Trucuri pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

17 februarie 2018
Îți poți îmbunătăți memoria pe termen scurt cu ajutorul anumitor obiceiuri și exerciții. Printre acestea se numără somnul odihnitor, o dietă echilibrată, folosirea tuturor simțurilor și jocurile mentale. 

Uiți mereu ce voiai să spui? Nu îți mai amintești de ce ai intrat în bucătărie sau ce voiai să cumperi de la magazin? Ți s-a întâmplat să uiți date sau activități importante? Este posibil ca creierul tău să fie saturat cu informații și să se „răzvrătească”. Din fericire, există anumite obiceiuri și exerciții care ajută la îmbunătățirea memoriei pe termen scurt. Citește în continuare pentru a afla care sunt acestea!

Trucuri utile pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

Memoria se împarte în două categorii: memorie pe termen scurt și memorie pe termen lung. Cea dintâi este folosită pentru stocarea informațiilor imediate. Un exemplu ar fi reținerea numelui unei persoane pe care ai întâlnit-o recent. Memoria pe termen scurt este limitată.

În schimb, memoria pe termen lung este folosită pentru sarcini care necesită mai mult efort și concentrare, cum ar fi un examen sau un lucru pe care îl facem în fiecare zi.

Dacă ești interesat de soluții simple pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt, ține cont de recomandările de mai jos:

1. Atenția

Obiceiurile zilnice pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

În primul rând, trebuie să îți concentrezi toată atenția asupra unui singur lucru. În ultimii ani, filosofia multitasking-ului a devenit foarte populară, însă nu este adevărată.

Chiar dacă putem să ne gândim la o anumită sarcină în timp ce îndeplinim o alta, nu ne putem concentra atenția asupra mai multor lucruri în același timp. De ce? Pentru că unul dintre ele îți va acapara mai mult atenția, astfel încât nu vei putea îndeplini cu succes niciuna dintre cele două activități.

Creierul funcționează mai bine dacă se concentrează doar asupra a ceea ce se află în fața sa.

2. Jocurile mentale

Există multe modalități de stimulare a memoriei pe termen scurt. Creierul poate răspunde la stimuli și exerciții la fel ca musculatura.

Atunci când înveți ceva nou, mintea produce noi neuroni, creând mai multe conexiuni (la fel ca un sistem de metrou). 

Întrucât mintea poate crea noi trasee, este important să îi oferi materialele necesare pentru a construi calea ferată care îți conectează toate gândurile. Cum poți face asta? Cu jocuri pentru întărirea memoriei, puzzle-uri și alte activități asemănătoare.

3. Simțurile

Simțurile implicate în îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

Nu poți crea amintiri doar prin ceea ce vezi. Sigur îți amintești anumite lucruri din copilărie, cum ar fi aroma pâinii proaspăt scoase din cuptor făcute de bunica sau cântecul pe care ți-l cânta mama când erai speriat. Și ca adult îți poți valorifica toate simțurile!

Dacă îți vine greu să reții numele oamenilor, repetă-le de mai multe ori cu voce tare. Auzul contribuie, de asemenea, la stocarea acestor informații. Dacă vrei să îți amintești o rețetă, gustă ingredientele și folosește-ți papilele gustative pentru a le reține.

4. Mnemonica

Mnemonica este o tehnică ce implică asocieri de cuvinte, imagini sau propoziții pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt.

Rimele pot fi de mare ajutor. De exemplu, dacă vrei să îți amintești ce luni au 30 de zile, există o regulă mnemonică în acest sens: „30 de zile sunt în septembrie, aprilie, iunie și noiembrie”.

Îți poți crea propriile reguli folosind informații personale ușor de reținut, cum ar fi inițialele membrilor familiei sau ale altor persoane importante din viața ta. Folosește combinațiile pe care îți vine cel mai ușor să le repeți.

5. Organizarea și împărțirea în secțiuni

Scheme pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

Dacă trebuie să îți amintești un număr de telefon de 10 cifre, îți vine greu să le ții minte pe toate deodată. Însă, dacă împarți numărul în două sau trei secțiuni a câte trei sau patru cifre, îți vine mai ușor să ți-l amintești mai târziu. Repetă șirul de mai multe ori, până ți-l întipărești în minte.

O altă tehnică de mare ajutor este împărțirea pe secțiuni. Când erai la școală, probabil construiai anumite scheme sau subliniai ideile principale dintr-un text. Procedează la fel cu toate informațiile pe care trebuie să le reții. Informațiile concrete și imaginile sunt foarte utile în procesul de memorare.

6. Alimentația corespunzătoare

Există, fără îndoială, o legătură strânsă între alimentația zilnică și activitatea cerebrală. O dietă bogată în acizi grași omega 3 (care se găsesc în alimente precum somonul, nucile și avocado) și proteine vegetale (fructe și legume) previne îmbătrânirea prematură și bolile cognitive și mentale, precum Alzheimer.

7. Somnul odihnitor

Somn odihnitor pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt

Ai observat că îți vine mai greu să îți amintești anumite lucruri la sfârșitul zilei? Sau că nu poți reține nici cele mai simple informații dacă ai dormit 3 sau 4 ore? Motivul este simplu. Creierul are nevoie de odihnă pentru a-și reîncărca bateriile, la fel ca orice mușchi.

Este indicat să respecți un program sănătos de somn, adică să dormi între 7 și 9 ore. Culcă-te și trezește-te la aceleași ore în fiecare zi, iar dacă se poate, trage și un pui de somn după-amiaza. Nu te uita la televizor în pat și evită mâncatul în exces la cină, deoarece îți poate provoca indigestie.

8. Exercițiile fizice

Exercițiile fizice sunt foarte utile pentru îmbunătățirea memoriei pe termen scurt. Prin mișcare, corpul pompează oxigen, iar acest „aer curat” ajunge și la creier. Reușești astfel să reții mai bine informațiile de peste zi.

Optează, de exemplu, pentru exerciții cardiovasculare (mersul pe bicicletă, alergatul pe bandă sau în natură, etc.) pentru a-ți întări funcțiile cerebrale.

Te-ar mai putea interesa