Ce este și cum se folosește ceaiul Matcha?

16 Octombrie, 2020
Ceaiul Matcha, la fel ca ceaiul verde, provine din planta Camellia sinensis. Cu toate acestea, profilul său nutrițional este diferit și se cultivă într-un alt mod. Pentru ce se folosește? În acest articol, îți vom spune tot ce trebuie să știi despre ceaiul Matcha și utilizările sale!

Ceaiul Matcha este un produs care a devenit popular datorită proprietăților sale neobișnuite. Provine din aceeași plantă ca și ceaiul verde tradițional, Camellia sinensis, dar este un produs sub formă de pulbere cu un profil nutrițional diferit, deoarece este cultivat într-un mod special. Așadar, ce este și cum se folosește ceaiul Matcha?

Pentru a cultiva acest tip de ceai, fermierii acoperă plantele cu 20 sau 30 de zile înainte de recoltare pentru a evita lumina directă a soarelui. Din acest motiv, plantele produc mai multă clorofilă și aminoacizi. Plantele capătă chiar și o nuanță mai închisă de verde.

Când este timpul de recoltare, fermierii culeg cu mâna cele mai bune frunze și îndepărtează tulpinile și nervurile plantei. Apoi, le macină și obțin o pulbere verde strălucitor, care se vinde sub denumirea de ceai Matcha. În continuare, îți vom spune care sunt proprietățile și utilizările sale.

Proprietățile nutriționale ale ceaiului Matcha

După cum am menționat, acest ceai se caracterizează printr-un profil nutrițional unic. Deși ar putea împărtăși unele caracteristici cu ceaiul verde din frunze întregi, are o concentrație mai mare de elemente nutritive. Conform bazei de date nutriționale SELF, o porție de ceai Matcha (1 linguriță sau 1 gram) conține:

  • Proteine (între 250 și 300 mg)
  • Aminoacizi (aproximativ 272 mg)
  • Lipide (aproximativ 50 mg)
  • Minerale precum potasiu, magneziu, calciu, zinc, fosfor și fier
  • Vitamina A, B1, B2, B6, C, E și K

Un studiu publicat în Journal of Chromatography A afirmă faptul că numărul de catechine din acest tip de ceai este de până la 137 de ori mai mare decât cel din alte tipuri de ceai verde. Datorită acestui fapt, din punct de vedere al sănătății, este una dintre cele mai bune opțiuni.

Cum se folosește ceaiul Matcha
Deși provine din aceeași plantă ca ceaiul verde, ceaiul Matcha este cultivat diferit și, prin urmare, profilul său nutrițional este unic.

Cum se folosește ceaiul Matcha?

În ultimii ani, ceaiul Matcha a fost folosit ca supliment alimentar pentru a îmbunătăți sănătatea organismului. Pur și simplu amestecă pudra cu apă fierbinte și vei obține o băutură care îți completează dieta. De fapt, datorită texturii și aromei sale, există oameni care folosesc ceaiul Matcha pentru a prepara deserturi, cocktailuri și alte tipuri de băuturi.

Cu toate acestea, majoritatea oamenilor îl folosesc pentru beneficiile sale asupra sănătății. De fapt, deși mulți oameni încă nu știu, mai multe studii au stabilit faptul că substanțele din compoziția sa sunt adjuvanți pentru prevenirea mai multor boli.

Sănătatea creierului

Băutura pe care o poți prepara din acest ceai natural este recomandată adesea pentru a îmbunătăți sănătatea creierului. Datorită conținutului său de substanțe stimulante precum cofeina și L-teanina, ceaiul Matcha te poate ajuta să fii mai atent și să-ți crești nivelul de energie.

Un studiu publicat în Food Research International a afirmat faptul că Matcha poate determina îmbunătățirea atenției, a timpului de reacție și a memoriei, în comparație cu un placebo. Deși este un subiect care necesită mai multe cercetări, aceste descoperiri sugerează faptul că ceaiul Matcha ar putea fi util pentru îmbunătățirea performanțelor creierului.

Citește mai mult:

4 moduri de a consuma infuzia de ceai verde

Sănătatea cardiacă

Datorită concentrației sale de catechine, acest tip de ceai are efecte benefice asupra sănătății inimii. Potrivit studiilor publicate în revista medicală Current Medical Chemistry, catechinele au activități antioxidante, antiinflamatorii, antiplachetare și antiproliferative.

