Scorțișoara: beneficii neștiute

· 14 ianuarie 2016
Pe lângă puternicele efecte antiinflamatorii care ajută la ameliorarea durerilor și spasmelor musculare, scorțișoara are și proprietăți relaxante, fiind eficientă în combaterea anxietății și a iritabilității. 

Scorțișoara (Cinnamomum verum) este un condiment celebru care se folosește în rețete de dulciuri sau se adaugă în cafea. Multe culturi antice o considerau un aliment minune, fiind foarte apreciată pentru multiplele sale beneficii pentru sănătate. Este folosită în tratarea a numeroase boli, iar beneficiile sale parcă se înmulțesc pe zi ce trece. Iată ce noi întrebuințări și avantaje ale scorțișoarei au fost descoperite în ultima vreme.

Ce beneficii neștiute are scorțișoara?

Cu o aromă și un gust caracteristic, mai ales ca ingredient în diverse dulciuri, scorțișoara este unul dintre cele mai utilizate condimente. Însă, pe lângă întrebuințarea gastronomică, aceasta are și numeroase beneficii pentru sănătate.

S-a descoperit recent că ajută la scăderea nivelului de zahăr din sânge, prevenind dislipedemia. Acest condiment miraculos, extras din scoarța unui copac, îmbunătățește digestia, reduce disconfortul la nivel intestinal, elimină flatulența și combate balonarea abdominală.

Compușii fenolici din scorțișoară (care se regăsesc și în alimente precum strugurii și vinul roșu) îi oferă acestei mirodenii proprietăți antioxidante remarcabile. În plus, conține și o cantitate considerabilă de flavanoide, la fel de multe ca și afinele.

Scorțișoara conține numeroși antioxidanți

Uleiul de scorțișoară este un antibiotic puternic care împiedică dezvoltarea infecțiilor fungice. Este folosit frecvent în industria cosmetică.

Scorțișoara conține și vitaminele B1 și C, fosfor, calciu și potasiu, nutrienți esențiali pentru sănătate. Are efecte relaxante, ajutând la ameliorarea stării de nervozitate, iritabilitate, anxietate, stres și chiar depresie.

Având proprietăți antiinflamatoare, este folosită și pentru ameliorarea durerilor musculare sau articulare, cauzate de artrita reumatoidă sau de o postură incorectă a corpului. În plus, s-a dovedit că tratează și tusea, răceala și congestia. Mai mult, reduce nivelul de glucoză și elimină grăsimea acumulată la nivelul arterelor, fiind o alegere excelentă pentru bolnavii de diabet sau cei care au colesterolul mărit.

Scorțișoara și mierea oferă beneficii pentru sănătate

Pe lângă avantajele enumerate mai sus, scorțișoara este foarte utilă și pentru sistemul digestiv. Are proprietăți antiemetice sau antivomitive, stimulează pofta de mâncare (ideală pentru pacienții care suferă de anumite boli) și este un antidiareic puternic.

Pentru femei, minunatul condiment oferă încă un beneficiu: reduce crampele menstruale și stimulează circulația sanguină. Dar, dacă încerci să rămâi însărcinată, nu consuma acest condiment în cantități prea mari, deoarece poate avea efecte contraceptive. Dacă ești deja gravidă, evită în totalitate scorțișoara – este asociată riscului de avort spontan.

Unul dintre cele mai puțin cunoscute beneficii medicinale ale acestei mirodenii este faptul că ajută la ameliorarea durerii cauzate de arsurile la limbă (lucru ce se întâmplă foarte des). Tot ce trebuie să faci este să sugi un bețișor de scorțișoară!

Scorșișoara și mierea îmbunătățesc digestia

Cum să beneficiezi de proprietățile extraordinare ale scorțișoarei

Atunci când cumperi scorțișoară, poți să optezi pentru bețișoare sau pudră. Orice variantă ai alege, trebuie să umbli cu ea cu atenție și să o depozitezi într-un recipient din sticlă cu capac. Ține-o într-un loc răcoros, uscat și întunecat.

Bețișoarele de scorțișoară se mențin proaspete pe o perioadă de un an, iar pudra pentru șase luni. Poți să le extinzi amândurora perioada de valabilitate, dacă le păstrezi în frigider. Dacă scorțișoara este proaspătă, vei simți mirosul său aromat și dulce.

Cel mai bine este să cumperi scorțișoară organică, ce nu a fost tratată cu pesticide sau alte chimicale dăunătoare sănătății – produsele non-organice sunt lipsite, de obicei, de vitamina C și carotenoide. Pentru a te bucura de beneficiile descrise mai sus, trebuie să consumi între 1 și 6 grame de scorțișoară pe zi. Pentru a-ți da seama cât reprezintă această cantitate, poți să te orientezi după faptul că o linguriță de scorțișoară rasă are în jur de 4 grame.

Poți adăuga această mirodenie în diverse preparate, cum ar fi prăjituri la cuptor, o poți presăra în mâncare sau o poți consuma crudă (are o aromă foarte puternică), ca atare sau în combinație cu alte alimente. Este indicat să o combini cu mâncăruri sau băuturi fierbinți, întrucât nu este absorbită bine de alimentele reci, având un gust foarte puternic.

Scorțișoara poate fi consumată sub formă de bețișoare

Cel mai bine este să adaugi scorțișoară în ceai sau cafea. Sunt băuturi binevenite în zilele în care suferi de răceală sau gripă. Nu ai nevoie de mai mult de o linguriță la o cană de ceai. În ceea ce privește cafeaua, poți să adaugi o linguriță și jumătate de scorțișoară înainte de o pune la fiert. Acest condiment este foarte gustos și în compoziția supelor, dând o aromă exotică mai ales celor de linte sau fasole neagră.

Scorțișoara ajută și digestia după masa de prânz sau cină. Este un remediu excelent pentru persoanele care suferă frecvent de arsuri sau dureri de stomac, mai ales după mesele îmbelșugate. Un ceai de scorțișoară băut înainte de culcare va reduce senzația de greutate în stomac.

Credeai că lista se încheie aici? Nu, scorțișoara are chiar mai multe beneficii. Un studiu a dovedit că aroma acestei mirodenii stimulează funcțiile cerebrale și procesele cognitive. Unele persoane susțin că mestecarea unui bețișor de scorțișoară are același efect. Este o soluție excelentă atunci când te pregătești pentru un examen sau studiu intens.

Alți oameni preferă să cumpere ulei de scorțișoară sau alte produse cosmetice ce conțin acest ingredient. Și, nu în cele din urmă, mai putem menționa o întrebuințare foarte populară: presărarea scorțișoarei pe deserturile cu topping de frișcă. De fapt, toate dulciurile capătă un gust mai bun dacă adaugi și puțină scorțișoară în compoziție, oferindu-ți ocazia de a te bucura de minunatele beneficii ale acestei mirodenii.