Înaintarea în vârstă și efectele dietei asupra greutății

De-a lungul anilor, organismul suferă anumite schimbări la nivel hormonal pentru a economisi energie. Pentru a se adapta acestor schimbări, metabolismul se modifică, fapt care duce la creșterea în greutate. Prin urmare, este necesar să îți schimbi obiceiurile alimentare. 

Efectele dietei asupra greutății se modifică odată cu înaintarea în vârstă. Tocmai de aceea îți vine mai greu să slăbești (sau să te îngrași). Acest proces normal care afectează milioane de oameni are cel puțin o explicație.

În articolul de astăzi îți prezentăm motivele pentru care alimentația afectează mai mult greutatea corporală pe măsura trecerii anilor.

Efectele dietei asupra greutății corporale odată cu înaintarea în vârstă

Meniu potrivit pentru înaintarea în vârstă

Corpul este într-o continuă evoluție și schimbare de-a lungul întregii vieți. Musculatura, oasele și metabolismul se modifică permanent.

Organismul unui copil de 10 ani nu funcționează la fel ca cel al unui adult de 25, 40 sau 65 de ani. La maturitate masa musculară variază în funcție de vârstă. Prin urmare, este normal ca greutatea corporală să fluctueze, iar grăsimea să se depoziteze în anumite zone din care înainte era mai ușor de eliminat.

Consumul de energie se modifică, de asemenea, în fiecare etapă a vieții, diminuându-se odată cu înaintarea în vârstă. Motivul este faptul că organismul devine mai ineficient în utilizarea energiei.

Există doi factori importanți care reduc consumul de energie:

1. Compoziția organismului se modifică

Pe măsură ce înaintezi în vârstă, pierzi masă musculară și acumulezi grăsime. Procentul de grăsime din corpul unui bărbat cu vârsta cuprinsă între 20 și 30 de ani este între 18 și 21%. Între 41 și 50 de ani, acesta ajunge la 25%, iar peste 60 de ani, depășește 26%.

În cazul femeilor, are loc același fenomen. Între 20 și 30 de ani, grăsimea din corp se înscrie între 22 și 24%, ajunge la 27 – 30% între 41 și 50 de ani și depășește 31% după împlinirea vârstei de 60 de ani.

Grăsimea se depozitează în mod natural, în timp ce masa musculară scade deoarece mușchii folosesc o cantitate mai mare de energie.

2. Nivelul de hormoni se modifică

Înaintarea în vârstă la 30 de ani

Modificarea nivelului de hormoni nu este caracteristică numai femeilor aflate la menopauză, ci și bărbaților trecuți de o anumită vârstă. Hormonii afectează greutatea corporală deoarece influențează cantitatea de mâncare consumată sau orele de somn de care te bucuri.

Pe măsură ce înaintezi în vârstă, hormonii fac eforturi pentru a economisi energia deoarece nu mai ai aceleași abilități ca în tinerețe. Prin urmare, ești mai predispus/ă la acumularea de grăsime (mai ales în jurul taliei). Acesta este modul în care corpul se pregătește pentru o activitate fizică redusă.

Este mai ușor să te îngrași după 30 de ani

Desigur, asta nu înseamnă că poți mânca orice și oricât dorești până la 30 de ani. Însă este bine de reținut faptul că efectele dietei asupra greutății corporale nu se manifestă doar odată cu înaintarea în vârstă.

Pe măsură trecerii timpului, vei observa că talia ta se mărește, burta devine mai proeminentă, iar hainele nu îți mai vin la fel ca înainte. Există o legătură strânsă între înaintarea în vârstă și creșterea în greutate. Dacă menții aceleași obiceiuri alimentare ca în trecut, îngrășarea devine imposibil de evitat.

Lupta împotriva obezității și a kilogramelor în plus este din în ce în ce mai dificilă odată cu trecerea anilor. O dietă nesănătoasă, stresul, factorii genetici și sedentarismul, precum și folosirea anumitor medicamente sau dereglările hormonale afectează greutatea corporală și pot duce la acumularea de grăsime.

După vârsta de 30 de ani, estrogenul, progesteronul și hormonii androgeni nu funcționează la fel ca până atunci. Întrucât toți aceștia sunt esențiali pentru menținerea masei corporale, este normal să capeți proporții în zona șoldurilor, a abdomenului și a coapselor.

Sursele de energie care păreau inepuizabile la 15 – 20 de ani au dispărut, iar acum începi să fii din ce în ce mai sedentar. Dacă mai adaugi și munca sau activitățile mai relaxante (mâncatul în oraș, croazierele, filmele vizionate la cinema), îngrășarea este inevitabilă. Este o ecuație simplă.

Creșterea în greutate nu este singura schimbare asociată cu înaintarea în vârstă

Înaintarea în vârstă corelată cu îngrășarea

Dar dacă ai un stil de viață sănătos, faci mișcare și ai o dietă echilibrată? Atunci va trebui să iei în considerare numărul de calorii consumate.

  • O femeie de 31 de ani care are 57 de kilograme, de exemplu, va trebui să consume 2000 de calorii pe zi pentru a-și menține greutatea.
  • La 45 de ani, aceeași femeie va trebui să consume doar 1850 de calorii.

Dacă va continua să mănânce 2000 de calorii pe zi, va avea un surplus de 150 de calorii care duce la acumularea a aproximativ 4 kilograme pe parcursul a șase luni.

Totodată, odată cu înaintarea în vârstă, nu trebuie să te gândești numai la efectele dietei asupra greutății, ci și la felul în care îți este afectată starea de sănătate. Pierderea densității osoase poate provoca osteoporoză, iar problemele articulare duc la dezvoltarea osteoartritei.

Pentru a preveni îngrășarea, este important să îți adaptezi obiceiurile acestei noi realități. De exemplu:

  • Practică mai multe exerciții cu impact redus (yoga, pilates, înot, etc).
  • Redu consumul de grăsime, sare și făină.
  • Evită fumatul și consumul de alcool.
  • Dormi cât ai nevoie.

Trebuie să accepți faptul că la 50 de ani nu mai poți avea același corp ca la 25 de ani. Pe lângă faptul că au trecut peste două decenii, obiceiurile tale s-au schimbat, iar corpul tău odată cu ele.

Te-ar mai putea interesa