Datorită acestui fapt, Matcha și alte tipuri de ceai verde sunt adjuvanți în reducerea colesterolului ridicat, tratarea tensiunii arteriale crescute și reducerea prevalenței factorilor care cresc riscul bolilor cardiovasculare cronice.

Medic care explică cum se folosește ceaiul Matcha pentru inimă
Ceaiul Matcha nu înlocuiește tratamentul medical în caz de boli cardiovasculare. Cu toate acestea, datorită conținutului său de catechine, poate fi un adjuvant în îngrijirea inimilor adulților sănătoși.

Greutatea corporală

O altă utilizare a ceaiului Matcha are legătură cu greutatea corporală. Este important să reții faptul că nu este unul dintre acele „produse minune” care promit să te ajute să pierzi kilogramele în plus într-un timp scurt. Cu toate acestea, dacă îl incluzi într-o dieta sănătoasă și săracă în calorii, acesta poate favoriza pierderea în greutate.

Într-un studiu publicat în The American Journal of Clinical Nutrition, consumul de extract de ceai verde a contribuit la creșterea ratei arderii grăsimii cu până la 17% în timpul exercițiilor fizice moderate. În plus, alte studii au asociat consumul de ceai Matcha cu un consum mai mare de energie.

În orice caz, este un subiect în curs de cercetare și nu există suficiente dovezi pentru a face declarații definitive. Prin urmare, dacă încerci să pierzi în greutate, este important să acorzi prioritate recomandărilor pe care ți le oferă medicul și nutriționistul.

Citește mai mult:

Ceai verde pentru eliminarea grăsimii abdominale

Efecte secundare și contraindicații ale ceaiului Matcha

Pentru majoritatea adulților sănătoși, ceaiul Matcha este considerat sigur, atât timp cât consumul este moderat. Două sau trei căni pe zi sunt suficiente, fiecare fiind făcută cu 1 gram de Matcha. Însă, datorită conținutului său de cofeină, ceaiul poate provoca reacții adverse, mai ales atunci când depășești doza sau în cazul persoanelor sensibile la cofeină.

Astfel de efecte includ:

  • Iritabilitate
  • Insomnie
  • Durere de cap
  • Palpitații cardiace
  • Ameţeală
  • Greață și vărsături

În plus, după cum indică anumite studii apărute în Chinese Medical Journal, catechinele din acest ceai pot afecta absorbția fierului, având efecte negative asupra pacienților cu anemie feriprivă. De asemenea, ceaiul Matcha poate afecta și absorbția de zinc.

Pacienții cu boli de inimă, probleme renale sau ulcere gastrice ar trebui să evite să bea acest ceai fără a cere mai întâi sfatul medicului. Componentele sale pot interfera cu unele medicamente utilizate pentru tratarea acestor afecțiuni.

  • Weiss, D. J., & Anderton, C. R. (2003). Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography. Journal of Chromatography A, 1011(1–2), 173–180. https://doi.org/10.1016/S0021-9673(03)01133-6
  • Schroder, Lennard & Marahrens, Philip & Koch, Julian & Heidegger, Helene & Vilsmeier, Theresa & Phan-Brehm, Thuy & Hofmann, Simone & Mahner, Sven & Jeschke, Udo & Richter, Dagmar. (2018). Effects of green tea, matcha tea and their components epigallocatechin gallate and quercetin on MCF‑7 and MDA-MB-231 breast carcinoma cells. Oncology Reports. 41. 10.3892/or.2018.6789.
  • Babu PV, Liu D. Green tea catechins and cardiovascular health: an update. Curr Med Chem. 2008;15(18):1840–1850. doi:10.2174/092986708785132979
  • Tian C, Huang Q, Yang L, et al. Green tea consumption is associated with reduced incident CHD and improved CHD-related biomarkers in the Dongfeng-Tongji cohort [published correction appears in Sci Rep. 2017 May 31;7:45949]. Sci Rep. 2016;6:24353. Published 2016 Apr 13. doi:10.1038/srep24353
  • Venables, M. C., Hulston, C. J., Cox, H. R., & Jeukendrup, A. E. (2008). Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans. American Journal of Clinical Nutrition87(3), 778–784. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.3.778
  • Bérubé-Parent, S., Pelletier, C., Doré, J., & Tremblay, A. (2005). Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men. British Journal of Nutrition, 94(3), 432–436. https://doi.org/10.1079/bjn20051502
  • Chacko SM, Thambi PT, Kuttan R, Nishigaki I. Beneficial effects of green tea: a literature review. Chin Med. 2010;5:13. Published 2010 Apr 6. doi:10.1186/1749-8546-5-13