4 exerciții pentru a avea o minte limpede la bătrânețe

· 28 noiembrie 2017

A-ți proteja sănătatea psihică și a avea o minte limpede la bătrânețe sunt condiții esențiale pentru menținerea bunăstării și a autonomiei în această perioadă a vieții.

Cele patru exerciții de mai jos te vor ajuta să eviți pierderea lucidității și a agerimii mentale odată cu înaintarea în vârstă.

1. Efectul Stroop

Probabil ai mai văzut până acum imagini cu înșiruiri de cuvinte scrise în diferite culori. De exemplu, cuvântul „albastru” este scris cu verde, cuvântul „negru” cu galben și așa mai departe. Aceste imagini se bazează pe un principiu psihologic numit efectul Stroop.

Pentru prima activitate pe care o propunem trebuie să găsești un astfel de desen (poți căuta „efectul Stroop”). Apoi, rostește cu voce tare culoarea cu care este scris fiecare cuvânt. Continuă până ajungi la sfârșitul imaginii, apoi repetă exercițiul de la coadă la cap.

În acest fel, exersezi ambele emisfere ale creierului care reacționează la percepția textului și a culorii. Poate părea greu la început, însă acest exercițiu ajută la prevenirea bolii Alzheimer, întrucât oferă următoarele beneficii:

  • Ajută la crearea unor noi conexiuni între cele două emisfere cerebrale. 
  • Exersează abilități noi, cum ar fi concentrarea și schimbarea atenției.

2. Tabelul lui Schulte

Tabelul lui Schulte este util pentru a avea o minte limpede la bătrânețe

Pentru a practica acest exercițiu, cunoscut sub denumirea de tabelul lui Schulte, trebuie să începi prin a-ți concentra atenția asupra numărului din mijloc. 

Pe lângă concentrarea asupra numărului 19 (din tabelul de mai sus), ai și un alt obiectiv: găsește numărul 1 și continuă cu celelalte numere în ordine crescătoare. Între timp, trebuie să te concentrezi în continuare asupra numărului din centru.

Printre beneficiile acestui exercițiu sunt incluse creșterea vitezei de procesare a informațiilor și dezvoltarea vederii periferice.

3. Semne cu degetele

Fă semne cu degetele pentru a avea o minte limpede la bătrânețe

Pe lângă celelalte două activități de mai sus, poți practica un exercițiu simplu cu degetele. Fă semnul păcii cu mâna dreaptă. În același timp, fă semnul OK cu degetele mâinii stângi. Inversează apoi mâinile și repetă de mai multe ori.

După ce ai terminat exercițiul cu ambele mâini, va trebui să faci cele două exerciții simultan. Această activitate:

Mișcarea simultană a ambelor mâini în modul descris mai sus nu este o sarcină ușoară, mai ales din cauza lipsei de sincronizare.

4. Practică scrisul sincronizat

Scrisul sincronizat te ajută să ai o minte limpede la bătrânețe

Practicarea scrisului sincronizat este foarte utilă pentru exersarea memoriei și pentru a avea o minte limpede la bătrânețe. Pentru acest exercițiu, ai nevoie de două bucăți de hârtie și de câte un pix în fiecare mână.

  • Pentru început, va trebui să desenezi figuri geometrice cu ambele mâini în același timp. 
  • Poți scrie, de asemenea, litere sau cuvinte de aceeași lungime în același timp.
  • Important este să faci aceste lucruri simultan. În caz contrar, exercițiul nu va funcționa.

Scrisul sincronizat învață creierul să îndeplinească mai multe sarcini în același timp pentru activarea simultană a ambelor emisfere cerebrale.

Alte sfaturi utile pentru a avea o minte limpede la bătrânețe

Pentru a te asigura că vei avea o minte limpede la bătrânețe, este bine să îți antrenezi mâna opusă celei dominante. Prin urmare, dacă te speli pe dinți cu mâna dreaptă, încearcă să faci acest lucru cu mâna stângă și viceversa. În acest fel, creierul învață să dea alte comenzi și să îndeplinească alte acțiuni decât cele cu care este obișnuit. 

În plus, poți face duș sau alte activități zilnice cu ochii închiși. Schimbă-ți rutina când mergi la serviciu, la magazin sau în alte locuri pe care le frecventezi pentru a-ți activa memoria.

O alimentație corespunzătoare

O dietă echilibrată este esențială pentru a avea o minte limpede la bătrânețe. Așa cum știm deja, alimentația joacă un rol important în întărirea memoriei.

Anumiți nutrienți ajută creierul să funcționeze mai bine. Printre aceștia este inclus și fosforul, care se găsește în alimente precum:

  • Pudră de cacao
  • Gălbenuș de ou
  • Pește gras
  • Migdale
  • Produse lactate

Totodată, este indicat să consumi alimente bogate în potasiu, cum ar fi:

  • Avocado
  • Banane
  • Germeni de grâu
  • Portocale

Nu uita să adaugi în dietă și alimente cu un conținut ridicat de magneziu:

  • Semințe de floarea soarelui
  • Arahide
  • Soia
  • Cereale integrale

În plus, este important să îi oferi creierul o cantitate suficientă de glucoză, aceasta fiind combustibilul său. Ai grijă să alegi surse de glucoză cu absorbție lentă.

Sursa imaginii reprezentative: © wikiHow.com