Inteligența emoțională: ajutor în momentele dificile

Vestea bună este că inteligența emoțională poate fi învățată și dobândită. Dacă nu suntem fericiți, putem face singuri anumite schimbări în bine. 
Inteligența emoțională este cheia fericirii

Inteligența emoțională este cea mai bună strategie pentru a ne îmbunătăți calitatea vieții. Cu toții trecem prin momente de o complexitatea ridicată în plan personal, drept pentru care este foarte util să stăpânim universul emoțiilor.

După cum știm deja, emoțiile pot fi punctul nostru forte sau cea mai mare slăbiciune. Acest lucru depinde doar de modul în care le „utilizăm” în fiecare situație în parte.

Trebuie să reținem și faptul că stările psihice precum tristețea, frica sau mânia nu au numai o dimensiune negativă, așa cum ne închipuim noi. Acestea pot fi, de asemenea, niște semnale de alarmă care ne atenționează că există o neregulă. Prin urmare, trebuie să știm cum să reacționăm la ele, cum să le gestionăm și cum să le modificăm, pentru a nu le permite să ne domine.

Inteligența emoțională: cheia către fericire

Dacă vrei să descoperi mai multe teorii interesante și utile privind inteligența emoțională, îți recomandăm să citești cărți precum Inteligența emoțională și Leadership: Puterea inteligenței emoționale de Daniel Goleman sau Zonele tale eronate de Wayne Dyer.

Toate aceste lucrări sunt surse importante de informații care te ajută să devii mai fericit și mai productiv în plan personal, profesional sau amoros.

La rândul nostru, vrem să-ți prezentăm câțiva pași pe care îi poți urma pentru a transforma momentele critice sau vulnerabile în oportunități pentru a deveni un om mai puternic.

Inteligența emoțională presupune autocunoaștere

Cunoașterea de sine

Prima strategie poate părea foarte simplă la început. Dar dacă faci exercițiul de mai jos, îți vei da seama că uneori, cine suntem noi cu adevărat nu reiese din acțiunile noastre de zi cu zi. 

Ia în considerare următoarele aspecte:

Folosește șase cuvinte pentru a te descrie, apoi oferă exemple care să dovedească aceste caracteristici.

Câteva exemple simple: 

  • Sunt curajos. ⇒ Pot să dovedesc asta? Nu, pentru că până acum am făcut ce mi-au spus sau ce au hotărât persoanele din jurul meu.
  • Sunt un om optimist. ⇒ Pot să dovedesc asta? Nu, pentru că momentan nu îmi merge prea bine și am încetat să caut partea bună a lucrurilor.
  • Sunt o persoană afectuoasă. ⇒ Pot să dovedesc asta? Nu chiar, pentru că nu mă simt bine cu mine însumi și nu sunt la fel de afectuos cu oamenii din jur precum eram înainte.

După ce te-ai definit pe tine însuți, scrie ce sau cum ți-ai dori să fii în momentul de față:

  • Acum aș vrea să mă simt relaxat.
  • Vreau să mă simt bine în pielea mea, să fiu mândru de mine.
  • În momentul ăsta aș vrea să fiu singur.

Observă diferențele dintre fiecare stare și reflectează puțin asupra acestui aspect. Compară ceea ce simți acum cu ce ai vrea să simți de fapt. 

Inteligența emoțională implică responsabilitatea pentru propria fericire

Nu da vina pe ceilalți: tu ești responsabil pentru propria fericire

Probabil și tu ai gândit așa de multe ori.  Cum să nu învinuiesc acest om pentru nefericirea mea, dacă nu îmi provoacă decât lacrimi și dezamăgiri?

Mai presus de orice, inteligența emoțională implică nevoia de a ne asuma răspunderea pentru noi înșine, de a ne cunoaște propriile nevoi, temeri și virtuți.

  • Întrucât ești responsabil pentru fericirea ta, este important să iei anumite decizii. Dacă o persoană te rănește, apără-te. Fii asertiv și arată-i care sunt limitele tale.
  • Exprimă-ți emoțiile și sentimentele cu claritate. Dacă oamenii din jur nu țin cont de ele, este necesar să iei o decizie, cu multă grijă și respect.

Nu îi învinui pe ceilalți și nu acumula resentimente, furie sau dușmănie. Toate acestea te apăsă prea tare pe suflet. Inteligența emoțională ne învață că, pentru a fi fericiți, trebuie să ne eliberăm de astfel de emoții.

Tu decizi cât valorezi

Acum că ești conștient de emoțiile și de nevoile tale și știi că trebuie să fii asertiv și să stabilești anumite limite, a venit momentul să mai faci un pas.

  • Recunoaște-ți punctele forte și calitățile. Știi cât valorezi și de ce ai nevoie. Prin urmare, trebuie să-ți găsești liniștea interioară. Renunță la temeri și la îndoieli.
  • Nu este nevoie să dovedești nimănui nimic. Fiecare om are propriul său univers și propriul mod de a înțelege lumea. Chiar dacă îi respectăm pe cei din jur, avem nevoie să fim așa cum suntem.

Inteligența emoțională te ajută să devii fericit

Pune și tu în mișcare motorul schimbării. Știi bine cât de mult ai suferit și cât te-ai chinuit în viață, așa că meriți să fii fericit „în felul tău.”

Încearcă. Începe chiar de acum.