzația de anxietate, iar anumite persoane pot experimenta o supraexcitare a circuitelor cerebrale. Din acest motiv, ele vor reacționa mai intens în anumite situații decât altele.

3. Semnalele de alarmă produse de anxietate

Anxietatea poate produce dureri de cap

Multe persoane nu sunt conștiente de faptul că, treptat, anxietatea începe să devină o problemă constantă în viața lor, iar această ignoranță poate avea consecințe grave. Așadar, care sunt principalele semnale de alarmă produse de anxietate?

  • Dureri de cap
  • Migrene
  • Tulburări de somn
  • Iritabilitate
  • Oboseală
  • Probleme digestive
  • Crampe musculare, mâini tremurânde

4. Legătura dintre anxietate și alte probleme psihologice

Anxietatea este deseori asociată cu depresia

În general, anxietatea este însoțită și de alte probleme psihologice, fiind de obicei cauzată de acestea.

  • Anumite traume emoționale, cum ar fi trădarea sau pierderea unei ființe dragi, ne pot îngreuna abilitatea de a face față vieții de zi cu zi. Astfel, cel mai mic fleac poate deveni o sursă de anxietate.
  • Depresia este deseori greu de diagnosticat și poate cauza probleme secundare. Mulți dintre noi nu ne dăm seamă că tocmai depresia este motivul pentru care ne confruntăm cu problemele respective.

5. Puterea curativă a exercițiilor fizice

Mișcarea alungă anxietatea

Poate te va surprinde, dar medicii și psihiatrii susțin că puțin efort fizic în fiecare zi este cel mai bun remediu pentru a trata anxietatea. O simplă plimbare în aer liber îți va crește pulsul, ceea ce facilitează eliminarea toxinelor ce produc schimbări chimice în organism și te va ajuta să vezi problemele dintr-o perspectivă nouă.

6. Fiecare dintre noi va experimenta starea de anxietate la un moment dat

Anxietatea poate afecta orice persoană

Anxietatea este ceva firesc în viața oricărui om. Nimeni nu este perfect, tuturor ne este frică de câte ceva și, nu în ultimul rând, deseori avem în față probleme pe care nu știm să le rezolvăm. Toate aceste realități produc anxietate.

Trebuie să învățăm să privim anxietatea ca pe un mijloc de apărare, un mecanism de „avertizare” al cărui rol este să ne informeze că a venit timpul să ne schimbăm comportamentul sau să rezolvăm problemele din viața noastră.

Dacă alegi să fugi de realitate, problemele tale pur și simplu se vor amplifica. Situațiile stresante nu pot fi depășite dacă nu le confruntăm direct și nu încercăm să le găsim soluții.

7. Anxietatea afectează femeile mai frecvent decât bărbații

Femeile pot înfrunta anxietatea mai ușor decât bărbații

Conform unui studiu publicat de Universitatea Națională din Mexic, stresul și anxietatea afectează femeile mai frecvent decât bărbații, în special în rândul indivizilor cu vârsta cuprinsă între 15 și 50 de ani.

Motivul? Femeile au un număr mai mare de responsabilități, ceea ce le face să fie mai copleșite de griji. Mai mult, acestea au tendința să se pună pe sine pe plan secund, ceea ce poate duce la atacuri de anxietate și stres care pot dura ani de zile.

Cu toate acestea, atunci când vine vorba de probleme emoționale, femeile au un avantaj important față de bărbați: ele pot înfrunta stresul și anxietatea mai ușor deoarece sunt mai dispuse să-și exprime sentimentele. Femeile sunt capabile să-și recunoască emoțiile cu mai multă ușurință și au mai puține inhibiții în a le discuta.

Atunci când te simți copleșit de anxietate, apelează la informațiile pe care ți le-am prezentat în acest articol.