Dieta vegană în timpul alăptării: ce este recomandat?
 

Dieta vegană în timpul alăptării: ce este recomandat?

Dieta vegană în timpul alăptării aduce beneficii, dar are și riscuri. Cel mai bine este să discutați cu medicul pentru a obține sfaturi adecvate.
Dieta vegană în timpul alăptării: ce este recomandat?

Ultima actualizare: 09 August, 2022

Există multe mituri despre dieta vegană în timpul alăptării. Majoritatea nu au suport științific. Dacă mama are o dietă vegană în timpul alăptării, trebuie să se asigure că primește cantități adecvate de proteine, vitamine, minerale și calorii. În caz contrar, poate apăre un oarecare dezechilibru.

Cel mai bine este să discutați cu medicul. El va crea un plan alimentar astfel încât să nu apară deficiențe nutriționale.

Dieta și alăptarea

Laptele matern conține majoritatea nutrienților de care are nevoie copilul, indiferent dacă mama are o dietă vegană în timp ce alăptează sau nu. În ciuda acestui fapt, există nutrienți care pot fi obținuți doar din alimente atunci când copilul are peste 6 luni.

În timpul alăptării, organismul face ca laptele matern să aibă elementele necesare bebelușului. Din acest motiv, mama trebuie să mănânce bine, altfel poate suferi de deficite în propriul organism.

Există unii nutrienți pe care organismul nu-i poate produce sau care nu sunt stocați suficient. Printre aceștia se numără fierul, iodul, zincul și vitamina B12. Dacă mama urmează dieta vegană în timpul alăptării, trebuie să se asigure că primește suficienți nutrienți.

În general, un adult ar trebui să mănânce aproximativ 2.000 de calorii pe zi. O mamă care alăptează trebuie să adauge încă 300 până la 500 de calorii. Este foarte important să rămână în acest interval pentru a-i putea oferi bebelușului o alimentație de calitate, fără a-i pune sănătatea în pericol.

Copil alăptat la sân
Formarea laptelui matern asigură nutrienții necesari unui copil sub 6 luni. Apoi, trebuie adăugate alimente complementare.

Dieta vegană în timpul alăptării: ce este recomandat?

O dietă vegană este cea care se bazează exclusiv pe produse vegetale. Nu include niciun aliment de origine animală. Acest tip de dietă poate fi foarte sănătos, dar ne împiedică să obținem nutrienți care sunt mai prezenți doar în produsele de origine animală.

Dieta vegană poate fi sănătoasă pentru mamă atât timp cât este planificată în mod corect. În special, trebuie acordată atenție aportului de vitamina B12, deoarece lipsa acesteia poate provoca probleme de dezvoltare la copil.

Dietele vegane sunt o opțiune excelentă pentru a preveni anumite boli. Cu toate acestea, dacă mama nu știe multe despre subiect sau nu este sigură de proporția de nutrienți, cel mai bine este să consulte un medic.

Dieta vegană în timpul alăptării: posibile riscuri

Femeile vegane au nevoie pe tot parcursul sarcinii și alăptării de surse suplimentare de vitamina B12. Legumele nu oferă suficientă substanță, iar lipsa ei ar putea duce la anemie megaloblastică, o patologie care afectează grav dezvoltarea fizică și neurologică a bebelușului.

Numeroase cazuri de hipotiroidism neonatal au fost depistate la  copii ai mamelor vegane din cauza deficitului de iod. Acest tip de dietă este foarte bogat în fitați, substanțe care împiedică absorbția mineralelor precum fierul, calciul și zincul.

Copiii mamelor care urmează o dietă vegană au niveluri mai scăzute de acid docosahexaenoic (DHA). Cu toate acestea, nu există dovezi care să arate că acest lucru afectează sănătatea bebelușilor. Laptele acestor mame are mai mult seleniu și mai puțină taurină, dar nici acest lucru nu s-a dovedit a cauza probleme relevante.

De ce are nevoie o mamă vegană?

Dieta vegană este săracă în anumite substanțe nutritive, așa că este indicat să le obțineți din suplimentele alimentare. Mai exact, mama vegană trebuie să consume următoarele:

  • Vitamina B12: se găsește numai în produsele de origine animală.
  • Calciu: o dietă fără lactate ne obligă să apelăm la alte surse de calciu. În timpul alăptării, mama are nevoie de 1000 mg pe zi. Aportul de legume poate fi crescut și poate fi necesar un supliment.
  • Vitamina D: lipsa vitaminei D din laptele matern generează o carență la bebeluș. Este important să faceți plajă fără a exagera și să consumați suc de portocale, lapte de soia și cereale. Medicul vă va spune dacă este necesar și un supliment.
  • DHA: acidul docosahexaenoic este un omega 3 care se găsește mai ales în pește. Sunt necesare 1.500 mg de DHA pe săptămână în timpul alăptării.
  • Iod: iodul este necesar pentru o bună sănătate a tiroidei. Uneori este necesară suplimentarea, dar medicul este cel care are ultimul cuvânt.
  • Fier: fierul este obținut dintr-o varietate de plante, cum ar fi legumele cu frunze verzi, ciupercile și nucile. Are o biodisponibilitate scăzută, așa că pot fi necesare suplimentele.
  • Zinc: o femeie care alăptează are nevoie de 12 mg de zinc pe zi. Este prezent în plante, dar nu este absorbit la fel de bine ca cel din produsele de origine animală.
Dieta vegană în timpul alăptării implică suplimente

Dieta vegană în timpul alăptării: îngrijirea sănătății mamei și a bebelușului

Dieta vegană este sănătoasă și mama nu trebuie să o abandoneze atunci când este însărcinată sau alăptează. Însă, acest tip de dietă poate necesita suplimente în aceste etape speciale.

Cel mai indicat este să discutați cu medicul preferințele alimentare pe care le aveți și să stabiliți nevoile nutriționale din timpul alăptării. Dieta vegană are nevoie de suplimente pentru a nu exista riscuri pentru bebeluș.

S-ar putea să te intereseze...
Dieta vegană pentru masă musculară
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Dieta vegană pentru masă musculară

Cum putem folosi dieta vegană pentru a câștiga masă musculară? Descoperă toate secretele în acest articol și construiește mușchii visați!



  • Macías, S. M., Rodríguez, S., & Ronayne de Ferrer, P. A. (2006). Leche materna: composición y factores condicionantes de la lactancia. Archivos argentinos de pediatría, 104(5), 423-430.
  • Brito, A., Hertrampf, E., Olivares, M., Gaitán, D., Sánchez, H., Allen, L. H., & Uauy, R. (2012). Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Revista médica de Chile, 140(11), 1464-1475.
  • Leal Curí, Lisette, Drissa Bina Konaré, and Erick Robles Torres. “Nutrición de yodo y salud materno-infantil.” Revista Cubana de Endocrinología 30.2 (2019).
  • Soliveres Higuera, I. (2017). Dieta vegetariana y vegana durante el embarazo y la lactancia materna.