Flatulența – 7 cauze frecvente

Este incomodă, stânjenitoare și… ar putea fi consecința anumitor obiceiuri nocive foarte frecvente. Citește în continuare pentru a descoperi cauzele flatulenței, precum și ce trebuie să faci pentru a o trata.

Flatulența (acumularea excesivă de gaze intestinale) este o problemă frecventă și, pentru multe persoane, inevitabilă. Gazele intestinale sunt produse de bacteriile din intestine, dar dezechilibrele interne și reacțiile la agenții din exterior pot provoca o acumulare în exces a acestora.

Deși nu constituie o problemă de sănătate gravă, flatulența survine câteodată atât de des încât persoana afectată se simte stânjenită. În fond, gazele acumulate pot avea un miros foarte neplăcut.

Din acest motiv, este esențial să știi care sunt factorii ce provoacă flatulența și ce poți să faci pentru a o combate. În articolul de azi te invităm să descoperi cele mai frecvente cauze ale acumulării excesive de gaze intestinale. Iată pașii necesari pentru a o evita!

7 factori care provoacă flatulența

1. Un dezechilibru al florei bacteriene

Printre altele, flatulența poate fi cauzată de dezechilibrele florei intestinale

Acumularea excesivă de gaze intestinale poate fi consecința unui dezechilibru la nivelul bacteriilor care protejează intestinele. Această problemă survine frecvent la persoanele care suferă de o tulburare digestivă, precum gastroenterita sau o infecție.

Deoarece pH-ul stomacului este susceptibil modificărilor rapide, anumite culturi de bacterii pot înflori, crescând producția de gaze intestinale. În aceste cazuri, este indicat să îți crești aportul de alimente probiotice sau prebiotice. Acestea îți vor repopula intestinele cu bacterii benefice.

Citește și: Cauze și remedii pentru gazele intestinale

2. Fermentația alimentelor în intestine

Diverse bacterii din tractul digestiv sunt responsabile de fermentația anumitor alimente, facilitând descompunerea acestora în timpul digestiei. De obicei, această activitate se desfășoară în intestinul gros. Câteodată însă, bacteriile pot pătrunde în intestinul subțire, generând o fermentație timpurie.

Alimentele nefiind complet digerate, producția de gaze intestinale va crește până când acestea sunt eliberate. Acest factor poate cauza balonare, durere și alte simptome care alterează calitatea vieții.

3. Mâncatul prea rapid

Flatulența poate fi cauzată și de anumite alimente

Persoanele care își rezervă doar câteva minute pentru a servi prânzul tind să sufere de flatulență în mod regulat. Când mănânci repede, alimentele sunt ingerate împreună cu cantități mari de aer. Drept consecință, cantitatea de gaze intestinale produse crește, iar tu vei râgâi și vei fi afectat de flatulență.

4. Consumul excesiv de produse lactate

Deși unele persoane pot digera ușor produse lactate, acestea ar putea fi afectate, în timp, de diverse probleme. Vârsta și expunerea regulată la anumiți factori ne poate reduce nivelul de lactază. După cum bine știi, această enzimă este responsabilă de digerarea lactatelor.

Dacă experimentezi simptome neplăcute atunci când servești acest tip de alimente, este posibil să suferi de intoleranță la lactoză. În această situație, singura soluție disponibilă este să eviți consumul de lactate. Optează mai degrabă pentru alimente lipsite de lactoză.

5. Schimbările hormonale

Flatulența poate fi cauzată și de schimbările hormonale de la menopauză

Pe lângă bolile asociate hormonilor, schimbările hormonale pe care femeile le experimentează în timpul menopauzei provoacă probleme ca flatulența. Deși cercetătorii nu au reușit să determine ce hormoni declanșează această reacție, femeile afectate observă schimbări evidente ale activității lor digestive.

Pentru a ține sub control simptomele schimbărilor hormonale și a reduce frecvența lor, fă mai multă mișcare și bea suficientă apă.

6. Sensibilitatea la gluten

Flatulența poate fi un simptom al intoleranțelor alimentare sau a unor tulburări precum boala celiacă.

Tulburările autoimune de acest tip pot afecta absorbția nutrienților, provocând rupturi mici la nivelul mucoasei intestinului subțire. Aceste rupturi declanșează inflamații abdominale, durere și alte simptome care împiedică digestia corectă.

Astfel, este esențial să identificăm aceste probleme de sănătate la timp, în special pentru că tratamentul presupune schimbarea dietei.

Te sfătuim să citești: Gazele intestinale: remedii naturale

7. Acumularea de deșeuri

Și deșeurile acumulate în exces pot cauza probleme ca flatulența

Constipația, adică acumularea de deșeuri la nivelul intestinelor, este una dintre cauzele potențiale ale flatulenței și ale altor probleme digestive. Când deșeurile nu reușesc să părăsească colonul, acestea alterează flora bacteriană, iar organismul produce mai multe gaze intestinale decât de obicei.

Mai mult, în această situație intestinele întâmpină dificultăți în a absorbi nutrienții și a elimina deșeurile de care organismul nu are nevoie. Dacă suferi de constipație, este indicat să îți crești aportul de apă, fibre și alte alimente cu proprietăți digestive.

Nu uita, cel mai eficient mod de a combate constipația este să îți îmbunătățești obiceiurile alimentare. Asta presupune să îți reduci consumul de alimente care stimulează producția de gaze intestinale.

Ca să combați flatulența, aplică sfaturile prezentate în acest articol și, dacă ți se pare necesar, consultă un medic.

Te-ar mai putea interesa