Poate fi o salată felul principal la masă?

Salată cu avocado

Salatele sunt preparate consumate zilnic în întreaga lume, fie pentru că sunt considerate gustoase, fie pentru că reprezintă o opțiune culinară ușoară și sănătoasă. Dar poate fi o salată un preparat îndeajuns de complet și echilibrat pentru a constitui felul principal la o masă? 

În acest articol îți vom explica mai multe modalități în care poți prepara o salată bună care să satisfacă toate nevoile tale nutriționale. 

Crudități

Unul dintre avantajele salatelor este conținutul ridicat de crudități, acestea fiind bogate în nutrienți neprocesați. Alimentele crude au vitamine și minerale în stare pură, ce se pierd atunci când sunt gătite la temperaturi ridicate.

În plus, cruditățile oferă un alt beneficiu important: au un conținut ridicat de apă și fibre, ambele fiind foarte sățioase. 

Prin urmare, luând în considerare toate aceste informații, putem concluziona că a avea o salată sănătoasă în meniu nu este numai o alegere înțeleaptă, ci și o modalitate de a-i oferi organismului doza zilnică de crudități.

Să vedem care sunt condițiile pentru ca o salată să fie cu adevărat hrănitoare.

Salată de varză

Salată verde

Așa cum sugerează și numele, salata verde este ingredientul de bază într-o salată clasică. Această legumă cu frunze verzi este bogată în fibre și apă și are proprietăți calmante ce ameliorează stările de nervozitate și anxietate.

Există mai multe feluri de salate și legume cu frunze verzi pe piață. Trebuie doar să alegi produsele cele mai naturale și mai proaspete cu putință.

Îți recomandăm să lași pe raft salata ambalată sau deschisă la culoare, cum ar fi popularul sortiment iceberg. Acestea au mai puțini nutrienți și sunt mai greu de digerat.

Alege în schimb salatele și legumele cu frunze verzi mai închise la culoare, precum rucola, năsturelul, andiva, spanacul și așa mai departe.

Alte ingrediente

Iată alte ingrediente sănătoase pe care le poți adăuga în salată, pentru a te bucura de numeroase beneficii:

  • Morcovi: buni pentru piele și ochi
  • Ceapă: detoxifiantă și benefică pentru rinichi
  • Roșii: luptă împotriva radicalilor liberi ce duc la apariția cancerului
  • Varză: bogată în fibre și minerale, cum ar fi iodul; benefică pentru hipotiroidism
  • Sfeclă: oferă energie și previne anemia
  • Sparanghel: contribuie la detoxifierea organismului și echilibrează nivelul de pH; elimină excesul de lichide din corp
  • Ciuperci: sățioase și bogate în proteine vegetale
  • Avocado: foarte hrănitor și bogat în proteine și grăsimi sănătoase

Cu aceste ingrediente poți prepara salate diversificate din punct de vedere cromatic, fiecare dintre ele oferind alte beneficii.

Salată cu pâine integrală și avocado

O salată și mai hrănitoare

Poți face salata multicoloră de mai sus să fie chiar mai hrănitoare și potrivită pentru micul dejun, dacă îi adaugi și următoarele alimente:

  • Semințe de dovleac, floarea soarelui, susan, sau in
  • Nuci, alune sau migdale
  • Fasole
  • Lucernă, linte, broccoli etc.

Asezonare perfectă

Asezonează salata după gust. Îți sugerăm să adaugi unul dintre următoarele dressinguri sănătoase și delicioase:

  • Ulei de măsline extravirgin
  • Oțet
  • Oțet de mere (simplu și nepasteurizat)

Poți să-ți „personalizezi” salata cu diverse alte arome, apelând la alte ingrediente:

  • Tahini sau pastă de susan
  • Oregano sau busuioc
  • Pudră de usturoi
  • Pătrunjel

Fructe

În ziua de astăzi este la modă să adaugi fructe în salată, dar ar fi bine să știi că nu toate sunt la fel de recomandate, întrucât unele pot îngreuna digerarea preparatului.

Cele mai bune fructe pentru compoziția salatelor sunt cele mai puțin acide și cu un conținut scăzut de zahăr, cum ar fi merele și perele. Evită citricele și fructele foarte dulci, deoarece acestea încep să fermenteze în stomac și încetinesc procesul digestiv.

Dacă salata nu conține foarte multă făină sau amidon, poți să adaugi ananas sau papaya.

Salată de castraveți

Flori în salată

Știai că poți să adaugi și flori în salată pentru a-i oferi o notă exotică și originală? Există numeroase flori comestibile, printre care și gălbenelele. Încearcă-le!