6 obiceiuri la fel de nocive ca fumatul

11 aprilie 2018
Deși nu sunt la fel de aspru criticate precum fumatul, anumite obiceiuri aparent inofensive, cum ar fi dormitul insuficient, sunt chiar mai nocive decât acest viciu.

Fiecare dintre noi știe că fumatul este un viciu care are consecințe grave asupra organismului uman. Există însă multe alte practici periculoase care, deși prejudiciază sănătatea, fac parte din stilul nostru de viață. Citește în continuare pentru a descoperi 6 obiceiuri la fel de nocive ca fumatul!

Cât de nociv este fumatul?

Pentru a înțelege mai bine pericolele la care suntem expuși, trebuie să trecem în revistă câteva informații alarmante cu privire la consumul de tutun:

  • Fumatul atacă aproape fiecare organ din corp și este o cauză directă a multor boli.
  • Se estimează că aproximativ 1 din 2 fumători va muri din pricina unei tulburări asociate acestui viciu.
  • Anual, tutunul ucide mai multe persoane decât următorii cinci factori luați împreună:
    • Accidentele rutiere
    • Folosirea drogurilor ilegale
    • HIV-ul
    • Accidentele asociate armelor de foc
    • Consumul de băuturi alcoolice
  • Fumatul reduce speranța de viață a bărbaților cu 12 ani, iar pe cea a femeilor cu 11 ani.

Ținând cont de aceste informații, iată 5 obiceiuri la fel de nocive ca fumatul pe termen lung:

1. Consumul de băuturi răcoritoare

Obiceiuri la fel de nocive ca fumatul precum consumul de băuturi acidulate

Băuturile carbogazoase (cunoscute și sub denumirea de băuturi răcoritoare) prezintă un conținut ridicat de sirop de porumb bogat în fructoză. Acest ingredient este principalul vinovat pentru creșterea numărului persoanelor obeze, al diabeticilor și al pacienților cu tulburări cardiace sau alte boli cronice.

Cât de periculos este să consumi băuturi carbogazoase? De pildă, dacă bei o cutie de suc în fiecare zi, vei câștiga în jur de 7 kilograme într-un singur an. Totodată, această doză îți va crește riscul de diabet cu 85%.

O altă problemă este faptul că producătorii de băuturi răcoritoare investesc milioane de dolari pentru a promova aceste produse nu doar în rândul adulților (ca în cazul țigărilor), ci al întregii familii. Campaniilor lor publicitare vizează inclusiv copiii și adolescenții.

2. Somnul excesiv sau insuficient

Când vine vorba de somn, este indicat să dormim între șapte și nouă ore pe noapte. Studii efectuate de către Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (Statele Unite) au demonstrat că persoanele care obțin sub șase ore sau peste zece ore de somn în fiecare noapte prezintă un risc crescut de:

  • Boli cardiace
  • Diabet
  • Obezitate
  • Depresie

Aceste studii ne recomandă să nu amânăm să ne ridicăm din pat dimineața și să evităm trezitul în mod repetat. Somnul întrerupt reduce beneficiile odihnei. Ne vom simți mult mai revigorați dacă pur și simplu ne trezim de îndată ce ceasul deșteptător începe să sune.

3. Sedentarismul excesiv, pe lista de obiceiuri la fel de nocive ca fumatul

Sedentarismul pe lista de obiceiuri la fel de nocive ca fumatul

Dacă te numeri printre persoanele care, după opt ore la birou, se relaxează în fața televizorului imediat ce ajung acasă, viața ta ar putea fi în pericol.

Conform unui studiu publicat în Archives of Internal Medicine (Arhivele medicinei interne), adulții care petrec mai mult de 11 ore pe zi stând pe scaun au un risc cu 40% mai ridicat de a muri în următorii trei ani. Aceștia au fost comparați cu indivizi care stau jos mai puțin de patru ore pe zi.

Sedentarismul excesiv crește susceptibilitatea la:

  • Diabet
  • Cancer
  • Boli cardiace

Este important să reținem faptul că aceste susceptibilități nu scad nici dacă persoanele în cauză obișnuiesc să facă mișcare în mod regulat.

4. Consumul excesiv de cafea

Puține obiceiuri sunt mai plăcute decât începerea unei zile lungi de muncă cu o cană de cafea. Însă dacă bei mai mult de patru căni de cafea pe zi, riscul de a experimenta o moarte timpurie crește cu 56%.

În perioada 1979-1998, cercetătorii au studiat istoricul medical și personal al unui grup de 40.000 de oameni. La finalul acestui studiu de 17 ani, peste 2.500 dintre subiecți muriseră.

Deși cauza exactă a morții nu a fost un consum excesiv de cafea, cercetătorii au observat că participanții care obișnuiau să bea cantități mari de cafea erau, de obicei, și fumători. În plus, aceștia aveau un risc crescut de a suferi de probleme cardiace sau pulmonare.

Cafeaua este o sursă de cofeină, un drog care stimulează secreția de epinefrină, inhibând activitatea insulinei și crescând tensiunea arterială.

5. Statul cu picioarele încrucișate

Statul jos excesiv pe lista de obiceiuri la fel de nocive ca fumatul

Oricât de inofensiv pare, statul cu picioarele încrucișate intră în categoria de obiceiuri la fel de nocive ca fumatul, putând afecta circulația și ducând la formarea cheagurilor de sânge. Pe lista complicațiilor pe care statul cu picioarele încrucișate le provoacă se numără:

6. Dietele deficitare

Organizația GLOPAN ne avertizează că o dietă bogată în alimente de tip „fast food” sau conservanți alterează starea de sănătate la fel de mult ca băuturile alcoolice, drogurile și tutunul împreună.

Spre deosebire de țigări, care afectează în general doar fumătorii, dietele deficitare constituie o problemă la nivel global. Totodată, ele au un impact negativ și asupra economiilor anumitor țări.

O dietă deficitară poate provoca:

  • Diabet de tip 2
  • Boala coronariană
  • Cancer
  • Hipertensiune arterială
  • Anemie
  • Multe alte probleme de sănătate
Te-ar mai putea interesa