6 cauze ale durerilor de spate

6 august 2018
Atât lipsa exercițiilor fizice, cât și mișcarea practicată în exces pot fi factori de risc pentru durerea de spate de care suferi. Adaptează exercițiile și efortul la gradul tău de rezistență. 

Prin dureri de spate înțelegem un set de simptome care se prezintă sub forma unui disconfort în zona coloanei vertebrale și îți reduce capacitatea de a funcționa normal. Dacă înțelegi diversele cauze ale durerilor de spate, le poți preveni mai ușor. 

Oricine poate suferi de dureri de spate. Două treimi din adulți experimentează această problemă la un moment dat.

Cauze ale durerilor de spate

Majoritatea motivelor pentru care apare durerea lombară sunt reprezentate de modificări ale structurii vertebrelor.

Acestea pot afecta:

  • ligamentele
  • mușchii
  • discurile intervertebrale
  • vertebrele

Factori specifici

Factori specifici pe lista de cauze ale durerilor de spate

Factorii specifici reprezintă cauze ale durerilor de spate care sunt evidente. Poate fi vorba de traume sau lovituri, o postură necorespunzătoare sau slăbiciunea musculară. Afectarea coloanei poate fi pusă și pe seama efortului excesiv sau suprasolicitării mecanice.

Factori non-specifici

Durerile de spate pot fi cauzate și de cu totul alți factori. Poate că durerea ta variază în intensitate în funcție de poziția în care stai. Sau se înrăutățește doar la anumite mișcări. Prin urmare, cauzele pot fi de altă natură: biologică, socială, organică sau chiar psihologică.

Factori de risc pentru durerile de spate

1. Stresul și depresia

Stresul pe lista de cauze ale durerilor de spate

Conform numeroaselor studii, atât durerea de spate, cât și durerea cronică sunt de regulă asociate cu stresul, anxietatea și depresia.

  • Deși cauza durerii este de ordin fizic, a fost demonstrat faptul că factorii psihologici au o contribuție importantă în evoluția și tratamentul acestui disconfort. Așadar, ia o pauză, respiră și relaxează-te.
  • Este esențial să te odihnești bine 8 ore pe noapte și să incluzi activități plăcute și relaxante în rutina ta zilnică.

2. Vârsta

Pe măsură ce timpul trece și organismul înaintează în vârstă, coloana și articulațiile au de suferit.

Din acest motiv, durerea de spate este mai des întâlnită la vârsta a treia și mai ales la persoanele ce suferă de osteoartrită sau stenoză spinală.

Populația tânără nu este însă scutită de disconfort lombar. În acest caz însă, cauzele durerii de spate sunt de obicei herniile de disc sau bolile degenerative ale discurilor intervertebrale.

3. Ereditatea

Ereditatea pe lista de cauze ale durerilor de spate

Predispoziția genetică își face simțită prezența mai ales la persoanele care suferă de afecțiuni ale coloanei de la o vârstă fragedă.

Conform studiilor de specialitate, mutația unei gene, denumită CHST3, este responsabilă de creșterea cu 30% a riscului de a dezvolta o boală degenerativă a discurilor intervertebrale. Aceleași studii indică și faptul că, dacă unul dintre părinți poartă această genă, probabilitatea copilului de a o moșteni este de 50%.

În acest caz, persoanelor care au un risc crescut de a dezvolta această boală li se recomandă un stil de viață cât mai sănătos și, mai ales, excluderea totală a exercițiilor fizice intense din antrenament.

4. Mediul de lucru

Dacă te gândești la posibile cauze ale durerilor de spate, nu ignora meseria pe care o practici. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, există o strânsă legătură între afecțiunile musculo-scheletice și efortul fizic la locul de muncă.

Activitățile care necesită un efort fizic intens sunt cele care presupun ridicare, mutare sau împingere de obiecte grele, sau chiar operarea unor utilaje și unelte.

Expunerea pentru un timp îndelungat la efort fizic intens duce la o mai mare probabilitate de a dezvolta dureri lombare. În timp ce expunerea ocazională provoacă dureri scurte și intense, expunerea îndelungată duce la afecțiuni cronice.

Pentru a reduce riscurile de accidentare, ridică întotdeauna obiectele grele îndoind mai întâi genunchii și ține greutățile aproape de corp. De asemenea, fă pauze dese și evită suprasolicitarea.

5. Stilul de viață sedentar

Sedentarismul pe lista de cauze ale durerilor de spate

La nivel mondial, stilul de viață sedentar este unul dintre factorii de risc ai mortalității și ai afecțiunilor aparatului locomotor.

Este important să te menții activ, deoarece mușchii în acțiune își păstrează funcționalitatea, lucru valabil și pentru tendoane și oase.

În caz contrar, componentele biologice se vor slăbi și nu vor avea capacitatea de a proteja coloana și de a oferi stabilitate încheieturilor și ligamentelor. Lipsa masei musculare duce la creșterea riscului de apariție a durerii.

În ziua de astăzi, este destul de dificil să ai un stil de viață activ, mai ales atunci când lucrezi la birou. Poți aplica însă unele strategii. De exemplu, urcă scările în loc să iei liftul sau mergi pe jos până la coafor, nu lua mașina.

6. Postură necorespunzătoare

O postură necorespunzătoare este responsabilă adesea de apariția durerilor de spate. Atunci când capul și gâtul nu sunt aliniate corespunzător, apar tensiuni și dureri. Iar ca rezultat, mușchii se încordează suplimentar în încercarea de a susține eficient corpul.

O postură corectă este atunci când capul, umerii, șoldurile și gleznele sunt perfect aliniate.

Atunci când stai la birou, pune tălpile pe podea, ține genunchii în unghi drept și spatele sprijinit de spătar. Și foarte important, nu îți arcui spatele. În plus, o atenție deosebită trebuie acordată zonei lombare, responsabilă de majoritatea durerilor de spate.

Te-ar mai putea interesa