Informații despre vitamina B12

15 octombrie 2019
Vitamina B12 sau cobalamina este esențială pentru ca organismul să funcționeze corect. Află din rândurile următoare tot ceea ce trebuie să știi despre această vitamină și alimentele care o conțin!

Vitamina B12 este esențială pentru corpul uman, deoarece îl ajută să ducă la bun sfârșit mai multe procese importante. De exemplu, ajută organismul să transforme alimentele pe care le consumi în glucoză. Corpul tău are nevoie de glucoză pentru a transforma alimentele în energie. Descoperă în cele ce urmează mai multe informații despre vitamina B12!

Alătură-te nouă pentru a descoperi tot ce trebuie să știi despre vitamina B12, numită și cobalamină. Îți vom spune ce face și îți vom recomanda, de asemenea, câteva alimente care o conțin. Continuă să citești pentru a afla toate detaliile!

Informații despre vitamina B12

Vitamina B12 este o vitamină solubilă în apă, care este foarte importantă pentru formarea celulelor sanguine, a metabolismului celular, a funcției nervoase și a producției de ADN. De asemenea, ajută la prevenirea anemiei megaloblastice.

Citește mai mult:

6 simptome ale lipsei de vitamine la nivelul feței

1. Doza zilnică recomandată

Informații despre vitamina B12

Cantitatea de vitamina B12 pe care ar trebui să o consumi în fiecare zi depinde de vârsta ta:

  • Bebelușii ar trebui să consume între 0,4 și 0,5 mcg în primul an de viață și 0,9 mcg până la 3 ani.
  • Copiii între 3 și 8 ani ar trebui să consume 1,2 mcg, iar între vârsta de 8 – 13 ani ar trebui să consume 1,8 mcg.
  • Copiii între 13 și 18 ani ar trebui să consume 2,4 mcg, apoi doza rămâne aceeași.
  • Femeile care sunt însărcinate sau alăptează ar trebui să consume între 2,6 și 2,8 mcg zilnic.

2. Cum absoarbe corpul vitamina B12

Mâncând alimente bogate în vitamina B12, acidul gastric o separă de proteinele de care este atașată. Apoi, cobalamina se combină cu o proteină gastrică pentru a fi absorbită în corpul tău.

Cu toate acestea, unii oameni nu pot produce această proteină gastrică, cum ar fi cei care suferă de anemie pernicioasă. De obicei, aceștia au probleme cu absorbția vitaminei B12.

Deși este rar să apară o deficiență de cobalamină, nu este imposibil. Persoanele care suferă de aceasta prezintă simptome precum:

  • Senzație de ace care trec prin mâinile și picioarele lor
  • Probleme de mișcare provocate de deteriorarea nervilor periferici
  • Piele palidă sau gălbuie
  • Oboseală extremă, legată de anemia pernicioasă
  • Bătăi rapide ale inimii
  • Scurtarea respirației

Îți recomandăm:

Dieta cu serotonină: în ce constă și care sunt efectele sale

3. Beneficiile consumului de cobalamină

Femeie care suferă o migrenă

La începutul acestui articol, am menționat că vitamina B12 este esențială pentru ca organismul tău să funcționeze corect.

Unele dintre cele mai importante beneficii ale vitaminei B12 sunt:

  • Poate scădea riscul de boli de inimă.
  • Această vitamină ajută la reducerea riscului de defecte la naștere.
  • Previne anemia megaloblastică. Face acest lucru ajutând la producerea de globule roșii în mod corespunzător.
  • Vitamina B12 menține sănătatea oaselor și previne osteoporoza. Diferite studii au descoperit că deficiența de vitamina B12 ar putea fi legată de densitatea osoasă scăzută.
  • Poate reduce riscul apariției degenerescenței maculare prin scăderea homocisteinei. În general, nivelurile ridicate ale acestui hormon sunt asociate cu degenerescența maculară.
  • Această vitamină îți poate îmbunătăți starea de spirit. Cercetările au descoperit că cobalamina ar putea ajuta persoanele care suferă de depresie. De fapt, cobalamina ar putea fi chiar un supliment alimentar.
  • Vitamina B12 îmbunătățește memoria.
  • B12 susține creșterea părului și a unghiilor, pe lângă promovarea sănătății pielii. Acest lucru se datorează tuturor funcțiilor pe care această vitamină le îndeplinește în producția de celule.

4. Alimente bogate în vitamina B12

Încheiem lista de informații despre vitamina B12 cu cele mai bogate alimente în acest nutrient.

Vitamina B12 se află în multe alimente. De obicei, este vorba de produse animale. Prin urmare, persoanele care urmează o dietă vegană sau vegetariană pot avea un deficit de vitamina B12.

Unele dintre principalele alimente care conțin această vitamină sunt:

  • Ficatul și rinichii: Acestea sunt organele cu cea mai mare cantitate de B12, în special la miei. De fapt, ficatul de miel conține 990% din doza zilnică de vitamina B12 la 100 de grame.
  • Scoicile: Nu numai că au o cantitate mare de vitamina B12, dar conțin și antioxidanți și proteine.
  • Sardinele: la fiecare 150 de grame, acestea conțin de două ori doza zilnică recomandată de vitamina B12.
  • Cerealele fortificate: alege cerealele care sunt fortificate cu vitamina B12. Prin urmare, verifică eticheta înainte de a cumpăra!
  • Tonul: 100 de grame de ton oferă 160% din doza zilnică necesară de vitamina B12.
  • Somonul: 180 de grame de somon conțin 80% din doza zilnică recomandată.
Dacă experimentezi vreunul dintre simptomele deficienței de vitamina B12, nu ezita să discuți cu medicul tău. Nu uita, nu există nimeni mai potrivit decât un medic specialist pentru a te ajuta să urmezi o dietă sănătoasă și echilibrată.
  • NCBI. (2009). Maternal Vitamin B12 Status and Risk of Neural Tube Defects in a Population With High Neural Tube Defect Prevalence and No Folic Acid Fortification. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4161975/
  • Mayo Clinic. Vitamina B12. https://www.mayoclinic.org/es-es/drugs-supplements-vitamin-b12/art-20363663
  • NCBI. (2005). Low plasma vitamin B12 is associated with lower BMD: the Framingham Osteoporosis Study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15619681
  • NCBI. (2013). Vitamin B12 Supplementation in Treating Major Depressive Disorder: A Randomized Controlled Trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856388/
  • NCBI. (2016). Vitamin B-12 concentration, memory performance, and hippocampal structure in patients with mild cognitive impairment. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26912492
  • NCBI. (2014). Genetic Associations with Plasma B12, B6, and Folate Levels in an Ischemic Stroke Population from the Vitamin Intervention for Stroke Prevention (VISP) Trial. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25147783/