Sfecla: de ce să o consumi zilnic

Sfecla are multe beneficii pentru sănătate

Sfecla are proprietăți incredibile pentru sănătate. Aceasta curăță ficatul, reduce tensiunea arterială, combate constipația și îți oferă energie. 

Află din articolul de mai jos de ce ar trebui să consumi zilnic sfeclă și descoperă câteva moduri de a o prepara.

Sfecla este de fapt o rădăcină, dar, așa cum îți vom explica mai jos, poți consuma și frunzele și tulpina acestei plante. Sfecla conține cantități mari de vitamina B și C, minerale, precum potasiu, fier, sodiu și magneziu, dar și fibre.

Beneficiile sfeclei pentru sănătate

  • Datorită conținutului ridicat de fier, sfecla combate anemia și oboseala. Este ideală în perioadele de convalescență.
  • Reduce în mod natural tensiunea arterială.
  • Are proprietăți antiinflamatorii.
  • Ajută la curățarea sângelui și a ficatului. În plus, stimulează eliminarea de toxine din organism.
  • Reduce riscul de boli cardiovasculare.
  • Este anticancerigenă, la fel ca majoritatea alimentelor de culoare roșie. 
  • Conținutul bogat de fibre contribuie la reglarea tranzitului intestinal.

Cum să consumi sfecla?

  • În tocană: Celor care nu agreează gustul dulceag al sfeclei, le recomandăm să o taie în bucăți mici și să o adauge în tocănițele de legume sau carne. În acest fel gustul va fi mai puțin pronunțat, iar beneficiile sale vor rămâne neschimbate.
  • Fiartă: Înainte de a o fierbe trebuie să speli bine sfecla pentru a nu fi nevoie să o cureți de coajă. Este indicat să păstrezi puțin și din tulpină, pentru a-i conserva mai bine nutrienții, gustul și culoarea. Trebuie să fiarbă în jur de o oră pentru a se înmuia.
  • În stare crudă: Iubitorii de sfeclă adoră să o consume în stare crudă, în salate sau ca garnitură. Deoarece este destul de tare, poți să o dai prin răzătoare pentru a oferi preparatelor o nuanță deosebită. Poți să o adaugi și în deserturi, cum ar fi fursecuri sau iaurturi.
  • În sucuri și smoothie-uri: O modalitate originală și delicioasă de a consuma sfecla este să o adaugi în sucuri și smoothie-uri. În acest fel poți beneficia de toți nutrienții din compoziția sa fără să fie nevoie să o mesteci. Încearcă să o combini cu mere, banane, fructe roșii, căpșuni, etc.

Sfecla poate fi adăugată și în salate

Păstrează frunzele

Dacă alegi să cumperi sfecle întregi sau organice, este posibil ca acestea să aibă și frunzele atașate. Pentru a profita la maxim de beneficiile sfeclei, poți să folosești și frunzele, acestea fiind consumate frecvent în Antichitate. Trebuie doar să le speli bine și să le adaugi în sucuri, smoothie-uri, tocănițe, omlete și salate.

Frunzele de sfeclă sunt bogate în vitaminele A, C și K, dar și în minerale, cum ar fi calciu și fier.

Sfecla are frunze comestibile și sănătoase

Un leac pentru femei

Sucul de sfeclă este un remediu vechi foarte eficient în reglarea ciclului menstrual și în tratarea menopauzei premature. În ambele cazuri este recomandat să bei un pahar de suc de sfeclă zilnic pe stomacul gol.

Supă rusească

Această rețetă tradițională este ideală pentru a scăpa de frigul specific acestei regiuni și poartă numele de Borscht sau supă de sfeclă.

Taie câteva cepe și câteva sfecle, apoi călește-le până se înmoaie (în jur de 7 minute). Adaugă supă de legume și lasă amestecul să fiarbă la foc mic timp de aproximativ 15 minute. Adaugă varză proaspătă tocată mărunt, pătrunjel, vin de Xeres, sare și piper după gust. În mod tradițional, la servire se adaugă în farfurie și o lingură de smântână.

Vopsea naturală

Din sfeclă se poate extrage o vopsea roșie. Este cunoscută sub numele de E-162 sau betanină și nu este dăunătoare pentru sănătate, spre deosebire de E-120, ce provine de la o specie de insecte. Deși nu poate fi considerată foarte periculoasă, vopseaua E-120 poate provoca reacții alergice.