Castraveții – beneficii pentru sănătate

· 4 iunie 2016

Castraveții sunt un aliment de vară cu numeroase proprietăți benefice pentru sănătatea organismului, în special grație conținutului bogat de apă. Fiind săraci în calorii, revigoranți și bogați în nutrienți, castraveții sunt incluși frecvent în dietele pentru slăbit.

În cele ce urmează, îți vom prezenta principalele proprietăți benefice ale castraveților.

Câteva informații despre castraveți

Castraveții au un conținut scăzut de calorii și de carbohidrați, însă sunt bogați în fibre și vitaminele A, B, C și E. Acest aliment este o sursă incredibilă de apă, iar o porție de 100 g de castraveți nu conține decât 13 calorii și este alcătuită din lichide în proporție de 97%.

În ceea ce privește mineralele, castraveții sunt foarte bogați în potasiu, fier, calciu, fosfor și magneziu.

Castraveții sunt foarte benefici pentru sănătate

Castraveții cruzi pot fi incluși în salate. Multor persoane le place să îi taie în felii și să-i săreze pentru a le ameliora gustul amărui. Poți servi castraveți murați în oțet sau ulei. Dacă îi incluzi în salate, îi poți rade și îi poți chiar folosi ca ingredient pentru a prepara sanvișuri.

În Spania, castraveții sunt unul din principalele ingrediente pentru una din cele mai celebre preparate ale țării: gazpacho (celelalte ingrediente includ roșii, ardei, usturoi și ulei de măsline).

Se spune că acest aliment își are originea în India, însă acest fapt nu este cert. A fost cultivat în vestul Asiei timp de milenii, iar romanii sunt probabil cei care l-au introdus în Europa. Castraveții fac parte din aceeași familie ca pepenii, dovleceii și dovlecii. Deși multe persoane îi consideră o legumă, castraveții sunt de fapt un fruct.

Castraveții pot fi incluși în diverse preparate

Cum sunt utilizați castraveții?

Valoarea nutritivă ridicată a castraveților îi face să fie un „super-aliment”, aceștia oferind diverse beneficii pentru sănătate în general. Iată câteva dintre avantajele consumului regulat de castravete:

  • Proprietăți benefice pentru sănătatea pielii: Coaja de castravete este utilizată ca ingredient în numeroase tratamente cosmetice deoarece această componentă a castravetelui conține cele mai mari concentrații de acid cafeic, acid ascorbic și vitamina C. Castraveții îți pot menține pielea sănătoasă, ameliora iritațiile și reduce inflamațiile. Din acest motiv, pot fi aplicați direct pe piele, fiind un ingredient „clasic” în spa-uri și în cadrul tratamentelor de înfrumusețare a ochilor. Mai mult, castraveții sunt utili împotriva unor boli ca eczema și psoriazis. Pe lângă utilizarea cojii de castravete în tratamente topice, acest component poate fi utilizat pentru a prepara un smoothie. Rade coaja și amestec-o cu puțină apă și zeama obținută dintr-o jumătate de lămâie și vei obține o băutură cu abilitatea de a-ți curăța organismul.
Castraveții oferă numeroși nutrienți pentru organism

  • Proprietăți benefice pentru țesuturi: Una din principalele componente ale castraveților este dioxidul de siliciu, compus cu numeroase beneficii pentru sănătate. Acest mineral are abilitatea de a întări țesuturile conjunctive din corp, mai exact mușchii, ligamentele, tendoanele, cartilajele și chiar oasele. Promovează sănătatea pielii, motiv pentru care este inclus deseori ca ingredient în numeroase creme împotriva acneei și a bolilor cutanate.
  • Proprietăți benefice pentru sistemul cardiovascular: Castraveții au un conținut semnificativ de magneziu, fibre și potasiu. Aceste trei componente au abilitatea de a reduce tensiunea arterială.
  • Proprietăți benefice pentru digestie: Dacă suferi de probleme digestive, cum ar fi hiperaciditate gastrică sau balonare abdominală, nu ezita să mănânci un castravete. Acest aliment îți oferă fibre, apă, potasiu și magneziu, ingrediente conținute de coaja sa.
Castraveții oferă numeroase beneficii pentru sănătate

Alte avantaje oferite de consumul de castravete:

  • Fiind alcătuit aproape în totalitate de apă, acest aliment este un diuretic incredibil. Nu ezita să mănânci castravete pentru a elimina fluizii și grăsimea ce s-au acumulat în organismul tău.
  • Are abilitatea de a echilibra nivelul de acid uric din organism, fiind indicat celor care suferă de hipertensiune arterială sau retenție de apă (problemă ce poate afecta gleznele).
  • Este bogat în celuloză, motiv pentru care trebui să mesteci bine acest aliment pentru a-l digera corespunzător.
  • Este foarte benefic pentru mucoasa intestinală, având abilitatea de a proteja stomacul.
Castraveții pot fi folosiți ca ingredient pentru a prepara salate

  • Are un conținut caloric scăzut, putându-te ajuta să-ți menții vitalitatea și să-ți reduci aportul de grăsimi.
  • Stimulează eliminarea toxinelor acumulate în organism.
  • Grație conținutului de vitamina B (în special B3, B5 și B9), carbohidrați, grăsimi și colesterol „bun”, fortifică sistemul imunitar.
  • Grație conținutului de vitamina C, fortifică organismul împotriva răcelilor și facilitează vindecarea rănilor.
  • Încetinește îmbătrânirea celulară și a pielii datorită conținutului de vitaminele A, C și E.
  • Oferă protecție împotriva toxinelor din componența alimentelor și din mediul înconjurător.
Deși multe persoane îi consideră legume, castraveții sunt de fapt fructe

Contraindicații ale consumul de castraveți

Deși castraveții sunt niște fructe foarte sănătoase, cu puține riscuri pentru sănătate, există anumite situații când nu este indicat să-i consumăm. De pildă, din cauza unui component numit cucurbitacină, castraveții pot cauza indigestie și gaze intestinale, motiv pentru care cei susceptibili acestor probleme ar trebui să evite să îi consume.

Alte persoane pot fi alergice la ingredientele din componența castraveților. În acest caz, consumul de castravete poate cauza inflamația limbii, a gâtului și a cavității bucale.

Consumat în exces, castravetele provoacă deshidratare din cauza proprietăților sale diuretice. Acest efect nedorit este însă rar—ar fi nevoie să consumi kilograme întregi de castravete în decursul unei zile ca să experimentezi deshidratare.

În anumite cazuri, castraveții pot cauza efecte secundare nedorite

Imaginile din acest articol provin de la Stacy Spensley, Karen și Brad Emerson, Windell Oskay, Andy Melton, theilr, natalycolodi, Peter Oelschlaeger și liz west.