Ouăle: de ce e bine să le mâncăm des?

· 5 septembrie 2015

Ouăle sunt unul din cele mai hrănitoare alimente pe care le poți consuma. Bogate în proteine, grăsimi sănătoase, vitamine și minerale, ouăle sunt ușor de gătit și persoane din întreaga lume le mănâncă.

În acest articol îți vom prezenta toate calitățile ouălor, motivele pentru care e bine să le mâncăm frecvent, iar la final suntem siguri că vei avea o nouă perspectivă asupra lor.

Care sunt calitățile ouălor?

Deși sunt foarte mici, ouăle conțin numeroase substanțe hrănitoare, motiv pentru care acestea au o mare valoare nutritivă.

  • Sunt foarte bogate în proteine benefice, ceea ce înseamnă că ouăle conțin exact cantitățile potrivite de aminoacizi de care organismele noastre au nevoie.
  • Conțin vitaminele A, B (B1, B3, B12, acidul folic și biotina), E și D.
  • Conțin minerale cum ar fi seleniul, zincul, fosforul și fierul.

Majoritatea componentelor descrise mai sus se găsesc în gălbenușul de ou, dar albușul conține majoritatea proteinelor.

tortilla

Ouăle: principalele beneficii pentru sănătatea ta

  • Grație componentelor acestora, în mod special al conținutului lor de proteine, ouăle sunt un aliment ideal pentru atleți, gravide și copii.
  • Conținutul lor de vitamina B îți oferă energie, îți echilibrează sistemul nervos și îți îmbunătățește funcționarea creierului.
  • Conținutul lor de vitamina D te ajută să absorbi mai ușor calciul și să previi apariția unor afecțiune osoase ca osteoporoza.
  • Sunt foarte bune dacă suferi de anemie, grație conținutului lor de fier și alte minerale.
  • Sunt un aliment esențial pentru persoanele aflate în convalescență, pentru că, pe lângă a fi foarte hrănitoare, ouăle nu provoacă în mod obișnuit probleme digestive.
  • Grație conținutului lor de seleniu și zinc, ouăle sunt un aliment cu proprietăți antioxidante excelent, ce te poate ajuta să previi îmbătrânirea celulelor tale.
  • Deoarece printre componentele lor se numără și luteina, ouăle ajută la prevenirea problemelor de natură vizuală cauzate de îmbătrânire, cum ar fi degenerarea maculară sau cataractele.
  • Poți să-ți prepari măști foarte hidratante pentru pielea sau părul tău folosind ouă crude amestecate cu alte ingrediente, cum ar fi uleiul de măsline sau de migdalele, fulgii de ovăz sau drojdia de bere. Îți recomandăm să folosești o astfel de mască în mod special dacă ai piele uscată, păr deteriorat sau fire de păr despicate.

Cât de des e bine să mâncăm ouă?

De câțiva ani încoace, specialiștii ne spun că nu este bine să mâncăm ouă mai des de trei ori pe săptămână sau riscăm ca nivelurile de colesterol și trigliceride să ne crească prea mult. Însă, această afirmație și-a pierdut mult din însemnătate în ultimul timp, deoarece studii recente arată că adevărații responsabili pentru acele niveluri crescute sunt acizii grași trans și stresul.

Poți mânca ouă aproape în fiecare zi. Însă, nu uita că acestea conțin proteine animale, deci nu este nevoie să adaugi carne sau pește la aceeași masă. Cel mai bine este să mănânci ouăle împreună cu legume.

De asemenea, dacă vrei să slăbești sau să-ți reduci nivelul de trigliceride, evită să mănânci fast food sau mâncăruri cu sos, deserturi etc.

Mai poți încerca, de exemplu, să mănânci niște ouă de prepeliță din când în când, în loc de ouă de găină.

ouăle-fierte

Cum poți să gătești ouăle?

Ai numeroase posibilități pe care le poți încerca la tine în bucătărie:

  • Prăjește-le: De preferat în ulei de măsline, cu puțin usturoi și sare de mare.
  • Fierbe-le: Cel mai bine este să fierbi oul pentru cel puțin un minut și apoi să-l lași în apă până când se încălzește. Dacă nu s-a fiert bine, mai încălzește apa un pic, dar nu prea mult sau riști să pierzi anumite substanțe nutritive.
  • Pune-le în apă rece: Fierbe oul puțin și apoi pune-l imediat în apă rece pentru ca acesta să fie doar fiert pe jumătate. Vei putea înmuia pâine în ou după ce îl spargi.
  • Fă-l jumări: Gătește oul în tigaie, de parcă ai fi pe cale să-l prăjești, însă amestecă-l cu o lingură de lemn. Acest fel de mâncare este delicios dacă adaugi usturoi, crevete, ciuperci sau brânză.
  • Fă-ți o omletă spaniolă: Ca să prepari această omletă, va trebui să bați un ou și apoi să-l prăjești într-o tigaie. Poți adăuga și cartofi, legume, ciuperci etc.

Nu uita că foarte multe rețete pentru diverse mâncăruri au ouăle ca ingredient, cum ar fi cele pentru maioneză, aluaturi, cozonaci, bezele etc.

Deși nu este nesănătos să mănânci ouă în mod frecvent, nu uita că cel mai bine este să practici moderația, în special când vine vorba de dieta ta.

Sursa fotografiilor: cobalt123, formalfallacy Dublin și RMT.