Copilul meu pică mai multe materii, ce pot sa fac?
 

Copilul meu pică mai multe materii, ce pot sa fac?

Eșecurile copiilor pot avea mai multe motive. Găsirea acestora și căutarea de soluții este cea mai bună modalitate de a sprijini performanța școlară a copilului.
Copilul meu pică mai multe materii, ce pot sa fac?
Elena Sanz

Scris și verificat de psihologul Elena Sanz.

Ultima actualizare: 21 decembrie, 2022

Înainte de Crăciun, Paște sau vacanța de vară, sosește unul dintre cele mai de temut momente pentru părinți și copii: afișarea mediilor. Aceste evaluări pot stârni laude, conversații incomode sau adevărate certuri. Părinții se întreabă „ce fac dacă copilul meu pică mai multe materii?”.

Aceste note pot fi o lovitură grea pentru copii și adolescenți, dar și pentru părinții acestora, care nu știu cum să abordeze și să îmbunătățească situația. Realitatea este că nu există un singur motiv și nici nu există o soluție universală. Prin urmare, vrem să-ți oferim câteva sfaturi utile în aceste circumstanțe.

De ce copilul meu pică mai multe materii?

Adesea, cel mai simplu lucru este să dai vina pe copil pentru notele slabe și să atribui acele rezultate lipsei de efort. Deși de multe ori lipsa de dăruire este cauza, pot exista mai multe motive.

Învățare nesupravegheată

Este posibil ca cel mic să nu obțină succesul școlar deoarece are dificultăți care nu au fost identificate. Dislexia, ADHD-ul, sindromul Asperger, tulburările motorii sau discalculia sunt câteva afecțiuni care pot îngreuna învățarea la clasă și în afara acesteia.

Dacă copilul tău suferă de oricare dintre ele și nu primește tratamentul sau sprijinul adecvat, îi va fi foarte greu să țină pasul în mediul academic.

Lipsă de motivație

Părinții se luptă constant cu copiii lor pentru a-i determina să învețe în fiecare zi și să se concentreze pe ceea ce fac. Întotdeauna găsesc o scuză pentru a amâna acel moment și găsesc orice pretext pentru a-și distrage atenția de la sarcinile lor (lucru care devine din ce în ce mai ușor pe rețelele de socializare).

Această situație nu apare doar pentru că minorul este iresponsabil, ci mai degrabă pentru că este nemotivat. Lecțiile, stilul de învățare sau modul în care funcționează sistemul educațional nu îi atrage atenția și nu îi stârnește curiozitatea sau dorința de a învăța.

Copil stresat din cauza temelor

Obiceiuri și tehnici de studiu inadecvate

Mulți copii depun un efort imens pentru a studia și a-și finaliza temele; chiar și așa, continuă să ia note proaste. Studiază intens, dar nu obțin rezultatele așteptate.

De obicei, aceștia au obiceiuri proaste de studiu. Să ne amintim că nu este vorba de a studia mai mult, ci de a studia mai bine.

Lipsă de timp

De asemenea, este posibil ca cel mic să nu aibă suficient timp pentru a-l dedica studiilor. Copiii și adolescenții au programe încărcate la școală și după școală. Suferă de un nivel de stres care îi împiedică să performeze.

Probleme emoționale

În cele din urmă, dacă cel mic trece prin momente dificile la nivel personal, în familie sau la școală, acest lucru îi poate afecta notele. Divorțul părinților, doliul, a fi agresat sau a nu ști cum să-ți gestionezi emoțiile pot face extrem de dificilă concentrarea asupra studiului.

Ce să faci dacă copilul tău pică mai multe materii?

Originea notelor proaste poate fi foarte diversă. Prin urmare, măsurile care trebuie luate vor depinde de cazul specific.

Vă arătăm câteva sfaturi care pot fi utile:

  • Dacă bănuiești existența unei probleme de învățare, cel mai bine este să consulți un profesionist pentru o evaluare psihologică. Acesta va fi capabil să determine cele mai potrivite adaptări pentru minor, precum și să-l învețe strategiile de utilizare a resurselor existente.
  • Este important să stabilești o rutină și obiceiuri corecte de studiu. Copilul trebuie să învețe să planifice și să organizeze, să aibă un spațiu adecvat și să lucreze în fiecare zi. Să lași totul pentru momentul dinainte de examen nu este o opțiune bună. La început, îl poți ajuta (sau poți căuta ajutor din exterior) în acest scop, dar este important ca el să preia treptat controlul asupra progresului.
  • Uneori, poate fi util să prioritizezi activitățile pentru a-i ușura programul și pentru a-i oferi copilului mai mult timp pentru studiu. Stresul excesiv nu este benefic.
  • Dacă are probleme de concentrare sau un anumit subiect i se pare dificil, poți să-l ajuți. Cu toate acestea, atunci când părinții acționează ca profesori, emoționalitatea face ca experiența să fie negativă. Un profesor privat este o soluție mai bună.
  • Pentru a combate lipsa de motivație, copilul trebuie ajutat să se implice în propriul proiect de viață. Încurajează-l să se proiecteze în viitor, să-și imagineze viața pe care doresc să o trăiască și să înțeleagă că școala joacă un rol important în acest plan. Deși școala nu-l va motiva pe termen scurt, va avea un stimulent pentru a continua.
Mamă care știe ce să facă atunci când copilul pică mai multe materii

Dacă copilul tău pică mai multe materii, nu câștigi nimic prin pedeapsă

Certurile și pedepsele excesive nu sunt o alternativă educațională bună.

Aceste practici subminează stima de sine a copiilor și legăturile emoționale dintre părinți și cei mici. Este de preferat să ne concentrăm pe căutarea soluțiilor.

Dacă copilul tău pică la mai multe materii, discută cu el despre posibilele cauze și soluțiile disponibile. Implica-l în acest proces pentru ca el să-și asume responsabilitatea pentru ceea ce s-a întâmplat. În același timp, anunță-l că are sprijinul tău pentru a găsi o soluție potrivită.

Întărirea pozitivă poate fi folosită pentru a motiva copilul, dar nu trebuie să folosești recompense materiale excesive pentru a-l stimula. Motivația intrinsecă (care decurge din propria dorință de a învăța, de a se îmbunătăți sau de a-și atinge propriul obiectiv) este mult mai puternică decât întărirea externă.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Aguilar, J., González, D., & Aguilar, A. (2016). Un modelo estructural de motivación intrínseca. Acta de investigación psicológica6(3), 2552-2557.
  • Artigas-Pallarés, J. (2002). Problemas asociados a la dislexia. Revista de neurología34(1), 7-13.
  • Enríquez Villota, M. F., Fajardo Escobar, M., & Garzón Velásquez, F. (2015). Una revisión general a los hábitos y técnicas de estudio en el ámbito universitario. Psicogente18(33), 166-187.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.