Care sunt consecințele excesului de vitamina D?

19 aprilie 2018
În general, intoxicarea cu vitamina D nu prezintă simptome și poate fi tratată ușor. Întrucât această problemă nu este ușor de detectat, este important să mergi la medic dacă ai anumite bănuieli. 

Consumul de vitamine este esențial pentru sănătatea organismului, oferindu-ți totodată energie și vitalitate. Cu toate acestea, suplimentele cu vitamine trebuie consumate doar în anumite cantități. Depășirea dozei recomandate poate avea urmări negative. În articolul de astăzi te invităm să descoperi consecințele excesului de vitamina D.

Când începi să iei vitamine, este necesar să verifici care este cantitatea de care ai nevoie și doza maximă pe care o poți lua. Nu este indicat să mergi la farmacie, să cumperi niște pastile și să le iei la întâmplare, fără a te informa corespunzător.

Nu uita: multe dintre alimentele și băuturile consumate de-a lungul zilei conțin deja dozele de vitamine de care ai nevoie. Astfel, suplimentele alimentare nu sunt întotdeauna necesare și chiar îți pot afecta sănătatea. După cum bine știm, orice exces este dăunător.

Vitamina D este produsă prin sinteza colesterolului în prezența razelor solare. Unele persoane petrec suficient timp la soare pentru a avea rezervele pline. Altele în schimb au nevoie de un supliment pentru a întregi doza zilnică recomandată. Greșeala însă este de a lua aceste medicamente fără prescripție medicală și în orice cantitate.

Un consum excesiv de vitamina D poate avea efecte secundare. Iată care sunt acestea!

Hipervitaminoza D

Greața este una dintre consecințele excesului de vitamina D

Vitamina D nu se dizolvă în apă, astfel încât este greu de eliminat și se acumulează în corp. Acest nutrient acționează ca un hormon steroidian și circulă prin celule.

Când există un exces în organism, locurile în care poate fi depozitată vitamina, cum ar fi receptorii și purtătorii de proteine, se umplu și nu se poate realiza alipirea corespunzătoare. Astfel, compusul este eliberat în organism, moment în care începe absorbția calciului în intestine, provocând hipercalcemie.

Consecințele excesului de vitamina D sunt prezente și la nivelul organelor moi, cum ar fi plămânii, rinichii și inima. Câteva simptome minore care pot apărea sunt:

  • Greață și vomă
  • Constipație
  • Oboseală musculară și dureri de oase
  • Anxietate și depresie
  • Confuzie

Doza zilnică recomandată de vitamina D este de maxim 4000 IU. Cu toate acestea, riscul de hipervitaminoză D cauzată de alimentație și expunere la soare este minim. Intoxicația este prezentă atunci când pacientul are un nivel mai mare de 150 ng/ml (375 nmol/l) în sânge.

Din fericire, în majoritatea cazurilor hipervitaminoza D este reversibilă. Doar în cazuri rare consecințele excesului de vitamina D sunt calcifierea arterelor și insuficiența renală.

Consecințele excesului de vitamina D

Consecințele excesului de vitamina D la bărbați

Ocazional, hipervitaminoza D nu prezintă simptome. În cazuri moderate însă pot fi prezente unele dintre următoarele simptome și tulburări:

  • Hipercalcemie
  • Greață și vomă
  • Constipație
  • Anxietate
  • Slăbiciune
  • Tulburări de conștiență
  • Hipertensiune arterială
  • Insuficiență renală
  • Pierderea auzului

Cum să combați intoxicarea cu vitamina D

Cum să combați consecințele excesului de vitamina D

  • În primul rând, este necesar un consult medical. Doctorul recomandă testele corespunzătoare pentru a detecta nivelul de vitamina D din sânge. Este important să îți faci aceste analize doar la recomandarea medicului.
  • Dacă ai un nivel ridicat, renunță la suplimente. Chiar și atunci când consumi 10,000 IU pe zi, riscul de toxicitate este scăzut. Cu toate acestea, este bine să nu depășești un aport de vitamina D de 4000 IU. În cazul copiilor și al vârstnicilor, o doză 700 IU pe zi este suficientă.
  • Trebuie să ții cont de cantitatea de vitamina D pe care o consumi zilnic. Dacă te expui suficient razelor solare, nu este nevoie să iei un supliment. Acesta este recomandat mai mult persoanelor care nu au ocazia să stea la soare atât cât ar trebui.
  • Ține cont de aportul de vitamina D obținut din alimentație. Peștele, fasolea, laptele fortificat și sucul de portocale conțin între 600 și 1000 IU la o porție. Această cantitate, alături de cea obținută din razele solare, este suficientă.
  • În plus, este necesar să reduci consumul de suplimente sau alimente bogate în calciu.
  • Totodată, mărește aportul de produse care conțin sodiu și de lichide.

Consecințele excesului de vitamina D pot fi vizibile abia după luni sau ani buni, astfel încât problema este greu de identificat. Trebuie să înveți să diferențiezi simptomele acesteia de manifestările altor boli și să fii atent/ă la orice schimbare.

Te-ar mai putea interesa