Prevenirea și tratarea circulației deficitare la picioare

12 februarie 2018
Varicele, oboseala și circulația deficitară la nivelul picioarelor sunt probleme mai frecvente în rândul femeilor trecute de 40 de ani. 

Menținerea unui stil de viață activ este una dintre principalele soluții pentru tratarea circulației deficitare la picioare, deoarece mișcarea activează sistemul circulator și limfatic. În acest articol îți oferim mai multe detalii despre această complicație și despre modalitățile de a o preveni și ameliora.

Circulația deficitară la picioare: ce trebuie să știi

Extremitățile inferioare sunt o zonă de schimb al lichidelor. Aici este capătul de drum pentru vene și artere și locul din care sângele se întoarce către inimă. În acest proces sunt implicate vasele sanguine, sistemul limfatic, plasma și proteinele. Prin urmare, atunci când există o neregulă, lichidele se acumulează la nivelul extremităților și nu pot „reveni” la locul potrivit. 

Circulația proastă la nivelul membrelor inferioare este o problemă frecventă deoarece, de cele mai multe ori, ținem picioarele îndreptate în jos, stând pe scaun sau în poziție verticală. Forța gravitațională exercită o presiune asupra picioarelor, provocând simptome precum:

Tratarea circulației deficitare la picioare

Modificarea obiceiurilor zilnice este esențială pentru prevenirea și tratarea circulației deficitare la picioare. Acest proces poate fi complicat la început, însă oferă rezultate pozitive. Ține cont de următoarele recomandări:

1. Modifică-ți poziția

Postura corectă pentru tratarea circulației deficitare la picioare

  • Dacă lucrezi la birou, ridică-te de pe scaun din când în când și plimbă-te puțin.
  • Poți pune, de asemenea, o băncuță sau un coș de gunoi întors invers sub birou pentru a-ți ține picioarele ridicate atunci când stai la calculator.
  • Dacă ești nevoită să îți petreci toată ziua în picioare, încearcă să stai jos pentru câteva minute după fiecare oră de lucru sau să faci câțiva pași.

În cazul drumurilor lungi cu trenul sau avionul, ridică-te de pe scaun cât de mult poți. Dacă mergi cu mașina, fă popasuri la fiecare 1 – 2 ore de mers.

2. Fă exerciții fizice

Nu este necesar să practici exerciții fizice foarte solicitante. Plimbările zilnice, înotul sau mersul pe bicicletă pot fi de ajuns.

  • Un antrenament prelungit, dar cu impact redus este esențial pentru activarea sistemului limfatic și a celui circulator.
  • Fă 30 de minute de sport în fiecare zi. 

3. Bea lichide

Consumul suficient de apă pentru tratarea circulației deficitare la picioare

Una dintre cele mai bune soluții pentru tratarea circulației deficitare la picioare este consumul de lichide, care ajută la eliminarea toxinelor prin urină.

  • Este important să bei apă, sucuri naturale (proaspăt stoarse) și infuzii de plante diuretice (coada-calului sau rozmarin) pentru a-ți atinge scopul.
  • Evită consumul de alcool, sucuri acidulate și cafea, întrucât acestea au efectul opus.
  • Bea 2 litri de lichide pe zi și chiar 3 în zilele călduroase sau în care faci sport.

4. Ține picioarele ridicate

Pe lângă ridicarea picioarelor pe o băncuță atunci când stai la birou, poți repeta metoda și atunci când ajungi acasă.

  • De exemplu, când stai pe canapea și te uiți la televizor, poți să îți sprijini călcâiele pe măsuța de cafea sau pe un scaun.
  • Când te duci la culcare, întinde-te în pat și ține picioarele ridicate pe perete timp de câteva minute.
  • În timp ce dormi, poți pune câteva perne sub gambe. Ideea este ca picioarele să fie mai sus de nivelul inimii.

5. Mănâncă mai multe fructe și legume

Fructele ce ajută la tratarea circulației deficitare la picioare

Fiind bogate în apă și nutrienți, fructele și legumele sunt indispensabile într-o dietă sănătoasă pentru tratarea circulației deficitare la picioare. O alimentație bogată în proteine și grăsimi supraîncarcă sistemul limfatic, iar acesta nu mai funcționează în mod corespunzător.

  • Elimină din dietă alimentele care „îngroașă” sângele și împiedică circulația fluidelor în corp.
  • Consumă fructe și legume de sezon, în stare crudă.

6. Fă dușuri reci

  • Înainte de a ieși din baie, lasă un jet de apă rece să îți curgă pe picioare. Acoperă-le cu apă fierbinte, apoi din nou cu apă rece.
  • Această metodă oferă o ameliorare imediată atunci când te dor picioarele sau le simți obosite.
  • Poți repeta procedeul dimineața pentru a preveni urmările negative ale obiceiului de a petrece ore întregi cu picioarele nemișcate, ținute în aceeași poziție.

7. Poartă șosete speciale

Șosetele terapeutice pentru tratarea circulației deficitare la picioare

Șosetele terapeutice sau medicinale sunt folosite, de obicei, pentru călătoriile lungi cu avionul. Acestea nu țin picioarele strânse, îmbunătățesc circulația și previn retenția de apă.

În plus, îți recomandăm să eviți pantalonii strâmți, deoarece aceștia împiedică buna circulație a sângelui.

8. Redu consumul de sare și zahăr

Sodiul și glucoza sunt doi dușmani ai sistemului circulator și ai sistemului limfatic, drept pentru care ar trebui să reduci consumul acestora.

  • Sarea mărește tensiunea arterială, provoacă retenție de apă și împiedică buna funcționare a rinichilor. Poți înlocui acest ingredient cu ierburi aromatice sau sare de mare (în cantități mici).
  • Zahărul modifică nivelul insulinei și duce la creșterea în greutate. Îndulcește-ți ceaiurile și prăjiturile cu stevia, miere de albine sau carob.

9. Fă-ți masaje

Masajele ce ajută la tratarea circulației deficitare la picioare

Când ajungi acasă seara, îți poți face singură un masaj pentru a îmbunătăți circulația sanguină la nivelul picioarelor.

După ce ai făcut baie (folosind alternanța cald – rece descrisă mai sus), toarnă câteva picături de ulei esențial de rozmarin în palme și masează viguros membrele inferioare, de la vârfurile degetelor de la picioare până la coapse. La final, ține picioarele ridicate (pe o pernă sau pe perete) timp de o jumătate de oră.

Există mai mulți factori care pot afecta circulația sanguină, mai ales pe cea periferică, provocând disconfort la mers, durere și alte simptome care te împiedică să îți desfășori activitățile zilnice.

Sursa imaginii reprezentative: © wikiHow.com 

 

Te-ar mai putea interesa