Stresul: cum să te aperi de efectele sale negative

În „doze” mici, stresul te poate ajuta să rezolvi o situație dificilă, însă dacă ajunge la un anumit nivel, poate provoca probleme grave de sănătate. Află cum să gestionezi mai bine stresul pentru a-ți proteja organismul. 
Stresul te poate îmbolnăvi

Stresul este prezent în viețile oricăruia dintre noi, atât acasă, cât și la serviciu, fiind o reacție a organismului la o situație dificilă.

Stresul este o reacție a organismului într-o situație dificilă

În fața unei provocări, organismul activează anumiți hormoni în sistemul nervos, cum ar fi adrenalina și cortizolul, care sunt trimiși în sistemul circulator.

Din cauza creșterii nivelului de hormoni, este accelerat și ritmul cardiac, respirația și metabolismul, iar tensiunea arterială se mărește. Vasele sanguine se lărgesc pentru a permite sângelui să ajungă mai repede în mușchi. Pupilele se dilată pentru a-ți îmbunătăți vederea.

Ficatul începe să elibereze glucoza depozitată, drept pentru care nivelul de energie din organism crește. Astfel, corpul produce transpirație pentru a se răci în prezența acestui flux energetic.

Efectele pozitive și negative ale stresului

La un nivel scăzut, stresul poate avea un efect pozitiv

Atunci când trebuie să rezolvi o anumită problemă importantă sau te afli într-o situație dificilă, o doză mică de stres îți poate oferi nivelul de alertă necesar pentru a face față provocării. Poate fi vorba despre un examen, un test, un eveniment, etc.

Stresul nu este întotdeauna o reacție la un lucru specific, imediat. Poate fi, de asemenea, o stare pe termen lung. În acest caz, stresul poate fi la un nivel scăzut, dar se poate întinde pe o perioadă lungă de timp, fiind foarte periculos pentru sănătate.

Sistemul nervos simte tensiunea constantă și continuă să elibereze hormoni pentru o perioadă îndelungată. Astfel, rezervele organismului se diminuează. Prin urmare, te simți copleșit și extenuat. Printre altele, această stare slăbește sistemul imunitar.

Efectele stresului constant pot fi foarte dăunătoare sănătății. Unele persoane suferă de anxietate majoră, aceasta provocând reacții extreme care devin din ce în ce mai frecvente și care transformă problemele mărunte în adevărate crize.

Când o persoană este permanent stresată sau îngrijorată, este foarte posibil să sufere de anxietate. Pentru tratarea anxietății este necesar, în general, ajutorul unui specialist.

Simptome ale stresului

Persoanele supuse unui nivel ridicat de stres tind să acuze următoarele simptome și manifestări:

  • Presiune constantă, confuzie și tulburări mintale;
  • Anxietate și atacuri de panică;
  • Iritabilitate și hipersensibilitate;
  • Melancolie, tristețe;
  • Semne ale unor afecțiuni fizice: probleme cu stomacul, durere de cap, dureri în piept;
  • Reacții alergice, astm, eczeme;
  • Tulburări de somn;
  • Consum excesiv de alimente și băuturi, fumat, consum de droguri.

După cum poți vedea, stresul afectează în mod diferit fiecare individ. Unele persoane tind să se enerveze și să dea vina pe alții pentru ce li se întâmplă.

Oamenii care încearcă să își mascheze stresul și anxietatea pot ajunge să sufere de tulburări de alimentație sau să consume substanțe ilegale.

Multe persoane cu boli cronice observă o înrăutățire a simptomelor când sunt foarte stresate.

Sfaturi pentru a gestiona stresul

Trebuie să înveți să gestionezi stresul

Cea mai bună modalitate de a combate stresul este gestionarea emoțiilor pozitive sau negative generate de provocările pe care le înfrunți. Pentru a reuși acest lucru, trebuie să te „antrenezi” în mod regulat, nu numai atunci când ești supus unei presiuni majore.

Dacă înveți cum să combați stresul în situații mai puțin grave, vei putea să te descurci mai bine și în cazul dificultăților mai mari.

Iată câteva sfaturi utile pentru a face față stresului:

  • În primul rând, evita să te încarci cu prea multe activități. Stabilește-ți un set de priorități și rezolvă problemele pe rând.
  • Fii realist și conștient de propriile tale limite. Dacă este nevoie, cere ajutorul celor din jur.
  • Ai grijă să te odihnești suficient. Dacă dormi atât cât îți cere organismul, îți menții corpul și creierul în stare optimă. În acest fel, ești pregătit întotdeauna să faci față situațiilor dificile.
  • Învață să te relaxezi. De exemplu, ai putea încerca să practici câteva exerciții de respirație.
  • Ai grijă de corpul tău. Exercițiile fizice regulate ajută la combaterea efectelor stresului.
  • Analizează-ți gândurile, perspectiva și atitudinile vizavi de problemele zilnice. În timp, le poți schimba în bine.
  • Învață să rezolvi probleme mici. În acest fel, vei reuși să gestionezi mai bine stresul. Dacă le eviți, vei simți că nu poți controla în niciun fel situația. Astfel, te vei simți și mai stresat.
  • Analizează situația cu calm, gândește-te ce opțiuni ai și fă pașii necesari pentru a rezolva problema.

Sursa imaginii reprezentative: wikiHow.com