Comunicarea: poți controla doar ceea ce spui

19 august 2016
Oricât de mult te-ai strădui, dacă persoana cu care vorbești nu împărtășește aceeași viziune sau nu vrea să înțeleagă, comunicarea devine imposibilă, iar tu trebuie să accepți acest lucru. 

Comunicarea nu este ușoară. Ceea ce spui poate fi interpretat greșit, deoarece, de cele mai multe ori, persoana respectivă are o percepție diferită asupra lucrurilor. 

Drept urmare, aceasta nu este dispusă să te asculte, fiind pregătită doar să răspundă. Prejudecățile, o modalitate subtilă de a categorisi realitatea înainte de a o înțelege și tendința de a vorbi înainte de a gândi sunt doar câteva dintre greșelile comune pe care le fac mulți oameni în procesul de comunicare.

Tocmai de aceea, dacă ai încercat de nenumărate ori să clarifici un anumit aspect sau te-ai săturat să oferi aceeași explicație unei persoane care nu te înțelege pe tine sau situația respectivă, poate e timpul să accepți că uneori este mai productiv să nu-ți mai consumi energia argumentând un lucru, când știi că nu ajungi nicăieri. 

Te invităm să meditezi puțin pe baza acestui subiect.

Comunicarea: ce spui tu și ce înțeleg ceilalți

Prima condiție pentru un proces de comunicare eficient este respectul. Însă uneori acesta nu este prezent.

Unele persoane tind să ridice vocea, considerând că în acest fel vor fi mai bine înțelese. Altele nu sunt capabile să mențină contactul vizual sau să manifeste empatie. Totodată, există și persoane care pot întreține o discuție armonioasă indiferent de ceea ce spui.

Să analizăm aceste aspecte în detaliu.

Comunicarea are rolul de a exprima emoții

Stilul de comunicare dezvoltat în timp

Stilul de comunicare de care ai avut parte în copilărie sau adolescență poate influența modul în care interacționezi cu alte persoane la maturitate:

  • Stilul autoritar, de exemplu, implică un tip de dialog caracterizat de o comunicare în sens unic, întrucât persoana în cauză nu discută pe baza a ceea ce s-a spus deja și nu se străduiește să înțeleagă nevoile interlocutorului. Acest stil este adoptat, de obicei, de persoanele care se află într-o poziție superioară în comunicarea cu subordonații.
  • O persoană care folosește un stil autoritar în comunicare nu este capabilă să asculte cu adevărat și să fie empatică. Ea este limitată de împuternicirea sa de a da ordine. În familie, părinții care abordează această atitudine pot face copilul să simtă că părerile sau sentimentele sale nu sunt importante.
  • Fără îndoială, opusul acestui stil de comunicare este comunicarea democratică și eficientă. În acest caz, interacțiunea este bazată pe reciprocitate, respect, abilitatea de a asculta și de a înțelege.
  • Un individ care învață acest stil de comunicare de la o vârstă timpurie știe cum să răspundă nevoilor altor persoane prin cântărirea fiecărui cuvânt, fapt care îl ajută să-și dezvolte stima de sine și să cultive sentimentul de siguranță personală.

Este important să asculți „ceea ce nu este spus”

Când spunem că trebuie să înveți să auzi „ceea ce nu este spus”, ne referim la dezvoltarea empatiei, o atitudine care nu este folosită de prea multe persoane în viața de zi cu zi.

  • Uneori o propoziție este mai mult decât o înșiruire de cuvinte cu înțeles. Expresia feței, tonul și gesturile vorbitorului definesc comunicarea non-verbală, care de multe ori cântărește mai mult decât cuvintele rostite.
  • În prezent, comunicarea este din în ce în ce mai lipsită de contact vizual. În mesajele transmise prin intermediul dispozitivelor electronice, înlocuim de multe ori comunicarea non-verbală cu folosirea „emoticoanelor”.
  • Este important să cultivăm relații în care interacționăm față în față și întreținem contactul vizual, întrucât privirea este înțeleaptă, intuitivă și apropiată. Ea este stâlpul de bază al comunicării, deoarece comunicarea este creată în primul și-n primul rând pentru a exprima emoții. 

Îți recomandăm să citești și: Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată

Comunicarea eficientă implică și o doză de empatie

Nu mai oferi explicații celor care înțeleg doar ce vor ei

Deși este greu și dureros, e important să acceptăm că anumite lupte sunt pierdute și că este posibil ca și oamenii cei mai dragi nouă să nu ne înțeleagă. 

  • Uneori dialogul trece dincolo de sentimente sau emoții. Ne referim aici la valori.
  • Un exemplu ar fi cazul în care familia sau părinții nu înțeleg de ce copilul lor și-a ales un anumit partener.
  • Poți să le vorbești despre dragoste, afecțiune și multe altele, dar aceste aspecte fundamentale nu vor fi luate în seamă dacă pentru ei este mai important „ce va zice lumea” sau faptul că „plecarea ta este o trădare.”

Desigur, există nenumărate exemple de acest fel. Câteodată vorbele sau convingerile tale nu au nicio valoare pentru persoanele care nu ascultă, chiar și atunci când încerci să creezi o punte de înțelegere, respect și afecțiune.

Citește și: Nu lăsa criticile altora să te afecteze

Înainte de a continua să lupți pentru o cauză pierdută, poate este mai bine să accepți că unii oameni au un punct de vedere diferit și că nu vor înțelege niciodată ceea ce le comunici, oricât de mult te-ai strădui. 

În orice caz, nu uita că trebuie întotdeauna să îi tratezi pe ceilalți cu respect.

Te-ar mai putea interesa