Obiceiuri care îți îmbunătățesc stima de sine

Știai că mișcarea, pe lângă faptul că este benefică pentru organism, ajută la eliberarea endorfinelor și îți oferă o stare mai bună și o atitudine pozitivă în raport cu tine însuți? Rezervă-ți 30 de minute pe zi pentru a te bucura de aceste beneficii. 
Stima de sine îți îmbunătățește calitatea vieții

Stima de sine este un aspect foarte important. Cu cât te iubești și te respecți mai mult pe tine însuți, cu atât îți îmbunătățești calitatea vieții. Nu uita că gândurile și emoțiile îți afectează în mod direct sănătatea fizică.

De exemplu, o persoană care nu se simte bine în propria piele este mai puțin interesată de monitorizarea dietei sale alimentare decât o persoană care este mulțumită cu ea însăși. Tu te iubești și te respecți așa cum ar trebui? Îți place de tine ca om?

Dacă răspunsul la aceste întrebări este „nu” sau „nu știu”, încearcă să adopți următoarele obiceiuri pentru a-ți îmbunătăți stima de sine și implicit calitatea vieții. 

Înăbușă acea voce interioară negativă

O gândire pozitivă îți îmbunătățește stima de sine

Stima de sine scăzută este doar un rezultat al lucrurilor pe care ți le spui singur. Nu contează dacă toată lumea te judecă și critică diverse aspecte din viața ta. Dacă tu te simți bine cu propria persoană, nimic altceva nu contează. 

Însă atunci când criticile vin chiar din partea ta, nimic din ceea ce faci nu ți se pare suficient de bun. Poți să fii cel mai amabil și mai prietenos om din lume și să simți că nu este suficient.

Înăbușirea acelei voci interioare negative presupune să încetezi să-ți mai repeți cuvinte precum:

  • „Sunt urât”
  • „Nu sunt în stare de nimic”
  • „Nu sunt suficient de bun”
  • „Nimeni nu mă place”

Nu este un proces ușor, deoarece vocea interioară răsună înainte să apuci să gândești ceva. Important este să înveți să comunici cu tine însuți. În timp, această practică benefică îți îmbunătățește stima de sine și capacitatea de autoevaluare.

Nu mai aștepta aprobarea altor persoane

Îți bazezi stima de sine pe părerile altora despre tine? Desigur, îți dorești ca familia și prietenii tăi să te accepte așa cum ești. Dar nu poți depinde de aprobarea lor pentru a fi fericit.

Este important să iei propriile decizii, în funcție de nevoile și de dorințele tale. Uneori vei fi nevoit să o apuci pe un drum diferit față de cel la care se așteaptă oamenii dragi. Nu este nimic rău în asta, ci este o modalitate de a te maturiza și de a evolua ca om.

Cel mai important obicei pentru a-ți îmbunătăți stima de sine este să alegi întotdeauna calea spre propria fericire.

Fă mișcare

Sportul îți îmbunătățește stima de sine

Exercițiile fizice reprezintă un obicei foarte benefic pentru stima de sine. În primul rând, corpul tău eliberează endorfine care te fac să te simți fericit și în largul tău. În al doilea rând, dacă ai o condiție fizică foarte bună, ești mai mulțumit de tine însuți.

Deși este mai greu la început, atunci când sportul devine un obicei, este mult mai greu să renunți la el! Dacă nu ești obișnuit cu activitatea fizică, îți recomandăm să începi ușor.

Este bine să faci mișcare timp de 30 de minute zilnic, însă poți să începi cu 10 sau 15 minute în primele săptămâni.

Învață să te accepți așa cum ești

Dacă te compari cu alte persoane, este posibil să simți că ai slăbiciuni și dezavantaje enorme. Poate că așa este, dar trebuie să înveți să te accepți așa cum ești. Însușirile, calitățile și defectele tale sunt cele care îți oferă unicitate. 

Uneori este dureros să recunoști că nu ești așa cum ți-ai fi dorit. Dar trebuie să-ți amintești că ai și calități deosebite care sunt importante pentru cei din jur. În loc să te gândești la tot ceea ce îți lipsește, la faptul că ești supraponderal sau că îți urăști serviciul, încearcă să apreciezi ceea ce ai deja. 

Stima ta de sine se îmbunătățește considerabil atunci când devii recunoscător pentru familia, prietenii și toate lucrurile bune din viața ta. Uneori o simplă schimbare de perspectivă te poate face foarte fericit.

Fii sociabil

Socializarea îți îmbunătățește stima de sine

Sprijinul persoanelor din jur este foarte important pentru cultivarea stimei de sine. Faptul că știi că există oameni în viața ta pe care te poți baza îți oferă siguranță și încredere.

În plus, timpul petrecut alături de prieteni și familie te ajută să elimini stresul, un factor care afectează sănătatea sistemului cardiovascular. Fă-ți timp pentru a discuta cu prietenii tăi, pentru a împărtăși momente unice și a crea amintiri pentru toată viața.

Adună în jurul tău oameni încurajatori cu o atitudine pozitivă. Criticile negative și relațiile toxice se numără printre dușmanii principali ai stimei de sine.

Fă o listă cu calitățile și valorile tale

A fi generos cu tine însuți este una dintre cele mai grele misiuni. Atunci când te privești cu dragoste și te accepți așa cum ești, îți îmbunătățești stima de sine. Poți să începi cu un obicei foarte benefic în acest sens: o listă cu toate calitățile tale.

La început, va fi destul de greu. Dacă te-ai împotmolit, cere ajutorul unui prieten apropiat sau al unei rude. Vei vedea că după o conversație sinceră, vei avea o imagine mai clară asupra tuturor însușirilor care te unicizează.

Revizuiește lista și adaugă mai multe calități pe măsură ce el descoperi. Poți să o recitești în fiecare dimineață și să o modifici după cum ți se pare necesar. Nu îți impune o limită: orice calitate este importantă. 

Renunță la perfecționism

Perfecționismul îți poate afecta stima de sine

Adevărul este că ai și tu defecte, la fel ca orice om. Pentru a-ți îmbunătăți stima de sine, este important să accepți și aceste laturi ale personalității tale. Încercarea de a elimina toate defectele și de a deveni perfect îți aduce doar nefericire. 

Dacă te concentrezi prea mult asupra defectelor tale, la un moment dat nu vei mai putea să te privești decât din acea perspectivă. Această viziune este nesănătoasă și nu te duce nicăieri. Cel mai bine este să încetezi să-ți faci griji în privința neajunsurilor tale.

Primul pas constă în a-ți stabili niște limite atunci când plănuiești ceva. Nu încerca să faci lucruri care sunt peste putința ta – concentrează-te doar pe clipa de față.

Fericirea se bazează pe stima de sine ridicată

Încearcă să adopți obiceiurile de mai sus pentru a-ți îmbunătăți stima de sine. Dacă viața ta nu este așa cum ai fi vrut, fă tot ce poți pentru  a obține ceea ce îți dorești. Însă alege întotdeauna o cale care îți permite să trăiești fiecare zi la intensitate maximă.