7 obiceiuri nocive pentru creier

20 noiembrie 2017
Sănătatea cerebrală depinde de anumite obiceiuri, inclusiv odihna suficientă, hidratarea adecvată și oxigenarea corectă. Citește în continuare pentru a descoperi cum poți să ai un creier mai sănătos!

Bolile care afectează sănătatea cerebrală sunt de obicei determinate de moștenirea genetică, de înaintarea în vârstă sau de traume. Există însă și diverse obiceiuri nocive pentru creier care, dacă reușesc să distrugă neuronii sau să le reducă activitatea, pot cauza daune ireversibile.

Deși pierderea memoriei este un efect secundar al deteriorării cerebrale care survine odată cu înaintarea în vârstă, anumiți factori pot accelera acest proces.

Cel mai îngrijorător aspect este faptul că multe persoane obișnuiesc să treacă cu vederea peste obiceiurile nocive pentru creier. De fapt, acestea nici măcar nu știu că practicile respective le afectează negativ sănătatea cerebrală.

Daunele produse de următoarele 7 obiceiuri nocive pentru creier apar treptat și nu pot fi detectate ușor în fazele incipiente. Din acest motiv, este esențial să poți identifica practicile care îți pun în pericol sănătatea cerebrală, astfel încât să poți lua măsuri pentru a le evita.

Principalele obiceiuri nocive pentru creier care distrug sănătatea cerebrală

1. Săritul peste micul dejun

Obiceiuri nocive pentru creier ce includ o dietă nesănătoasă

Micul dejun este una dintre cele mai importante mese. Sub nicio formă nu trebuie să sari peste acesta. Impactul micului dejun asupra metabolismului corpului uman este semnificativ. Deși mulți dintre noi nu știm asta, prima masă a zilei este esențială în ceea ce privește activarea funcțiilor cerebrale.

Carențele de proteine, vitamine și alți nutrienți la micul dejun au fost asociate cu deteriorarea cerebrală și pierderea memoriei. Totodată, activitatea neuronală este afectată și, drept consecință, creierul este suprasolicitat. Acest fenomen este resimțit sub forma unei tensiuni.

2. Consumul excesiv de zahăr

Consumul de zahăr intră în categoria de obiceiuri nocive pentru creier

Din păcate, zaharurile rafinate sunt omniprezente în dietele contemporane. Foarte mulți dintre noi nu realizăm că acestea reprezintă principala cauză a tulburărilor metabolice și ale anumitor tulburări cognitive.

Un nivel ridicat de zahăr împiedică creierul să producă anumite substanțe chimice care îi reglează funcțiile importante. Consumul zilnic de zaharuri este una dintre principalele cauze ale anxietății și ale depresiei. Mai mult, acest obicei îți crește riscul de a suferi de demență.

3. Fumatul

Evită fumatul și alte obiceiuri nocive pentru creier

Cu toții știm că țigările conțin substanțe toxice care au un impact negativ asupra creierului. Fumatul regulat deteriorează plămânii. În plus, și funcțiile cerebrale vor fi afectate pe termen lung.

Atât fumătorii activi, cât și cei pasivi au un risc crescut de a dezvolta probleme asociate demenței și bolii Alzheimer. Acest fapt se datorează întreruperii fluxului sanguin, ceea ce împiedică oxigenarea celulară adecvată.

De asemenea, fumatul reduce abilitatea de concentrare și ne împiedică să desfășurăm activități care ne solicită memoria.

4. Somnul inadecvat

Unele obiceiuri nocive pentru creier te împiedică să te odihnești

O calitate a somnului precară nu înseamnă că ne vom simți lipsiți doar de energie fizică, ci și de energie mentală. Lobul frontal nu funcționează corect atunci când organismul nu se odihnește suficient. Drept consecință, gândirea creativă este diminuată.

Totodată, somnul insuficient sau nesatisfăcător mărește nivelul de anxietate, dar reduce abilitatea de a ține sub control emoțiile și a rezolva problemele zilnice. Privarea de somn mărește nivelul cortizolului, un hormon care provoacă stres, depresie și alte emoții care alterează calitatea vieții.

5. Deshidratarea

Obiceiuri nocive pentru creier ce distrug bunăstarea

Deshidratarea este unul dintre principalii factori care au un impact direct asupra sănătății cerebrale. Aceasta afectează nivelul de energie, dispoziția și abilitatea de concentrare în timp ce îți îndeplinești obligațiile zilnice.

Apa este principalul component al creierului. Așadar, deshidratarea întrerupe niște procese esențiale pentru funcționarea optimă a acestui organ. Carențele de apă inhibă circulația sanguină și oxigenarea corectă a creierului.

6. Expunerea la poluanți

Pentru a ne oferi energie și a funcționa corect, creierul trebuie să fie aprovizionat în mod constant cu oxigen.

Pe termen lung, expunerea la poluanții din mediu împiedică schimbul de gaze și aprovizionarea cu oxigen a celulelor. În această situație, eficiența creierului scade.

De fapt, poluanții din mediu au fost asociați cu un risc crescut de a dezvolta mai multe probleme cognitive, cum ar fi boala Alzheimer și demența.

7. Mâncatul în exces

Obiceiuri nocive pentru creier ca mâncatul în exces

Un aport excesiv de calorii și grăsimi nu afectează doar metabolismul și greutatea corporală. Această practică intră în categoria de obiceiuri nocive pentru creier.

Supraponderalitatea declanșează boli ca diabetul și tulburările cardiace și, într-un fel sau altul, va afecta sănătatea cerebrală. În schimb, un consum moderat de calorii va încetini îmbătrânirea celulară și va reduce riscul de deteriorare cognitivă.

Deși efectele lor nu sunt vizibile imediat, este bine să evităm aceste obiceiuri nocive pentru creier. Adoptă o dietă sănătoasă și echilibrată, practică exerciții mentale și încearcă diverse tehnici de relaxare.

Te-ar mai putea interesa