Cum să nu mai fii un burete emoțional

11 Februarie, 2019
Ai impresia că ești un burete emoțional? Pentru a ieși din rândul persoanelor hipersensibile, trebuie să permiți emoțiilor tale să se manifeste liber. Sub nicio formă nu trebuie să le reprimi. Dacă nu ești capabil să faci asta pe cont propriu, înconjoară-te de oameni optimiști, astfel încât să absorbi doar energie pozitivă.

În anumite situații, ai tendința să reacționezi într-un mod pe care ceilalți l-ar numi „exagerat”? Simți că starea de spirit a celorlalți te afectează mereu? Dacă da, citește în continuare pentru a afla cum să nu mai fii un burete emoțional.

Un burete emoțional va fi afectat de diverse evenimente mai mult decât oamenii obișnuiți. Emoțiile pe care el sau ea le experimentează au o intensitate mare. Acest tip de persoană este hipersensibilă, fiind foarte empatică, dar și foarte susceptibilă.

Când sunt triști, bureții emoționali experimentează această stare de spirit într-un mod foarte intens. De asemenea, când sunt fericiți, bureții emoționali sunt exagerat de fericiți. Practic, bureții emoționali „absorb” sentimente care, de fapt, nici nu le aparțin.

Citește și:

Oamenii irezistibili: 5 trăsături definitorii

„Sunt un burete emoțional și simt că sufăr”

Un burete emoțional absoarbe suferința din jurul său

Dacă și tu ești un burete emoțional, este posibil să fi fost lăudat pentru empatia de care dai dovadă, pentru abilitatea ta de a-i asculta pe ceilalți și pentru sfaturile înțelepte pe care le oferi mereu.

Însă ceea ce poate nu realizezi este că suferi din cauza faptului că nu te poți abține să absorbi sentimentele oamenilor din jurul tău.

Iată un exemplu concret: discuți cu un prieten care suferă pentru că o ființă dragă lui tocmai a murit. Reușești să percepi durerea acestuia, o absorbi și, în cele din urmă, suferi și tu.

Acest atribut nu ar fi un defect dacă nu ai fi înconjurat de numeroși oameni care îți transmit constant emoțiile lor negative. Nu este vina ta. Nu ești conștient de ceea ce se întâmplă. Pur și simplu ești mult mai sensibil decât ceilalți.

Să fii un burete emoțional prezintă atât avantaje, cât și dezavantaje care nu te vor încânta.

Te sfătuim să citești și:

Acceptă energia pozitivă din jurul tău și fii mai altruist

Trăsăturile unui burete emoțional

Un burete emoțional intră în categoria de persoane hipersensibile

Acum a venit momentul să stabilești dacă ești sau nu un burete emoțional, adică o persoană afectată într-un mod exagerat de intens de ceea ce se întâmplă în jurul său. Iată câteva trăsături ale acestui tip de personalitate:

  • Simți că ești „diferit”, adică știi că percepi și experimentezi emoții într-un mod neobișnuit de intens.
  • Pui totul la suflet. Nu are importanță dacă este vorba despre ceva mărunt sau important — vei fi afectat.
  • Stresul, anxietatea și poverile sunt nelipsite din viața ta. Nu ai ales asta, dar aceste elemente fac parte din tine pentru că le absorbi de la ceilalți.
  • Ești o persoană care practică auto-reflecția. Sensibilitatea ta îți permite să te analizezi și să reflectezi asupra propriei tale persoane. Astfel, ajungi să te cunoști mai bine din toate punctele de vedere.
  • Empatia ta este foarte dezvoltată. Îți este foarte ușor să privești situația din punctul de vedere al altei persoane.
  • Criticile te afectează. Chiar dacă încerci să te abții, acestea aproape mereu te fac să plângi.

Dacă o anumită emoție nu îți aparține, alung-o din viața ta!

Un burete emoțional absoarbe orice emoție care nu îi aparține

În cazul în care ai ajuns la concluzia că ești un burete emoțional, poți spune că ești o persoană foarte reactivă. Mai exact, situații pe care alții nu le-ar găsi impresionante tind să te afecteze exagerat de mult.

Închipuie-ți că ai luat loc într-un autobuz sau în sala de așteptare la cabinetul medicului tău de familie, iar cineva se așază lângă tine. Această persoană nu se simte bine și, în mod neintenționat, și tu începi să te simți la fel. Nici măcar nu contează dacă o cunoști pe persoana respectivă sau nu.

Hipersensibilitatea poate deveni o problemă atunci când începe să îți afecteze viața de zi cu zi, când nu reușești să renunți la emoțiile care nu îți aparțin. Ai grijă să fii precaut altfel nu o să mai știi cine ești cu adevărat și o să suferi în locul altora, în cazul în care ești un burete emoțional.

Protejează-ți sănătatea!

Când o persoană e un burete emoțional, sănătatea emoțională îi poate fi în pericol

Când simți că emoțiile celorlalți te copleșesc, este cazul să îți reorientezi starea emoțională. Empatia nu este ceva negativ. Nici să „simți prea mult” nu este neapărat rău. Însă nu e bine să fii un burete emoțional, purtând poverile și suferințele celorlalți.

Există o diferență între a percepe și a absorbi. În cazul bureților emoționali, granița dintre acești doi termeni este ștearsă.

Din acest motiv, când te simți copleșit sau ai impresia că nu îți mai poți controla emoțiile, încearcă să ai mai multă grijă de tine. În aceste momente, trebuie să te protejezi de emoțiile celorlalți. Învață să simți, dar și să renunți.

Tristețea și durerea altora nu au nicio legătură cu tine. Dacă îți asumi aceste emoții negative, ele se vor acumula împreună cu emoțiile tale reale și, la un moment dat, nu vei mai putea face față.

Învață să te distanțezi de emoțiile cele mai negative și înconjoară-te de persoane care emană emoții pozitive ca să nu mai fii un burete emoțional. Absoarbe această energie benefică și evit-o pe cea nocivă.

Dacă nu reușești să faci asta, permite-i negativității să se manifeste. Nu o reprima, ci las-o să curgă liber.

  • Listou Grimen H, Diseth ??ge. Sensory Processing Sensitivity: Factors of the Highly Sensitive Person Scale and Their relationships to Personality and Subjective Health Complaints. Percept Mot Skills. 2016;
  • Rizzo-Sierra C V, Leon-S ME, Leon-Sarmiento FE. Higher sensory processing sensitivity, introversion and ectomorphism: New biomarkers for human creativity in developing rural areas. J Neurosci Rural Pract. 2012;
  • Aron EN, Aron A, Jagiellowicz J. Sensory Processing Sensitivity: A Review in the Light of the Evolution of Biological Responsivity. Personal Soc Psychol Rev. 2012;