Care sunt cele mai bune uleiuri pentru gătit?

28 aprilie 2016
În ciuda reputației proaste pe care a câștigat-o în ultimii ani, uleiul de nucă de cocos îți poate aproviziona creierul cu energie și te ajută să-ți menții organismul sănătos.

În ultimele decenii, grăsimile au devenit notorii din cauza faptului că sunt principala cauză a supraponderalității și a obezității, provocând în același timp numeroase alte probleme de sănătate.

Mai multe studii recente au demonstrat însă că există anumite grăsimi „sănătoase” pe care trebuie să le consumăm regulat în anumite cantități pentru ca organele noastre să funcționeze corespunzător.

Una dintre principalele surse de grăsimi pe care le avem la dispoziție sunt uleiurile pentru gătit. Majoritatea acestor produse sunt pe bază de plante, însă cele mai nocive uleiuri pentru gătit sunt preparate din ingrediente de origine animală.

Multe persoane au concepția eronată că uleiurile pentru gătit vegetale sunt automat benefice. În realitate însă, deși unele dintre acestea sunt într-adevăr benefice, altele sunt supuse unor metode de procesare care le fac să fie nocive pentru organism.

Pentru ca mâncarea pe care o gătești să fie mereu sănătoasă, în articolul de azi îți vom prezenta care sunt cele mai bune uleiuri pentru gătit disponibile pe piață. Mai mult, îți vom arăta și care sunt acele uleiuri pe care ar trebui să le eviți deoarece ți-ar putea prejudicia sănătatea.

Ce uleiuri pentru gătit ar trebui să consumi?

Dacă vrei să consumi numai uleiuri pentru gătit care nu-ți vor afecta negativ sănătatea, optează pentru cele compuse din grăsimi polinesaturate și mononesaturate, cunoscute și sub denumirea de „grăsimi benefice”.

Uleiul de măsline

Unul din cele mai benefice uleiuri pentru gătit este cel de măsline

Fără doar și poate, uleiul de măsline este regele uleiurilor pentru gătit. Ingredient de bază în cadrul dietei mediteraneene, acest produs este bogat în grăsimi mononesaturate, având abilitatea de a susține sănătatea cardiovasculară.

Cel mai bun tip de ulei de măsline este cel nerafinat, care a fost presat la rece. Procesul de presare la rece ajută la menținerea polifenolilor, elemente benefice pentru sănătate.

Citește și: Uleiul de măsline extravirgin – 10 întrebuințări

Uleiul de nucă de cocos

Deși acest produs și-a câștigat o reputație negativă din cauza conținutului său de grăsimi saturate, cele mai noi studii sugerează că uleiul de nucă de cocos este de fapt benefic pentru organism.

Majoritatea grăsimilor saturate din componența acestui ulei sunt trigliceride, pe care organismul le poate converti în energie (și nu în grăsime corporală). Uleiul de nucă de cocos are proprietăți antibiotice și antimicrobiene, având abilitatea de a proteja organismul împotriva mai multor agenți patogeni.

Mai mult, acest ulei este o sursă bogată de energie pentru creier și contribuie la sănătatea corpului. Te sfătuim să nu supraîncălzești uleiul de nucă de cocos atunci când gătești. De asemenea, nu-l combina cu alte uleiuri pentru gătit.

Uleiul de susan

Uleiul de susan este unul din cele mai bune uleiuri pentru gătit

Acest ulei folosit frecvent în bucătăriile asiatice este o sursă semnificativă de grăsimi mononesaturate. Proprietățile sale benefice se datorează conținutului mare de antioxidanți ce rămân intacți după gătire.

Uleiul de susan conține și fosfatidilcolină, un nutrient strâns legat de sănătatea cerebrală. Uleiul de susan este însă bogat în acizi grași omega-6, motiv pentru care te sfătuim să nu-l utilizezi în exces.

Ce uleiuri pentru gătit ar trebui evitate?

Majoritatea uleiurilor vegetale care pot fi achiziționate la un preț redus au în componența lor grăsimi saturate sau trans, adică „grăsimi nocive”. Aceste uleiuri pentru gătit sunt una dintre principalele cauze ale nivelurilor ridicate de colesterol și ale problemelor conexe.

Uleiul de soia

Uleiul de soia este unul din cele mai nocive uleiuri pentru gătit

Uleiul de soia este supus unui proces de hidrogenare astfel încât produsul final să reziste mai mult și să aibă o aromă stabilă. Din păcate, din cauza acestui proces, uleiul de soia este nociv pentru sănătate. Singurul sortiment de ulei de soia care nu este periculos este cel organic.

Margarina

În trecut, margarina era considerată a fi mai sănătoasă decât untul grație faptului că aceasta este de origine vegetală. Însă studiile recente au demonstrat faptul că margarina este bogată în grăsimi trans, fiind un aliment foarte periculos.

Pentru ca margarina să poată fi fabricată, grăsimile trebuie supuse unui proces de hidrogenare ce conferă produsului final un aspect proaspăt, cremos și delicios. Dar același proces face ca margarina să fie nocivă pentru sănătate, în special dacă este utilizată pentru gătit la temperaturi ridicate.

Te sfătuim să citești și: Ulei de măsline și lămâie – remediu de dimineață

Untura

Ignoră untura și optează pentru uleiuri de gătit sănătoase

Untura este o grăsime folosită în bucătării din toată lumea grație aromei sale unice. Nu te sfătuim să folosești acest produs atunci când gătești deoarece conține multe grăsimi saturate ce pot înfunda arterele și crește nivelul de colesterol.

Te-ar mai putea interesa