3 concepte budiste privind universul emoțional

24 noiembrie 2017
Budismul ne învață cum să facem tăcere în mințile noastre și să ne controlăm emoțiile negative prin practicarea meditației și a dialogului interior. 

Ești familiarizat cu anumite concepte budiste? Chiar dacă pare ciudat, universul emoțional este una dintre sferele în care budismul și psihologia occidentală au cele mai multe elemente comune.

Atât în budism, cât și în concepția occidentală, explorarea emoțiilor, mai ales a celor negative, deschide calea către autocunoaștere. În acest fel, putem deveni mai buni și ne putem urma drumul cu mai multă integritate.

Dacă suntem atenți la propriile emoții, ne putem îmbunătăți sănătatea fizică și psihică și putem ajunge să ne înțelegem mai bine propria fire.

În plus, după cum bine știm, anumite strategii, cum ar fi meditația, sunt deja incluse în multe tipuri de terapii. Acestea sunt modalități eficiente de a lupta împotriva unor inamici binecunoscuți din viața de zi cu zi: stresul și anxietatea.

În acest articol, îți propunem să reflectezi asupra a 3 concepte budiste fundamentale privind descoperirea și valorificarea propriilor emoții. 

1. „Agățarea” de suferință sau libertatea de a fi fericit: tu alegi

Autocunoașterea este unul dintre principalele concepte budiste

În drumul spre libertate și înțelepciune, psihologia ne învață să ne recunoaștem sentimentele. Totodată, suntem încurajați să conștientizăm anumite aspecte din trecut și prezent pentru a le găsi sensul și a le înfrunta prin intermediul psihoterapiei.

Budismul are, în schimb, o altă abordare. Filozofia budistă ne învață să ne temperăm sau să „reducem la tăcere” emoțiile negative prin practicarea meditației și a dialogului interior. 

În plus, în budism este acceptat faptul că, în gestionarea universului emoțional, putem comite greșeli grave. De exemplu, multe persoane cred că fericirea se găsește în exteriorul lor, cum ar fi într-o altă persoană, într-un loc sau într-un obiect pe care îl dețin.  În realitate, materialismul și atașamentul față de elemente care se află în afara noastră ne aduc nefericire.

Adevărata bunăstare sufletească nu se găsește „undeva, acolo”, ci în propriul nostru echilibru interior. O putem descoperi prin acceptare de sine, liniște și echilibru.

Evitarea atașamentelor în viața de zi cu zi reprezintă o strategie extraordinară pentru gestionarea emoțiilor. Când „dezactivăm” obsesia de a ne plânge de tot ceea ce ne lipsește, putem deschide ochii în fața lucrurilor pe care le avem. Este vorba despre abilitatea de a fi mulțumiți de noi înșine și de tot ceea ce avem deja.

2. Cultivarea răbdării și a dragostei: unul dintre principalele concepte budiste privind universul emoțional

Cultivare răbdării este printre cele mai interesate concepte budiste

Trăim într-o lume bazată pe reacții imediate. După cum știm deja, există o multitudine de stimuli de toate tipurile.

De exemplu, tehnologia ne dă senzația că totul ar trebui să se întâmple pe loc. Trebuie să răspundem la mesaje cât mai repede posibil. În plus, imediat după ce postăm o imagine sau un comentariu, ni se oferă un feedback pozitiv peste doar câteva secunde prin intermediul „like-urilor”.

Cu toate acestea, viața nu gândește la fel. Ea se desfășoară în propriul ei ritm. Relațiile solide se construiesc prin magia conviețuirii zilnice, cu răbdare, respect și afecțiune sinceră și înțeleaptă.

Dacă învățăm să fim mai răbdători, putem diminua anumite emoții negative, cum ar fi furia, gelozia, mânia și frustrarea.

Anxietatea și stresul sunt generate tocmai de această presiune a răspunsului imediat. Aceste stări se nasc din teama de ziua de mâine și din nevoia de a avansa cât mai repede către un viitor pe care nu îl cunoaștem încă.

Să învățăm să acceptăm și să trăim prezentul prin cultivarea răbdării

3. Importanța dezactivării ego-ului

Dezactivarea ego-ului este unul dintre cele mai interesante concepte budiste

Cu toții cunoaștem anumite persoane care par întotdeauna supărate pe lume. Pentru ele, nimic nu este așa cum ar trebui. Nimic nu se ridică la înălțimea așteptărilor lor și nu este la nivelul standardelor lor morale, emoționale sau psihologice. Acești oameni ridică ștacheta atât de sus și au un „ego” atât de mare, încât întreaga lume pare prea mică pentru ei. Ba mai mult, li se pare că aceasta se întoarce împotriva lor.

Abordarea egocentrică a vieții produce foarte multă suferință și senzația că ești singur pe lume. Nu este ușor să îți dezactivezi ego-ul. De ce? Pentru că îl recunoști foarte ușor la alte persoane, însă nu îl poți detecta în tine însuți.

Iată câteva strategii simple bazate pe anumite concepte budiste. Acestea te ajută să identifici, să temperezi și să îți gestionezi propriul ego:

  • În primul rând, fii atent la modul în care acțiunile și cuvintele tale îi afectează pe cei din jur.
  • Apoi, identifică-ți limitările, greșelile și slăbiciunile. 
  • Înțelege că oamenii din jur nu sunt datori să fie așa cum te aștepți tu, să facă ce vrei tu sau să îți satisfacă toate nevoile.
  • Nu aștepta nimic de la ceilalți. Creează-ți așteptări doar vizavi de propria persoană. În acest fel, îți regăsești liniștea și echilibrul.
  • Pe lângă recunoașterea propriilor limite, învață să vezi binele din toți oamenii din preajma ta. 

În concluzie, există anumite concepte budiste care ne ajută să încercăm noi abordări în gestionarea emoțiilor. Unul dintre cele mai importante aspecte este cunoașterea de sine, prin intermediul căreia înțelegem că responsabilitatea de a fi fericiți este doar a noastră

Începe chiar de azi să lucrezi la îmbunătățirea propriei tale persoane!

Te-ar mai putea interesa