Cum să tratați apneea în somn

Apneea în somn este o disfuncție care afectează respirația în timp ce dormiți. Persoana care suferă de această afecțiune poate avea o „respirație artificială” sau poate face pauze scurte în a inhala aerul, în timpul somnului. Aceste întreruperi pot dura până la 20 de secunde. În cele ce urmează puteți afla mai multe despre această disfuncție și cum se poate trata.   

Apneea în somn: particularități

Apneea în somn vă împiedică să dormiți bine. Acesta este primul lucru de știut, deoarece, din cauza acestei afecțiuni, este alterată calitatea somnului. Este posibil ca persoana afectată să nu doarmă niciodată profund. Drept urmare, nu se va odihni destul, iar organismul nu se va putea reface după o zi de activitate.

Apneea are mai multe efecte negative în afară de o noapte fără un somn bun. Consecințele sunt: lipsa energiei, randamentul scăzut, incapacitatea de concentrare în timpul zilei, reflexele scăzute, și altele. Nu se poate trata așa cum facem cu insomnia sau cu starea de somnolență. Dacă nu se iau măsuri în această privință, apneea poate duce la afecțiuni mult mai grave ca bolile de inimă, hipertensiunea, obezitatea sau diabetul. Dacă se tratează, simptomele pot fi ținute sub control și veți avea din nou un somn de calitate.

Simptome:

  • pauze în respirație
  • sforăit zgomotos
  • înec
  • răsuflare întretăiată
  • somnolență în timpul zilei
  • somn agitat
  • lipsa de aer suficient în momentul trezirii
  • irascibilitate
  • trecerea rapidă de la o stare la alta (toane)
  • depresie
  • adoptarea unor poziții neobișnuite în timpul somnului
  • coșmaruri
  • tendința de a respira pe gură și nu pe nas
  • transpirație abundentă în timpul somnului
  • performanțe scăzute, la muncă sau la școală

apneea-in-somn

Cauzele apneei în somn pot fi multe, dar acestea sunt cele de bază:

  • Apneea obstructivă: produce o îngustare a căilor respiratorii în timp ce inspirați, datorită unui dezechilibru al mușchilor gâtului. Astfel se creează mici pauze în respirație, ceea ce duce la slaba oxigenare a sângelui. Când se întâmplă acest lucru, persoana respectivă se scoală deoarece creierul primește semnalul că aceasta nu poate respira și dă un impuls corpului să  se trezească pentru a elibera căile respiratorii. Uneori, persoana suferind de apnee nu se trezește deoarece mecanismul funcționează în continuare ca și cum nu ar fi o problemă. Pot avea loc chiar și câteva episoade de acest fel pe noapte, ceea ce duce va duce la oboseală sau senzația de sufocare.
  • Apneea centrală: este mai puțin frecventă, dar importantă. Aceasta are loc atunci când creierul nu mai comunică în mod corespunzător cu mușchii ce controlează respirația. În acest caz, persoana respectivă nu poate adormi sau nu doarme profund. De obicei, cei care suferă de această formă a apneei sunt persoanele cu probleme cardiace. Ei se trezesc frecvent în timpul nopții.
  • Apneea complexă: este cauzată de obstrucționarea căilor respiratorii, produsă de funcționarea necorespunzătoare a mușchilor cuprinși în acest mecanism. Acest tip de apnee poate avea drept cauze fumatul, obezitatea, consumul de alcool în exces, obstrucționarea căilor nazale sau o moștenire genetică.

Tratamente naturale pentru ameliorarea simptomelor apneei

Iată cîteva sfaturi pentru a ajuta sistemul respirator să funcționeze corespunzător și să evitați astfel apneea:

  • Încercați să slăbiți câteva kilograme. Puteți să vă recuperați greutatea ideală printr-o dietă echilibrată. Acest lucru poate preveni obstrucționarea căilor respiratorii.
  • Faceți mișcare: 30 de minute de plimbare pe zi vă vor ajuta respirația.
  • Evitați anumite medicamente și consumul de alcool. tranchilizantele, somniferele sau antihistaminicele sunt periculoase în această situatie. La fel și consumul de alcool deoarece acesta relaxează mușchii gâtului, afectând astfel mecanismul respirației.
  • Dormiți pe o parte a corpului. Nu dormiți cu fața în sus deoarece astfel limba și vălul palatin se relaxează și pot obstrucționa căile respiratorii. Unele persoane recurg la diverse trucuri precum cusutul unei mingi de tenis, sau a unui alt obiect, de pijama pentru a-i împiedica să se răsucească pe spate în timpul somnului.

apneea-2

  • Eliberați-vă nările: folosiți un spray nazal cu apă marină sau benzi speciale care se pun pe nas. Acesta trebuie să fie mereu „liber”. Nu folosiți decongestionante sau antihistaminice.
  • Evitați consumul de cafeină sau mâncare multă la cină: cafeina, dar și o masă bogată, dăunează calității somnului. Încercați să mâncați întotdeauna cu cel puțin două ore înainte de culcare.
  • Respectați orele de somn: încercați să mergeți la culcare și să vă treziți la aceleași ore, pentru ca organismul să se odișnuiască astfel. Corpul va fi „programat” să doarmă suficient în fiecare noapte ceea ce va reduce episoadele de apnee și oboseala.
  • Practicați yoga: acest exercițiu presupune conștientizarea respirației și ajută la lărgirea căilor respiratorii. Practicată în mod regulat, yoga vă va ajuta să vă controlați respirația și să vă asigurați un flux de aer corespunzător.
  • Mâncați usturoi: acesta ajută la reducerea imflamării amigdalelor și a sistemului respirator. Puteți consuma o pastă de usturoi înainte de culcare sau în timpul meselor.

Sursa fotografiilor: Cosmetic Dentist Torrance, sman_13, Subhra Patrim Das și Marta Moraschi.