Spirulina: beneficii incredibile pentru sănătate

18 Ianuarie, 2019
Ai auzit vreodată de spirulină? Acest supliment oferă multe beneficii pentru sănătate și frumusețe. Află mai multe informații utile din articolul de azi!
 

În caz că nu ai auzit de ea, spirulina este o algă foarte hrănitoare, folosită încă de pe vremea aztecilor și a mayașilor. În prezent, aceasta este utilizată ca supliment alimentar.

În acest articol îți prezentăm mai multe informații interesante despre spirulină, un remediu antic foarte puternic.

Scurt istoric al spirulinei

Spirulina era consumată de azteci și mayași

În cronicile sale privind cucerirea Mexicului, Hernán Cortés menționează o anumită vegetație care creștea pe suprafața lacului Texcoco și care era culeasă de azteci. Aceștia o uscau la soare și o prăjeau înainte de a o mânca. Denumirea pe care i-au dat-o era tecuitlat, care s-ar traduce prin „produs de piatră.” Această specie de plantă se găsea numai în apele cu un conținut bogat de minerale.

  • Spirulina era folosită ca aliment și în alte culturi vechi, cum ar fi Kanenmbu, din regiunea lacului Chad.
  • În Spania, această specie se găsește în Parcul Național Doñana din Huelva, mai exact în lacul Santa Olalla.
  • Spirulina nu este originară din Peninsula Iberică, însă a fost adusă în această zonă de către populația flamandă după imigrarea din Africa.

În a doua jumătate a secolului XX, spirulina a început să fie folosită în scop comercial. În 1962, a început să fie cultivată în regiunile aride, în care salinitatea apei nu permitea o agricultură convențională.

 

Deși era considerată o algă, spirulina este de fapt un organism procariot cu o regiune centrală (unde este localizat acidul nucleic) și una periferică (cu clorofilă). În prezent, aceasta este consumată în stare crudă sub formă de capsule sau pudră și se găsește în magazinele care comercializează suplimente alimentare.

Nutrienții și proprietățile spirulinei

Spirulina este bogată în nutrienți

Această cianobacterie în formă de spirală are o culoarea verde albăstruie, datorată conținutului de ficocianină și clorofilă.

Spirulina este un supliment extraordinar bogat în proteine ce se digeră mult mai ușor decât majoritatea alimentelor (57% din greutatea sa este constituită din proteine).

În plus, spirulina este o sursă excelentă de carbohidrați, grăsimi, acizi nucleici și vitaminele A și B12. Câteva dintre mineralele pe care le conține sunt calciu, fier, magneziu și fosfor.

Benefică pentru sănătate și frumusețe

Consumul de spirulină are un impact pozitiv asupra sănătății și a frumuseții. În primul rând, acest supliment încetinește îmbătrânirea celulară. În plus, conține antioxidanți, cum ar fi beta-caroten, care îmbunătățește sănătatea ochilor.

 

Întrucât are un nivel ridicat de fier, spirulina este ideală pentru persoanele care suferă de anemie, oboseală sau carențe de minerale. Sportivii profesioniști consumă acest supliment pentru a-și îmbunătăți performanțele și pentru a-și recupera energia și forța fizică.

Fiind săracă în grăsimi saturate și acizi grași esențiali, spirulina este alegerea perfectă pentru persoanele care vor să slăbească sau să mănânce sănătos. Aceasta are foarte puține calorii și conține un aminoacid care taie pofta de mâncare.

Spirulina și beneficiile sale incredibile pentru sănătate

În primul rând, spirulina protejează și hrănește atât ficatul, cât și plămânii, însă oferă multe alte beneficii:

  • Detoxifică organismul.
  • Întărește sistemul imunitar.
  • Reface flora intestinală (este un remediu bun pentru constipație deoarece ajută la formarea scaunului).
Spirulina protejează ficatul și plămânii

În plus, această algă contribuie la producerea unui neurotransmițător numit acetilcolină, care menține echilibrul funcțiilor neuronilor și îmbunătățește sănătatea sistemului nervos central. Datorită conținutului său de vitamine, spirulina ajută la buna funcționare a celulelor cerebrale (este alegerea ideală înaintea susținerii unui examen, de exemplu).

 

Totodată, acest organism de apă sărată este foarte benefic pentru sănătatea aparatului cardiovascular, întrucât scade nivelul de colesterol și trigliceride, dar și tensiunea arterială.

Spirulina mai oferă și alte avantaje extraordinare, printre care:

  • Previne osteoporoza în timpul menopauzei.
  • Te ajută să adormi.
  • Ameliorează simptomele artritei reumatoide.
  • Tratează țiuitul în urechi (tinitus).
  • Combate respirația urât mirositoare.
  • Dezinfectează și vindecă aftele și alte ulcerații de la nivelul gurii.

Beneficiile spirulinei pentru frumusețe

Spirulina este benefică pentru păr

Pe lângă multiplele beneficii pentru sănătate, spirulina este și un produs util pentru frumusețe. Aceasta are un conținut bogat de minerale, vitamine și aminoacizi care ajută la creșterea și întărirea părului.

  • Spirulina este ideală pentru combaterea căderii părului.
  • În plus, această algă întărește unghiile fragile.
  • Totodată, datorită conținutului de clorofilă, acizi linoleici și vitamina E, spirulina întinerește pielea.

Cum se consumă spirulina?

Spirulina se găsește sub diferite forme: capsule, lichidă, tablete, colorant și pudră. Doza zilnică recomandată este de 3 – 5 grame.

Contraindicații și efecte secundare

 
  • Persoanele care suferă de gută sau hiperuricemie trebuie să evite consumul de spirulină. Aceeași restricție este valabilă și pentru femeile însărcinate sau care alăptează.
  • Acest supliment poate cauza diaree, vomă, reacții la nivelul pielii și dureri de cap. În acest caz, este indicat să încetezi să îl mai consumi și să mergi la medic.
  • Ashraf Mahdy Sharoba. (2015). Valor nutritivo de la espirulina y su uso en la preparación de algunas fórmulas complementarias para alimentos infantiles. Diario de Procesos Agroalimentarios y Tetecnologías 2014, 20 (4), 40(6), 330–350.
    https://doi.org/10.1159/000088889

  • Antiinflammatory and antihyperalgesic activity of C-phycocyanin (2009). Shih CM, Cheng SN, Wong CS, Kuo YL, Chou TC.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19299804
  • Role of Spirulina in the Control of Glycemia and Lipidemia in Type 2 Diabetes Mellitus (2001). Parikh P, Mani U, Iyer U.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639401
  • The hypolipidaemic effects of Spirulina (Arthrospira platensis) supplementation in a Cretan population: a prospective study (2014). Mazokopakis EE, Starakis IK, Papadomanolaki MG, Mavroeidi NG, Ganotakis ES.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631
  • Torres-Duran, P. V., Ferreira-Hermosillo, A., & Juarez-Oropeza, M. A. (2007). Antihyperlipemic and antihypertensive effects of Spirulina maxima in an open sample of Mexican population: a preliminary report. Lipids in health and disease, 6, 33. doi:10.1186/1476-511X-6-33
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2211748/
  • Selmi, C., Leung, P. S., Fischer, L., German, B., Yang, C. Y., Kenny, T. P., Cysewski, G. R., … Gershwin, M. E. (2011). The effects of Spirulina on anemia and immune function in senior citizens. Cellular & molecular immunology, 8(3), 248-54.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4012879/