Cum să faci iar exerciții după o pauză lungă

· 29 martie 2016

Poate ai suferit o leziune, ai născut, ți-ai schimbat locul de muncă sau a trebuit să te muți. Indiferent de motiv, important este că nu ai mai făcut mișcare de săptămâni sau luni întregi. Iar de fiecare dată când încerci să restabilești o rutină de exerciții fizice, este din ce în ce mai greu. De ce? Poate simți că forța ta s-a diminuat, obosești mai ușor sau abia poți să-ți îndoi sau să-ți întinzi picioarele.

Toate aceste lucruri pot fi adevărate, dar la un moment dat va trebui să îți iei inima în dinți și să te apuci din nou de treabă. Dacă simți că te afli într-un impas, așa cum l-am descris mai sus, citește articolul de astăzi! Îți vom arăta cum să te apuci din nou de exerciții după o pauză lungă. 

Primul pas este cel mai dificil

Se spune că, de obicei, prima săptămână este perioada critică, iar când vine vorba de a merge la sala de fitness sau de a practica un sport, prima lună este cea mai grea. De fiecare dată când suferi un accident, ai mai mult de lucru decât de obicei, ai un copil mic, începe școala sau vine iarna, este din ce în ce mai greu să respecți un program de exerciții fizice, așa că te gândești să iei o pauză, cu speranța că într-o zi planetele se vor alinia din nou și vei „ști” când să te reapuci.

Așa cum am spus deja, partea cea mai grea este să decizi să începi să faci din nou mișcare. Asta pentru că atunci când petreci mai mult timp (cum ar fi câteva luni) fără să faci sport, ți se pare că nu ai fost niciodată în formă, chiar dacă ai făcut exerciții ani întregi.

De îndată ce reiei programul normal de exerciții, sportul va deveni din nou o activitate automată. Prima săptămână de „readaptare” este cea mai importantă. Iar dacă împlinești o lună, va deveni mai greu să te dezveți.

Exerciții fizice, jogging

Pentru a-ți fi mai ușor să faci acești primi pași, amintește-ți că mișcarea este sinonimă cu o stare bună de sănătate. Nu numai că te ajută să slăbești, dar îți reglează și bătăile inimii și respirația, curăță sângele, elimină toxinele, reduce stresul și anxietatea, îți îmbunătățește starea de spirit, îți oferă forță și flexibilitate, te ajută să dormi mai bine noaptea și multe altele.

Sfaturi pentru a-ți relua programul de exerciții fizice

Citește sfaturile de mai jos pentru a afla cum să îți reiei programul de exerciții fizice după  o perioadă îndelungată în care „nu ai făcut nimic”.

Ai în vedere motivul pentru care faci mișcare

Fiecare persoană are un motiv diferit pentru a face mișcare. Numai tu știi care este al tău, dar este necesar să-ți stabilești un obiectiv clar pentru a-ți relua programul de exerciții fizice.

Fă pași mici

Nu încerca să faci deodată aceleași lucruri ca înainte. Dacă obișnuiai să alergi 2,5 km pe zi, acum poți să începi prin a parcurge câteva sute de metri. Ai răbdare și nu te suprasolicita. Dacă începi cu un țel mai mic, vei putea pe parcurs să mărești dificultatea, timpul alocat sau greutatea ridicată, iar în acest fel vei fi motivat să continui să evoluezi.

Dacă ajunsesei la un nivel foarte avansat în trecut, nu strică să revii la statutul de începător, măcar pentru câteva zile. Într-o lună vei ajunge la un stadiu intermediar și vei fi pe drumul cel bun pentru a atinge din nou nivelul de dinainte de pauză.

Fii realist

Este important să accepți faptul că nu vei fi într-o condiție fizică optimă după luni întregi în care nu ai mai făcut sport. Deși vei resimți imediat beneficiile revenirii la programul de exerciții fizice, nu te aștepta la minuni. Dacă te-ai îngrășat sau ți-a scăzut rezistența, ține cont că acest lucru se datorează pauzei lungi pe care ai luat-o. Nu te descuraja și nu renunța!

Exerciții fizice: alergare pe plajă

Fă-ți timp pentru exerciții

Renunță la scuza că nu ai timp pentru exerciții. Dacă îți organizezi bine ziua, poți să faci sport timp de o oră, de două sau de trei ori pe săptămână. Gândește-te la perioada când făceai mișcare. În ce zile și la ce ore îți găseai timp? Nu este posibil să procedezi la fel și acum?

Mizează pe diversitate

În acest fel vei fi mult mai motivat. Dacă exercițiile te fac să te simți mai bine și sunt și distractive, atunci ai împușcat doi iepuri dintr-o lovitură! Nu te vei plictisi și nu vei fi tentat să renunți. Încearcă în fiecare zi a săptămânii câte un exercițiu diferit. Ai putea, de exemplu, să faci o plimbare în fiecare luni, marți să ridici greutăți, miercuri să parcurgi o distanță cu bicicleta, iar joi și vineri să faci jogging. Este un program complet care îți va face multă plăcere.

Lasă-ți corpul să se odihnească suficient

Ia o pauză de o zi după un program mai încărcat de exerciții fizice. Dar numai de o zi (sau două, doar dacă ai făcut exerciții vineri și vrei să-ți reiei luni programul). Iar dacă ești bolnav, nu te forța să te duci la sala de fitness. Nu vei avea nici tu de câștigat, nici cei din jur. Poți să-ți permiți să ratezi o sesiune de exerciții, cu condiția să fie o excepție, și nu o regulă.

Exerciții cardio

Găsește-ți un partener de antrenament

Este mai ușor să faci mișcare alături de o altă persoană. Poate fi un prieten, soțul/soția, un frate sau o soră sau un coleg de la serviciu. În acest fel te vei simți mai motivat și va fi mult mai distractiv. Dar nu uita să te ții și de treabă – nu doar să stai de vorbă sau să-ți întrerupi antrenamentul pentru a mânca ceva în oraș. Poți să faci asta mai târziu!

Stabilește-ți obiective realiste

Nu încerca să faci totul din prima zi în care te reapuci de exerciții, pentru că nu este posibil. Trebuie să-ți stabilești obiective pe care poți cu adevărat să le atingi. În acest fel vei fi mai mulțumit de tine și nu te vei descuraja. Exercițiile fizice trebuie să reprezinte o activitate plăcută – nu o tortură.

Oferă-ți o recompensă

De fiecare dată când atingi un anumit obiectiv, oferă-ți o recompensă. Ceva micuț! (Mai ales dacă este vorba despre mâncare). Ai putea să mergi la un film sau să-ți cumperi ceva de îmbrăcat. Acest feedback pozitiv te va motiva să te antrenezi și mai mult pentru a-ți atinge toate obiectivele. În aceste momente ai nevoie de toată motivația posibilă, așa că metoda bazată pe recompense este chiar o idee foarte bună.