Menopauza. Cum să ameliorezi simptomele

1 octombrie 2015

Dacă ești femeie, ai între 45 și 55 de ani și te apropii sau treci chiar acum prin perioada menopauzei, vei fi surprinsă să afli că menopauza durează practic numai o singură zi. Aceasta este ziua în care ciclul menstrual încetează pentru totdeauna, lucru care se întâmplă de obicei la un an după ce nu ai mai avut deloc menstruație. Bufeurile, schimbările bruște de dispoziție, creșterea în greutate, problemele cu somnul și celelalte simptome supărătoare care apar ca urmare a acestei schimbări se manifestă de fapt în perimenopauză, adică perioada care precede încetarea menstruației.    Ca femeie, trebuie să fii conștientă de faptul că orice schimbare legată de ciclul reproducător te va afecta atât în plan fizic, cât și psihic, iar menopauza nu face excepție de la această regulă. Unele femei nu manifestă aproape niciun simptom, pe când altele se confruntă cu o serie de neplăceri la care fac față cu greu. Din fericire, numai 2% dintre femei își pierd forțele în lupta cu simptomele perimenopauzei, dar asta nu înseamnă că celelalte nu simt nevoia unei ușurări.

În ciuda faptului că provoacă foarte mult disconfort, nu uita că menopauza este o etapă normală din viața unei femei, și nu o boală. Prin urmare, nu necesită practic niciun tip de tratament. Cu toate acestea, dacă suferi frecvent de bufeuri, insomnie și schimbări bruște și necontrolabile ale dispoziției, cauți cu siguranță o soluție, mai ales având în vedere că perimenopauza se poate întinde pe o durată de mai mulți ani. Poți să te confrunți cu aceste simptome specifice menopauzei chiar și după mai multe luni sau mai mulți ani de la încheierea acestei perioade. Simptomele sunt:

Dacă ai neapărat nevoie să atenuezi aceste simptome, poți apela la terapia de substituție hormonală (TSH). Majoritatea simptomelor apar ca urmare a fluctuațiilor nivelurilor de estrogen și progesteron. Atunci când se instalează menopauza, organismul încetează să mai producă acești hormoni, iar TSH îi înlocuiește cu alți hormoni sintetici. Totuși, acest tratament prezintă și anumite efecte secundare.

Din fericire, există și alte opțiuni naturale pentru a ameliora simptomele menopauzei, care nu prezintă efecte secundare. Iată câteva dintre ele:

1. Exercițiile fizice

Exercitiu

Dacă nu ai un program regulat de exerciții, acum a venit vremea să adopți unul. Studiile au arătat că exercițiile fizice ameliorează stresul, anxietatea și depresia cauzate de menopauză și ajută la prevenirea creșterii în greutate. Acest aspect este foarte important, întrucât cercetările arată că femeile supraponderale se confruntă cu mai multe bufeuri, iar menopauza este mai greu de suportat.

Îți recomandăm să faci cel puțin 2 ore și jumătate de exerciții moderate de aerobic pe săptămână, 1 oră și 15 minute de exerciții viguroase sau o combinație dintre cele două, precum și exerciții de forță de două ori pe săptămână. S-a dovedit că yoga, de exemplu, ajută la ameliorarea anumitor simptome asociate cu menopauza, cum ar fi bufeurile sau problemele cu somnul

2. Alimentația sănătoasă

O dietă bogată în legume, proteine și grăsimi sănătoase este esențială pentru femeile care se confruntă cu menopauza. Alimentele care conțin fitoestrogeni naturali, cum ar fi lignanii, prezenți în semințele de in sau izoflavonele, care se găsesc în cerealele integrale și în fasole ajută la atenuarea simptomelor întrucât oferă organismului o doză mică de estrogen. Consumă cu moderație sau evită alimentele și băuturile care conțin zahăr, cofeină și alcool, întrucât aceste substanțe pot accentua simptomele avute și pot provoca bufeuri.

3. Acupunctura

Acupunctura menopauza

Femeile care s-au supus unui terapii tradiționale chinezești cu acupunctură au avut bufeuri mai ușoare și mai puține schimbări bruște de dispoziție decât femeile cărora li s-a administrat un tratament placebo. Studiile recente au arătat că acupunctura este la fel de eficientă precum medicamentul numit Effexor care este utlizat adesea pentru ameliorarea bufeurilor și a altor simptome ale menopauzei. În plus, acupunctura nu prezintă efecte secundare (în timp ce Effexor poate provoca greață, oboseală, anxietate și altele). Din contră, s-a dovedit că această terapie alternativă mărește energia, apetitul sexual și oferă o stare generală de bine.

4. Reducerea stresului

Stresul poate distruge în orice moment echilibrul hormonal, cauzând și alte simptome precum insomnie, anxietate sau depresie. De aceea este important să adopți o strategie care să te ajute să reduci nivelul de stres. Modalități de a reduce stresul sunt: exercițiile fizice, yoga, acupunctura, respirația adâncă, vizualizarea, meditația sau chiar și lecturarea unei cărți bune. 

5. Remedii naturiste pentru a ameliora menopauza

Există mai multe plante care ajută la tratarea simptomelor menopauzei. Printre cele mai eficiente se numără:

Cimicifuga

Unele cercetări au dovedit că cimicifuga poate avea același efect asupra organismului ca estrogenul, dar anumite studii ulterioare au dezmințit această teorie. Cu toate acestea, dovezile pe care le avem până în prezent arată că cimicifuga poate fi o alternativă mai sănătoasă la hormonii sintetici, ameliorând schimbările de dispoziție și supărătoarele bufeuri. Anumite studii medicale efectuate în Europa au arătat că cimicifuga este capabilă de a atenua simptome asociate cu menopauza precum bufeurile, transpirațiile nocturne, insomnia, nervozitatea și irascibilitatea.

Ginkgo Biloba

Studiile au arătat că ginkgo biloba îmbunătățește capacitatea intelectuală, oferindu-ți mai multă energie.

Dong quai

Cunoscut și sub numele de „ginseng feminin”, dong quai poate fi foarte util în tratarea bufeurilor.

Extract din frunze de salvie

Această plantă ajută la ameliorarea transpirațiilor nocturne ușoare care apar ca rezultat al bufeurilor cauzate de menopauza instalată.

Te-ar mai putea interesa