Trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare
Angelica are patru ani și s-a dus pentru prima dată la școală. În clasă, ea nu vorbește și nu se joacă cu ceilalți copii. Totodată, se pare că nu reușește să urmeze instrucțiunile învățătoarei. Psihologul școlii și învățătoarea programează o întâlnire cu părinții Angelicăi, deoarece și-au dat seama că ea prezintă trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare.
Într-un timp scurt, părinții Angelicăi au fost chemați la școală de trei ori. Acasă, fiica lor este foarte comunicativă și dornică să învețe de la părinți. Dar la școală lucrurile stau cu totul altfel.
Presiunea începe să-și facă efectul asupra părinților Angelicăi, care decid să o ducă la un neuropediatru. După o evaluare, medicul le spune că nu există nicio anormalitate. Fiica lor este pur și simplu diferită de colegii săi, așa cum sunt mulți alți copii.
În cele din urmă, are loc un „miracol”. Angelica începe să socializeze, să manifeste interes pentru materiile de la școală și să interacționeze cu învățătoarea și colegii ei cu entuziasm.
Fiecare copil învață în propriul său ritm
Povestea prezentată anterior aparține multor părinți, copii, dascăli și specialiști în sănătate. Deși spunem frecvent „Fiecare copil învață în propriul său ritm”, deseori anxietatea ne face să vedem probleme care, în realitate, nu există.
Începerea școlii este însoțită de tot felul de pârghii, dar, în timp, acestea pot fi depășite.
Grădinița este foarte distractivă. Copiii învață prin intermediul jocurilor, iar dascălii sunt mult mai apropiați de micuți și interacționează cu ei într-un mod mult mai personal.
Pe măsură ce copiii cresc, materiile devin mai complexe, temele pentru acasă se multiplică, iar relațiile de la școală devin mai nuanțate.
Copilul va deveni mai conștient de abilitățile și limitele sale. Pentru unii micuți, acest lucru nu este o problemă, dar pentru alții este.
Când sunt detectate dificultățile de învățare?
Unii specialiști afirmă că, cu cât dificultățile de învățare sunt surprinse mai devreme, cu atât mai bine. În cazul copiilor foarte mici însă, riscul de a obține un diagnostic fals este ridicat.
Specialiștii pot diagnostica un copil cu dificultăți de învățare după ce acesta ajunge în cel de-al treilea an de școală, adică în jurul vârstei de 7-8 ani.
Dificultățile de învățare afectează procesarea informațiilor. De pildă, un copil poate învăța cu greu să scrie sau să citească și nu se descurcă la matematică. Poate micuțul înțelege despre ce este vorba, dar nu este capabil să se exprime corect.
Această problemă nu afectează doar performanțele școlare ale copiilor, ci și relațiile lor cu oamenii din jur.
Primele trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare
Mai jos îți prezentăm în detaliu principalele trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare care au sub 5 ani. Trebuie însă să te avertizăm să nu intri în panică. Fii răbdător, observă-ți copilul și monitorizează-i dezvoltarea. Iată care sunt semele dificultăților de învățare:
- Experimentează probleme motorii, precum cele asociate scrisului, mersului, ruperii hârtiei, mânuirii foarfecelor și cuțitelor, folosirii fermoarelor sau legării șireturilor.
- Micuții înțeleg cu greu instrucțiuni simple și nu reușesc să le pună în aplicare.
- Încep să vorbească târziu și au probleme de pronunție. Învățarea de cuvinte noi este un chin pentru ei.
- Întâmpină dificultăți de citire și de înțelegere a numerelor, a alfabetului, a zilelor săptămânii, a culorilor și a formelor geometrice.
- Au probleme de concentrare și de menținere a atenției.
- Se simt frustrați sau nemotivați când vine vorba de implicarea în activități școlare, în familie sau în societate.
Trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare după vârsta de 5 ani
- Nu doresc să vorbească despre lecțiile lor și au nevoie de mult timp pentru a-și îndeplini sarcinile.
- Se plictisesc ușor și nu sunt interesați de școală.
- Prezintă un comportament inadecvat sau agresiv la școală.
- Au dificultăți în a-și identifica și exprima emoțiile.
- Au probleme de somn și de alimentație.
Copiii cu dificultăți de învățare
Copiii cu dificultăți de învățare au o inteligență normală sau peste medie. Din păcate, le este greu să exprime ceea ce știu. Deoarece anumite subiecte le cauzează probleme, ei sunt frustrați.
Aceste emoții au un impact negativ asupra stimei de sine a copilului. Micuții pot ajunge chiar să sufere de depresie. Ei știu ce vor să realizeze, să spună, să scrie sau să facă, dar nu reușesc să acționeze.
În unele cazuri, copiii cu dificultăți de învățare pot suferi de una sau mai multe boli ca dislexia și discalculia. Acest aspect este esențial pentru a obține un diagnostic corect. Copiii cu dificultăți de învățare pot întâmpina probleme în menținerea atenției, dar acest lucru nu înseamnă că au un deficit de atenție.
Cum îmi pot ajuta copilul?
- Reține și acceptă faptul că dificultățile de învățare vor persista toată viața. Dar nu-ți face griji din pricina lor. Dacă primește ajutor adecvat, copilul tău va reuși să învețe și va crește fericit și sănătos.
- Dascălul copilului tău te poate ajuta să detectezi simptomele și să creezi un mediu de învățare adecvat. Însă acesta nu poate pune un diagnostic.
- Diagnosticarea corectă și intervenția timpurie pot avea un impact foarte benefic asupra progresului academic al copilului.
- Testele pentru a detecta dificultățile de învățare sunt efectuate de către specialiști: psihologi, neuropsihologi pentru copii, medici pediatri sau psihiatri.
- Copiii cu dificultăți de învățare pot să învețe. Trebuie doar să te concentrezi asupra abilităților și preferințelor lor. Astfel, îi vei ajuta să-și consolideze stima de sine.
- Nu trebuie să-ți cerți copilul sau să-l pedepsești. De fapt, aceste măsuri ar putea agrava problema.
- Dacă cel mic are accese de furie sau începe să plângă din cauza limitărilor sale, fii alături de el. Spune-i cât de mult îl iubești și nu uita că micuțul se chinuie să facă ceva dificil pentru el.
Pentru mămici și tătici
Să crești un fiu sau o fiică care prezintă trăsături ale copiilor cu dificultăți de învățare este dificil. Dacă ai nevoie de ajutorul și susținerea unui psiholog, nu ezita să le ceri. Și copilul va avea de câștigat dacă mămica și tăticul său sunt bine.
Nu compara niciodată un copil cu dificultăți de învățare cu unul care nu prezintă asemenea probleme, mai ales dacă este vorba de un frățior sau o surioară. Copilul tău îți va mulțumi.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Barallobres, Gustavo. (2016). Diferentes interpretaciones de las dificultades de aprendizaje en matemática. Educación matemática, 28(1), 39-68. Recuperado en 29 de enero de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262016000100039&lng=es&tlng=es.
- Navarro Soria, I., González Gómez, C., Álvarez Teruel, J. D., Fernández Carrasco, F., & Heliz Llopis, J. (2014). Detección de dificultades de aprendizaje e implicación de las familias en la intervención.
- Sánchez, C. (2004). Las” dificultades del aprendizaje”: un diagnóstico peligroso y sus efectos nocivos. Educere, 8(24).