Cauze și remedii pentru gazele intestinale

· 22 septembrie 2015
Pentru a neutraliza gazele intestinale, poți să bei o cană de ceai după masă sau să adaugi în mâncare diferite condimente benefice. 

Gazele intestinale sau flatulența reprezintă o problemă foarte supărătoare, precum și un semn că sistemul tău digestiv nu funcționează corect: nu mănânci cum trebuie, alimentele nu sunt digerate corespunzător, te confrunți cu o lipsă de enzime digestive sau se întâmplă ca stresul sau emoțiile să exercite o influență negativă asupra organismului tău. Află cum poți scăpa de gazele intestinale!

În acest articol, îți vom arăta care sunt factorii care duc la apariția acestei probleme, precum și câteva remedii simple și naturale pentru gazele intestinale care te ajută să le combați cu ușurință fără a apela la diverse medicamente scumpe și dăunătoare.

Cauzele pentru care apar gazele intestinale

Există o diversitate de factori care pot cauza gaze intestinale după masă. Iată care sunt cei mai frecvenți:

  • Faptul că mănânci prea repede, cu gura deschisă, fără să mesteci bine mâncarea, întrucât în acest fel înghiți prea mult aer.
  • Alimente care fermentează în stomac ca urmare a lipsei de acizi gastrici.
  • Alimente pe care organismul nu le tolerează sau nu le asimilează corespunzător. Cele mai comune sunt alimentele care conțin gluten sau lactoză.
  • Un dezechilibru la nivelul florei intestinale.
  • Consumul de alimente care produc gaze: leguminoase, varză, ceapă, anghinare etc.
  • Consumul de suplimente cu fibre împotriva constipației, cum ar fi cele care conțin in, psyllium sau fibre.

Pe lângă acestea, mai există și alți factori indirecți care pot duce la apariția gazelor intestinale, cum ar fi:

  • Stresul și stările de tensiune psihică
  • Sedentarismul

Relaxare cu balsam de lămâie

Primul pas pentru a evita gazele intestinale este să înveți să mănânci cum trebuie, fără să te grăbești și fără a-ți fi distrasă atenția de alte activități, într-un mediu relaxant și confortabil, indiferent dacă ești singur sau în compania altei persoane.

Dacă ești nervos, ai emoții sau treci printr-o situație stresantă ce îți provoacă anxietate, sau dacă iei masa într-un loc unde există ceva care te supără sau te deranjează și nu poți evita acest lucru, încearcă să bei anumite ceaiuri calmante, dimineața sau la amiază, cu câteva ore înainte de masă. Una dintre cele mai bune opțiuni este balsamul de lămâie care restabilește echilibrul sistemului nervos și a celui digestiv.

Dacă nu poți consuma balsamul de lămâie sub formă de ceai pentru gazele intestinale, poți să apelezi la extract sau tablete.

Ghimbirul stimulează digestia

Rădăcina de ghimbir este foarte sănătoasă din mai multe motive,  dar în cazul de față este de mare ajutor datorită capacității sale de a stimula secreția de sucuri gastrice care ajută la digerarea corectă a alimentelor. Dacă nu suferi de boala de reflux gastroesofagian, cauzată cel mai probabil de hernia hiatală, atunci poți să bei un ceai de ghimbir înainte de mese. Dacă preferi, poți să mesteci o felie de ghimbir crud. O altă variantă este ghimbirul zaharisit care combină gustul dulce cu cel iute, fiind o gustare sănătoasă și excelentă pentru a fi consumată înainte de masă.

gazele intestinale

Folosește chimion și fenicul la gătit

Obișnuiește-te să adaugi în mâncare anumite plante medicinale pentru a combate gazele intestinale, mai ales condimente aromate sau care te ajută să combați flatulența. Cele mai eficiente sunt chimionul și feniculul și nu trebuie să eziți în a adăuga aceste ingrediente în mâncare, mai ales în preparatele care conțin leguminoase sau alte legume care provoacă gazele intestinale, cum am explicat mai sus. Aceste condimente oferă mâncării o aromă deosebită, dar nu foarte puternică.

Enzime din ananas și papaya

De fiecare dată când meniul tău constă în pește sau carne roșie, însoțite de legume sau de o salată, poți să mănânci la final un fruct, iar cele mai bune opțiuni sunt ananasul proaspăt sau papaya, întrucât aceste fructe tropicale conțin enzime care ajută la digerarea proteinelor. Dar dacă alimentele consumate la masă conțin foarte multă făină sau amidon (paste, pizza, pâine, cartofi), ar trebui să eviți aceste fructe, întrucât enzimele din compoziția lor pot îngreuna digerarea.

În general, singurele fructe pe care le poți mânca la masă sunt merele și perele, întrucât celelalte pot îngreuna digestia, cauzând fermentarea alimentelor și apariția gazelor intestinale. O altă opțiune sănătoasă este să consumi fructele între mese, la jumătatea dimineții sau a amiezii.

Poți să cumperi și suplimente cu enzime digestive de la magazinele naturiste. Poți să le iei din când în când, dar nu te baza prea mult pe ele, deoarece întotdeauna este mai bine să îmbunătățești funcționarea stomacului cu produse naturale.