Pe timp de furtună, este mai bine să taci

3 octombrie 2016
Când ești nervos, uneori nici nu-ți dai seama ce spui, drept pentru care este mai bine să taci în timpul „furtunii” și să vorbești atunci când ești mai liniștit. 

Când se dezlănțuie o furtună, toate elementele naturii se lovesc unul de altul în încercarea de a-și expune laturile cele mai agresive și mai haotice, iar în anumite cazuri, periculoase.

Același lucru este valabil și pentru relațiile interumane. La rândul nostru, ne ciocnim și ne prăbușim în timpul certurilor, al discuțiilor și al confruntărilor. 

Această furtună pare să adune în centrul său elemente primejdioase: oboseală, nervi, interpretări greșite și un factor declanșator aleatoriu. Drept urmare, multe persoane își pierd răbdarea și rostesc vorbe de care ulterior le pare rău.

Nu este întotdeauna ușor să gândești la rece și să-ți păstrezi calmul. Cu toate acestea, ține cont că uneori o furtună poate aduce 10 ani de regrete. Trebuie să înveți să îți stăpânești emoțiile și să rămâi tăcut în momentele zbuciumate.

Când furtuna se dezlănțuie în inima ta

Auzim adesea expresii precum „mi-a frânt inima” sau „sufletul meu era plin de furie”. În realitatea, durerea și rușinea sunt localizate în creier, acesta fiind locul în care se dezlănțuie cu adevărat furtuna.

Să analizăm puțin situația.

Certurile și transformările la nivel psihologic

Când nu mai există cale de scăpare, când împletirea dintre o ocazie potrivită, un factor declanșator și o doză de ghinion ne aduce în mijlocul unei discuții aprinse, creierul percepe imediat o „amenințare”.

  • Cineva îți atacă echilibrul, convingerile, tot ceea ce consideri tu că este adevărat.
  • Ești rănit, pentru că o persoană pe care o respecți pune la îndoială un lucru important pentru tine.
  • Te simți amenințat de anumite cuvinte, idei sau chiar de o privire disprețuitoare sau dușmănoasă. 
Creierul percepe o ceartă ca pe o furtună de care trebuie să se apere

Creierul tău percepe aceste situații ca pe un pericol și declanșează o reacție instinctuală prin reglarea sistemului nervos parasimpatic. Acesta te pregătește de apărare, dar și de evadare:

  • Ritmul cardiac este accelerat.
  • Sunt trimise impulsuri nervoase către mușchi pentru a te pregăti de fugă, deși primul lucru pe care acestea îl provoacă sunt tremurăturile, pe care le poți simți în mâini, în stomac sau în picioare.
  • Ești agitat, ai gura uscată și ești cuprins de o anxietate cumplită, care te împiedică să gândești lucid.

Pe timp de furtună emoțională, creierul nu poate gândi

Atunci când te cerți, în acele momente de mare încărcătură emoțională, creierul este preocupat să se apere și să activeze corpul pentru fugă.

Nu mai ești capabil să gândești la rece, să stai calm sau să vorbești clar.

  • În timpul unui conflict verbal, mecanismul tău de apărare poate da greș, drept pentru care dispare acel „filtru” care te împiedică să spui anumite lucruri.
  • Este posibil să dai frâu liber fiecărei emoții sau fiecărui gând.
  • Ești complet sincer, dar ai grijă, pentru că toate vorbele și acțiunile tale vor avea o încărcătură negativă. Tocmai de aceea rostești cuvinte grele pe care mai apoi le regreți.

Pe moment simți o ușurare pentru că ai spus ceea ce ai simțit. Cu toate acestea, mai târziu îți vei da seama că nu ai procedat corect.

Păstrează tăcerea în timpul furtunii și vorbește când apare soarele

Este o strategie greu de implementat. Însă dacă taci în momentele zbuciumate și îți păstrezi energia pentru momentul în care vei fi capabil să gândești lucid, vei fi mult mai mulțumit de rezultate.

Pentru a reuși acest lucru, poți apela la următoarele tehnici.

Zidul de apărare

Atunci când te trezești în mijlocul unei discuții în contradictoriu și vrei să eviți un final dezastruos, imaginează-ți un zid protector.

Pentru a te apăra de o furtună emoțională, ascunde-te în spatele unui zid imaginar

  • În spatele acelui zid, te afli într-un palat al liniștii, dar un palat cu ferestre prin care poți să vezi și să auzi tot.
  • În acest spațiu calm și sigur, poți asculta cuvintele care îți sunt adresate. Ulterior, le poți asculta cu mai multă atenție.
  • În timp ce persoana din fața ta este „înflăcărată”, susținându-și punctul de vedere, tu poți să rămâi calm, indiferent, dar receptiv, însă nu într-atât încât să ajungi să țipi sau să fii cuprins de emoții negative.

Stăpânirea de sine

După ce s-a încheiat cearta și au trecut câteva ore sau câteva zile, poți alege un moment oportun în care să vorbești cu persoana în cauză. Trebuie să îi spui mai întâi de toate că intenția ta nu este să vă certați din nou.

  • Deși pare greu de crezut, dacă vorbești calm și hotărât cu o persoană, aceasta va tăcea și te va asculta.
  • Abia atunci poți să-ți susții argumentele cu grație și stăpânire de sine. Demonstrează-i că îi înțelegi punctul de vedere, dar că nu îl împărtășești.
  • Nu ezita să folosești pronume personale: „Îmi pare rău”, „Te iubesc” sau „Te înțeleg.”
  • Dacă persoana respectivă insistă să reînceapă cearta fără să-ți înțeleagă punctul de vedere sau se concentrează doar pe aspectele asupra cărora nu sunteți de acord, nu are rost să continui.
  • Este mai bine să te distanțezi de ea.

Unele certuri nu merită durerea și neînțelegerile pe care le provoacă dacă una dintre persoanele participante nu este dornică să pună capăt conflictului.

Te-ar mai putea interesa