Demența: 5 măsuri preventive

Știai că o dietă sănătoasă poate preveni deteriorarea creierului? Uită de dulciuri și făină rafinată și include în alimentația zilnică fructe și legume proaspete. 
Exercițiile fizice te ajută să previi demența

Ne referim în acest articol la demență în general: momentul în care un individ începe să-și piardă capacitățile mentale și îi este dificil să ducă o viață autonomă. Simptomele includ pierderea memoriei, a simțului orientării, a rațiunii…

Suntem siguri că ți-ai dat seama care este cel mai comun tip de demență: boala Alzheimer. Atacurile cerebrale pot însă și ele să conducă la demență.

Deși este clar că nimeni nu poate elimina 100% riscul de a dezvolta aceste afecțiuni, pot fi luate anumite măsuri pentru a le preveni apariția. Uneori, aceste probleme nu depind numai de vârstă sau de istoricul medical al familiei.

În anumite cazuri, disfuncțiile tiroidiene sau deficitul sever de vitamine pot cauza pierderea memoriei sau deteriorarea creierului. Tocmai de aceea demența nu are nicio legătură cu senilitatea, așa cum consideră în mod greșit multe persoane.

Demența poate fi prevenită?

Medicii neurologi susțin că nu există nicio modalitate de a te feri de demență în oricare dintre formele sale. Cu toate acestea, dacă suferi de un atac cerebral, de exemplu, un bagaj cognitiv generos sau o stare bună de sănătate pot micșora daunele de-a lungul timpului.

Creierul se remarcă printr-o elasticitate uimitoare. Este ca un mușchi care, dacă este antrenat, devine mult mai puternic, creând mai multe conexiuni neurologice și mai multe țesuturi, lucruri care îi măresc rezistența la viitoarele tulburări degenerative.

Însă mai sunt câteva aspecte de clarificat. Dacă nu fumezi sau renunți la acest obicei dăunător, elimini foarte multe probleme de sănătate. Același lucru este valabil și pentru evitarea consumului de droguri sau a altor substanțe care pot provoca deteriorarea cerebrală. În acest fel te vei bucura de o calitate ridicată a vieții.

Prin urmare, există anumiți factori care pot reduce daunele prin crearea mai multor conexiuni între neuroni ce contribuie la sănătatea și la rezistența creierului. Nu asta îți dorești și tu?

Să vedem mai jos despre ce este vorba:

1. Adoptă o dietă sănătoasă

Avocado hrănește creierul și previne demența

Gândește-te puțin la dieta ta din ultima săptămână. Mănânci multe dulciuri? Alimente semipreparate? Adaugi sare în mâncare? Consumi multă făină rafinată? Câte fructe mănânci într-o zi?

Este posibil să fie nevoie să faci anumite schimbări. Pentru a preveni demența și a-ți îngriji creierul, ține cont de următoarele recomandări:

  • Alimentele bogate în antioxidanți sunt necesare pentru apărarea neuronilor de anumite substanțe chimice, cum ar fi radicalii liberi. Ele ajută la prevenirea oxidării neuronilor. Include în dietă următoarele alimente bogate în antioxidanți:
    • Portocale
    • Lămâi
    • Grepfrut
    • Ceai alb
    • Ceai verde
    • Căpșuni
    • Afine
    • Sfeclă
    • Ghimbir
    • Mere
    • Papaya
    • Struguri roșii
  • Alimente bogate în acizi grași omega 3 și omega 6, cum ar fi somonul, nucile, avocado, etc.
  • Legume verzi cum ar fi spanacul și legumele crucifere: broccoli, conopidă etc.

2. Practică exerciții moderate

Ai grijă ca mușchii tăi să asimileze următoarea informație: mersul pe jos pentru o jumătate de oră pe zi este asociat cu îmbunătățirea funcțiilor cognitive și reducerea daunelor la nivel cerebral. Așadar, de ce să nu începi chiar de azi?

Nu trebuie să te extenuezi sau să depui un efort substanțial. Este de ajuns să fii consecvent/ă și să îți dedici între o jumătate de oră și o oră pe zi activității fizice. Trebuie să te miști, să îți mărești ritmul cardiac și să îți antrenezi inima.

Atunci când te întorci acasă și faci duș, sentimentul de bunăstare care te învăluie este extraordinar. Creierul tău îți va fi foarte recunoscător!

3. Menține-ți inima sănătoasă

O inimă sănătoasă te ajută să previi demența

Ce înseamnă să-ți menții „inima sănătoasă”? Există mai multe aspecte de luat în considerare:

  • Menține un nivel sănătos al colesterolului.
  • Asigură-te că nu ai hipertensiune arterială.
  • Nu fuma.
  • Evită alimentele grase care pot provoca ateroscleroză.
  • Ține sub control stresul și anxietatea.
  • Evită greutatea corporală în exces.

4. Spune „da” relațiilor sociale benefice

Nu sta acasă ore în șir uitându-te la televizor. Ieși în oraș cu prietenii, rudele, râdeți, glumiți, împărtășiți experiențe noi, indiferent de vârsta ta sau a persoanelor cu care interacționezi.

Fă-ți curaj și du-te în excursia la care visai, ieși din rutină, înscrie-te la un curs care te interesează. Aceștia sunt stimuli minunați care îți măresc rezervele cognitive și te ajută să ai un creier mai sănătos și mai fericit.

5. Învață ceva nou în fiecare zi

Cititul este benefic pentru creier și previne demența

Când nu face altceva decât să treacă prin monotonia cotidiană, creierul ruginește. Își pierde abilitățile zi după zi, iar apoi apar problemele de memorie.

Un stimul nou în fiecare zi este un alt fel de „nutrient” pe care îl oferi creierului și care va crea alte ancore neurologice și noi conexiuni ce stimulează învățatul și dobândirea de cunoștințe.

Așadar, nu îți reprima curiozitatea: citește, învață, analizează tot ceea ce te înconjoară și caută noi adevăruri ale vieții, noi stimulente care îți fac creierul fericit și te ajută să previi demența.