Cum să reduci nivelul de colesterol la femei

· 18 august 2015

Nivelul de colesterol se manifestă în mod diferit la femei și la bărbați. Poate nu știai, dar femeile sunt influențate de schimbările hormonale, ceea ce duce la creșterea nivelului colesterolului în timpul sarcinii și al menopauzei. Tot ce trebuie să faci este să cunoști valorile normale ale colesterolului la femei, precum și felul în care poți scădea nivelul acestuia. Te invităm să afli mai multe despre colesterol.

Colesterolul este un tip de grăsime care se găsește în organism și care îndeplinește mai multe roluri esențiale pentru sănătate. La femei, acesta este mai strâns legat de producția unor hormoni feminini, precum și a vitaminei D și a acizilor biliari. Pentru a fi transportat în sânge, are nevoie de lipoproteine: LDL și HDL. Când acest echilibru este afectat, apar și riscurile pentru sănătate.

Cauzele colesterolului mărit la femei

Femeie-trista colesterol

Colesterol mărit înainte de menopauză

Există mai mulți factori de risc care pot duce la mărirea nivelului de colesterol înainte de menopauză. Aceasta apare înaintea împlinirii vârstei de 50 de ani și este o perioadă în care femeile sunt nevoite să ia anumite medicamente sau să își schimbe obiceiurile alimentare. Să vedem care sunt aceste cauze:

  • Sarcina. În timpul sarcinii, ca urmare a dezvoltării placentei, nivelul de estrogen și de hormoni crește. Întrucât colesterolul este o grăsime esențială pentru formarea estrogenului și a hormonilor placentari, nivelul acestuia va crește de asemenea. Mai mult, în această perioadă apar și modificări ale proceselor anabolice, care la rândul lor duc la un colesterol mărit. Nu uita să te prezinți la medic pentru consulturi regulate și pentru administrarea unui tratament adecvat.
  • Folosirea pilulelor contraceptive: multe dintre aceste pastile conțin estrogen și progesteron. Așa cum am menționat deja, aceste substanțe afectează nivelurile de trigliceride și colesterol, cauzând modificări și în nivelurile de HDL și LDL.
  • Hipotiroidismul: studiile recente au arătat că atunci când suferi de hipotiroidism, glandele tiroide produc foarte puțini hormoni tiroidieni, încetinind metabolismul. Acest lucru duce la creșterea colesterolului, întrucât este afectată abilitatea ficatului de a procesa sânge.
  • Insuficiența renală: dacă suferi de insuficiență renală, lipidele încep să se acumuleze în sânge, deoarece rinichii sunt incapabili de a le procesa în mod corespunzător. Acest fapt duce la mărirea colesterolului.
  • Obezitatea: este factorul cel mai comun și mai bine cunoscut. Grăsimile acumulate în organism produc un dezechilibru al nivelurilor de HDL și LDL, mărind colesterolul și cantitatea de grăsimi depuse pe vene și artere, ceea ce duce la îngroșarea vaselor de sânge, un lucru periculos pentru sănătate.

Colesterolul în timpul menopauzei

  • Colesterolul crește în mod inevitabil în perioada menopauzei. Femeile devin uneori exasperate atunci când nu-și dau seama care e cauza, întrucât se alimentează corect și au grijă de ele. Cauza colesterolului mărit în aceste cazuri îl reprezintă un dezechilibru la nivelul estrogenului. Deși în cazul multor femei colesterolul are valori normale până atunci, după vârsta de 50 ani se produc schimbări în organismul lor, iar nivelul colesterolului din sânge crește. Ține cont de aceste informații și consultă un medic. Terapiile hormonale pot uneori îmbunătăți situația.

Cum să lupți împotriva colesterolului mărit

Puterea fructelor roșii și albastre

Fructe-rosii

  • Pepenele roșu, rodia, căpșunele, murele, afinele, prunele… toate fructele roșii și albastre reduc nivelul zahărului din sânge, luptă împotriva colesterolului rău și au grijă de inima ta.
  • În cazul femeilor, protejează și împotriva inflamațiilor tractului urinar. Sunt bogate în antioxidanți care oferă organismului numeroase beneficii.
  • Aceste fructe conțin și antocianină, aceasta fiind foarte eficientă în reducerea nivelului de colesterol. 
  • Încearcă să bei un suc natural în fiecare dimineață sau să îl consumi cu fulgi de ovăz. Sucurile naturale sunt extrem de recomandate pentru sănătatea femeilor.

Ghid pentru o dietă sănătoasă

Fructe-si-legume

  • Evită consumul de dulciuri din comerț, grăsimi, aditivi alimentari, produse lactate, carne roșie, prăjeli și condimente…
  • Mărește cantitatea de fructe și legume din alimentația ta, precum și cea de legume cu frunze verzi, cereale integrale, ovăz, semințe de in, fructe uscate și tofu.
  • Folosește întotdeauna ulei de măsline.
  • Gătește mâncarea la cuptor și evită să o prăjești.
  • Fă măcar puțină mișcare. Tot ce trebuie să faci este să mergi pe jos 40 de minute zilnic, important este să eviți sedentarismul.