Transpirația influențează pierderea în greutate?

· 19 septembrie 2017
Unele persoane sunt convinse că există o legătură între transpirație și cantitatea de calorii arse, dar această concepție este greșită. Citește în continuare pentru a descoperi de ce!

Conform unui mit popular, transpirația influențează pierderea în greutate, astfel încât cu cât este mai abundentă, cu atât am ars mai multe kilograme. Dar această concepție este greșită. Transpirația nu este singurul factor care influențează arderea caloriilor.

În articolul de azi îți răspundem la o întrebare pe care probabil ți-ai pus-o de mai multe ori: Transpirația influențează pierderea în greutate?

Transpirația, pierderea în greutate și mișcarea

Transpirația influențează pierderea în greutate dacă facem efort

Vom începe prin a analiza ce se întâmplă la sală sau în locul unde ne antrenăm. La finalul rutinei de exerciții, observăm că mulți dintre oamenii din jurul nostru sunt leoarcă de transpirație.

Acești indivizi sunt nevoiți să se șteargă cu un prosop și să își schimbe hainele. Pe de altă parte, alții arată de parcă nu ar fi mișcat niciun deget.

Te-ar putea interesa și:

Transpirația în exces – 10 remedii naturiste

Oare primul grup a ars mai multe calorii decât cel de-al doilea?

Foarte mulți ar răspunde da la această întrebare, dar o idee nu este adevărată doar pentru că este populară. Pentru a putea determina dacă există vreo legătură între volumul de transpirație și numărul caloriilor arse, trebuie să analizăm ce se întâmplă în corp atunci când facem mișcare.

Exercițiile fizice și corpul uman

Pentru a se răci atunci când temperatura sa crește prea mult, corpul apelează la un mecanism numit transpirație. Transpirația înseamnă eliminarea apei prin intermediul glandelor sudoripare din piele. Acest proces reduce temperatura corporală.

Numărul glandelor sudoripare este determinat de moștenirea genetică, iar aceste componente nu funcționează la fel la toți oamenii. Cercetătorii susțin că volumul de transpirație eliminată este direct proporțional cu cel al glandelor sudoripare (numărul lor total variază între 2 și 4 milioane).

În general, femeile au mai multe glande sudoripare decât bărbații, dar cele ale persoanelor de sex masculin tind să fie cu până la 50% mai active.

Totodată, compoziția corpului este diferită la cele două sexe. Bărbații prezintă un volum mai mare de apă în corp și au transpirația mai acidă. Cauza acestor deosebiri este reprezentată de diferențele hormonale.

Femeile care practică sporturi de performanță, de pildă, încep să transpire la temperaturi mai ridicate și din țesuturi mai adânci. Când depun un efort echivalent la o temperatură identică, sportivii bărbați transpiră mai mult.

În plus, numărul mecanismelor pentru răcirea corpului—inclusiv mecanisme circulatorii—este mai ridicat în cazul femeilor.

Transpirația influențează pierderea în greutate la barbați

Așadar, dacă ești atent la oamenii dintr-o sală, vei vedea bărbați foarte transpirați și femei cu pielea înroșită (în special cea de la nivelul feței). Asta se întâmplă deoarece capilarele de pe suprafața pielii femeilor se dilată pentru a elimina căldură.

Transpirația este influențată și de factori precum:

  • Vremea (umiditatea și căldura cresc volumul transpirației produse)
  • Intensitatea exercițiilor executate
  • Consumul de băuturi alcoolice și cafea
  • Fumatul
  • Alimentele consumate (cele picante cresc temperatura corpului)
  • Greutatea și nivelul de grăsime corporală

Transpirația influențează pierderea în greutate?

Transpirația influențează pierderea în greutate și proceul de slăbire

S-a demonstrat că persoanele supraponderale transpiră mai mult decât cele slabe. Grăsimea în exces ridică temperatura corpului, acționând asemenea unei „haine”. Când individul supraponderal depune efort, corpul său începe să transpire pentru a elimina căldură.

Astfel, putem spune că transpirația nu cauzează arderea caloriilor. Factori precum masa musculară și țesuturile adipoase au o legătură mult mai strânsă cu pierderea în greutate.

Deși slăbim într-adevăr când transpirăm, kilogramele pierdute sunt constituite de apa și mineralele eliminate prin transpirație. Cu alte cuvinte, glandele sudoripare nu ne ajută să ardem grăsimea.

Te-ar putea interesa și: 

Cum să scoți petele de transpirație de pe rufe

Toate kilogramele arse în timpul antrenamentului se vor depune la loc de îndată ce bem apă sau o băutură pentru sportivi. (Reține însă că este esențial să te hidratezi înainte, în timpul și după antrenament.)

Trebuie să menționăm și că transpirația nu influențează pierderea în greutate și nici măcar nu stimulează arderea caloriilor. Chiar dacă ești ud leoarcă după antrenament, este posibil ca persoana de lângă tine care nu a transpirat deloc să fi ars mai multe calorii.

Deci mai are vreun rost să faci mișcare pentru a slăbi? Antrenamentele și activitățile aerobice au abilitatea de a stimula pierderea în greutate, dar asta nu deoarece ne fac să transpirăm.

Care este cauza arderii kilogramelor în plus? Principalul factor este intensitatea exercițiilor. De pildă, când alergi pentru 30 de minute, vei arde aproximativ 300 de calorii, indiferent cât de mult sau puțin transpiri.

Nu uita, transpirația nu influențează pierderea în greutate, ci are rolul de a-ți stabiliza temperatura corporală. Aceasta este funcția sa principală, nu să te ajute să arăți mai bine într-un costum de baie.

Ce fel de exerciții ajută la arderea grăsimii?

Anterior ți-am demonstrat că transpirația nu contribuie la pierderea în greutate. Am menționat și că este bine să optezi pentru exerciții de intensitate ridicată sau moderată dacă vrei să slăbești. Suntem siguri că vrei să afli despre ce activități este vorba, așadar reține următoarea listă:

  • Exercițiile aerobice
  • Plimbările
  • Joggingul
  • Schiatul
  • Înotul
  • Mersul cu bicicleta
  • Dansul
  • Boxul
  • Artele marțiale

Când execuți oricare dintre activitățile tocmai enumerate, mușchii tăi îți transformă rezervele de grăsime în energie, reducându-le volumul. Împreună cu o dietă adecvată, mișcarea te va ajuta să obții rezultatele dorite. Reține că nu transpirația, ci efortul pe care îl depui contează!

  • Cheshire, W. P., & Low, P. A. (2007). Disorders of sweating and thermoregulation. CONTINUUM Lifelong Learning in Neurology. https://doi.org/10.1212/01.CON.0000299969.51137.ad
  • Cheuvront, S. N., Bearden, S. E., Kenefick, R. W., Ely, B. R., DeGroot, D. W., Sawka, M. N., & Montain, S. J. (2009). A simple and valid method to determine thermoregulatory sweating threshold and sensitivity. Journal of Applied Physiology. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00250.2009
  • Nadel, E. R., Bullard, R. W., & Stolwijk, J. A. J. (1971). Importance of skin temperature in the regulation of sweating. Journal of Applied Physiology. https://doi.org/10.1152/jappl.1971.31.1.80