Ce este mintea absorbantă a copilului conform tehnicii Montessori?
 

Ce este mintea absorbantă a copilului conform tehnicii Montessori?

Maria Montessori a propus conceptul de minte absorbantă, o etapă în care copilul este capabil să învețe mai mult decât în orice alt moment al vieții. Ce caracteristici are?
Ce este mintea absorbantă a copilului conform tehnicii Montessori?

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Mintea absorbantă este un concept propus de celebra pedagogă Maria Montessori. Se referă la faptul că micuții între 0 și 6 ani învață foarte ușor.

Mintea este ca un burete care absoarbe totul.

Montessori a atras atenția asupra faptului că, în această primă etapă a vieții, copiii dezvoltă învață mult fără efort. Ei învață să vorbească, să meargă, să interacționeze, să recunoască lumea, etc.

Progresul care are loc până la 6 ani este uimitor. Este o etapă în care copilul se transformă complet și dobândește mai multe abilități complexe, precum limbajul verbal și non-verbal. Acest lucru este posibil grație minții absorbante.

Cum este mintea copilului?

Maria Montessori a fost o pedagogă italiană care a dezvoltat o metodă de învățare foarte eficientă și foarte apreciată. S-a bazat pe contribuțiile medicilor francezi Jean Itard și Edouard Sèguin și pe cele ale lui Pestalozzi, un pedagog elvețian.

Observația i-a permis lui Montessori să arate că cei mici sunt înzestrați cu o curiozitate naturală și o capacitate enormă de a ne surprinde. Aproape orice stimul le atrage imediat atenția.

Potrivit lui Montessori, acest lucru se întâmplă deoarece, spre deosebire de adulți, copiii asimilează în mod natural și involuntar toate informațiile oferite de mediul lor. Prin urmare, aceasta este etapa ideală pentru ca cei mici să trăiască experiențe noi, în ritmul propriu și pe baza intereselor lor.

Copil cu mintea absorbantă

Ce este mintea absorbantă?

Mintea absorbantă este o stare în care copilul are capacitatea de a colecta informații din mediul său în mod spontan. Apoi, procesează aceste informații și le integrează în intelectul și în viața sa.

Această stare mintală apare între 0 și 6 ani.

Potrivit lui Montessori, mintea absorbantă este inconștientă în primii 3 ani și conștientă în următorii 3. Ea subliniază faptul că cei mici trec de la a fi un „creator inconștient” la a fi un „lucrător conștient”.

Vorbim de minte absorbantă pentru că, în realitate, copilul este ca un burete care absoarbe totul. Principalele caracteristici ale acestei stări mintale sunt următoarele:

  • Natura creativă este prioritară.
  • Este o etapă naturală la specia umană.
  • Este temporară. Există doar între 0 și 6 ani.
  • Cunoștințele sunt absorbite rapid și fără efort.
  • Absorbția informațiilor este nediscriminată și nelimitată.

Cum se dezvoltă mintea absorbantă?

Mintea absorbantă este naturală, fără ca voința să intervină. Copilul absoarbe informațiile din jur fără să depună efort.

Montessori a observat că mintea absorbantă cuprinde dimensiuni diferite. Există o serie de predispoziții care îl determină pe copil să-și concentreze atenția asupra anumitor stimuli, în momente diferite. El se concentrează pe ceea ce este necesar pentru dezvoltarea sa.

În acest fel, apar etape tranzitorii și simultane, pe care Montessori le-a numit perioade sensibile. Durata fiecăreia variază, la fel și intensitatea. De obicei, se suprapun.

Perioadele sensibile

Perioadele sensibile sunt etape în care nevoile și interesele celor mici se schimbă, în funcție de dezvoltarea lor. Împreună, ele alcătuiesc linia evolutivă a minții absorbante:

  • Comandă: de la 0 la 6 ani. Există tendința de a clasifica tot ce este în jur. Acest lucru este favorizat de mediile în care există ordine.
  • Mișcare: de la 0 la 5-6 ani. Interesul se concentrează pe mișcarea dintr-o parte în alta. Se intensifică atunci când copilul învață să meargă.
  • Limbaj: de la 0 la 7 ani. Copiii dobândesc vocabularul fără instruire directă.
  • Senzații: de la 0 la 6 ani. Se referă la dezvoltarea simțurilor. Auzul și vederea sunt active de la început. În timp, atingerea, gustul și mirosul devin mai acute.
  • Obiecte mici: de la 0 la 6-7 ani. Apar interesul pentru obiectele mici și atenția la detalii.
  • Viață socială: de la 0 la 6 ani. Are de-a face cu nevoia de a interacționa cu semenii și de a dobândi cunoștințe pentru conviețuire.
Bebelușul are mintea absorbantă

Implicații educaționale

Faptul că mintea absorbantă funcționează într-un mod natural nu înseamnă ca adulții nu joacă un rol important în această etapă. Dimpotrivă, rolul lor este esențial pentru ca cei mici să avanseze în procesul de învățare și dezvoltare.

Ideal este să le permitem și să-i încurajăm să aibă experiențe noi, conform propriilor ritmuri și nevoi. De-a lungul timpului, acest lucru le va modela percepția despre lume și despre ei înșiși.

Montessori subliniază faptul că metodele educaționale nu trebuie să se concentreze doar pe dezvoltarea intelectuală, ci trebuie să favorizeze și învățarea, în funcție de fiecare perioadă sensibilă. Interesul spontan al copilului trebuie luat mereu în considerare.

Stadiul minții absorbante este unic în viață. Se estimează că unui adult i-ar trebui în jur de 60 de ani să învețe tot ce învață un copil în acele prime momente de viață. După 6 ani, mintea absorbantă dispare. În locul ei apare mintea rațională, care nu are aceeași capacitate de învățare.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Santerini, M. (2013). Grandes de la educación: María Montessori. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (349).
  • Carbajo, M. E., & Mur, B. (2016). Una respuesta a la curiosidad natural. Cuadernos de pedagogía.
  • María, M. (1986). La mente absorbente del niño. México DF Editorial Diana,(Original italiano 1952).

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.