Importanța mersului la grădiniță pentru copii
Importanța mersului la grădiniță este legată de faptul că aceasta este un spațiu școlar al cărui obiectiv este promovarea activităților educaționale ce țin de creșterea și dezvoltarea copiilor. În medie, intrarea în acest sistem are loc între 4 și 5 ani, deși depinde de aptitudinile psihologice și sociale, precum și de cerințele fiecărei țări.
Deși este adevărat că educația trebuie să înceapă în cadrul familiei, educatorii sunt cei care completează și consolidează practicile parentale adecvate și dezvoltarea cognitivă, socială și emoțională a copilului. De ce este atât de important ca cei mici să frecventeze aceste centre devreme?
Importanța mersului la grădiniță pentru copii
La grădiniță, copiii dobândesc abilități sociale
Când copiii încep să dezvolte abilități sociale, câștigă prieteni și alte tipuri de cunoștințe. Interacționând, ei învață să stabilească reguli și să ia decizii. Învață să experimenteze frică, furie, respingere și agresivitate, printre alte emoții. Acest lucru îi ajută să înțeleagă ce este potrivit și ce nu.
Ei încep să înțeleagă ce sunt poziționarea socială și puterea, care sunt situațiile în care sunt necesare comportamente diferite, ce este corect și ce nu și ce înseamnă apartenența la un grup. Grădinița îi învață să se compare cu alți copii și promovează construirea stimei de sine.
Prieteniile sunt o nevoie firească. În această etapă a vieții, aceste relații se bazează pe companie.
Copiii învață să fie disciplinați
Disciplina joacă un rol fundamental în dezvoltarea integrală a copiilor. Nu numai că le întărește abilitățile sociale și încrederea, ci le permite și să se adapteze la multe situații din mediul lor.
Acest lucru se datorează faptului că grădinița are un set de reguli explicite și implicite pentru a reglementa activitatea și relațiile membrilor comunității.
Potrivit articolului scris de Cubero, Disciplina în clasă: reflecții asupra proceselor de comunicare, regulile gravitează în jurul siguranței personale a copiilor, pentru a crea posibilitatea de a lucra într-un mediu de învățare.
Încălcarea acestor reguli poate crea haos. Așadar, educatorii îi învață pe copii că disciplina este importantă pentru a menține armonia în relațiile umane. Regulile grădiniței sunt puține, simple și clare. Sunt formulate pentru nivelul intelectual al celor mici:
- Regulile de prevenire caută să minimizeze sau să prevină problemele din clasă.
- Strategiile de suport sunt strategii de reglare a comportamentului în cazul încălcării regulilor.
- Corecțiile sunt necesare pentru a învăța că există consecințe atunci când normele nu sunt respectate.
Învață să-și creeze rutine în afara casei
Toată lumea are nevoie de rutină. Rutina ajută la organizarea vieții și la evitarea haosului. Copiii cresc mai disciplinați și mai structurați, deși este indicat să se urmărească echilibrul pentru a evita rigiditatea și plictiseala.
A fi acasă tot timpul poate genera plictiseală. Copiii trebuie să cunoască mediul din jur. O opțiune excelentă pentru a duce copilul la grădiniță este:
- Treziți-vă la 6:20 a.m.
- Ridicați-vă din pat la 6:30 a.m.
- Mergeți la baie, îmbrăcați-vă, spălați-vă pe dinți și ieșiți din casă la 6:50 a.m.
- Luați micul dejun sau mâncați în mașină.
- Luați copilul de la grădiniță la ora 4:00 p.m.
- Jucați-vă de la 4:00 la 5:00 p.m.
- Pregătiți cina la 5:00 p.m.; luați cina la 5:45 p.m.
- Faceți baie la 6:00 p.m.
- Petreceți timp împreună la 7:00 p.m.
- Uitați-vă la televizor de la 7:30 la 8:00 p.m.
- Mergeți la baie și culcați copilul la 8:00 p.m.
- Până la 8:30 p.m, copilul trebuie să doarmă.
Descoperiți: Cele mai frecvente 5 greșeli în educația copiilor
Își dezvoltă limbajul și își reglează emoțiile
Cercetările asociază limbajul cu dezvoltarea socială și competența emoțională. La grădiniță, copilul se află într-un proces de adaptare la mediu, învățând să-și regleze comportamentul.
Atunci când copiii descoperă cuvintele necesare pentru a-și exprima dorințele, sentimentele și nevoile, comportamentul lor se reglează. Încep să relaționeze optim cu mediul.
După cum afirmă psihologii Daniela Vilca și Chamarrita Farkas (Chile), „În primii trei ani, comunicarea este cheia în dezvoltarea interacțiunilor sociale și în organizarea comportamentelor. În această etapă, copiii demonstrează abilitatea remarcabilă de a înțelege sistemul complex de simboluri şi reguli care constituie limbajul”.
Importanța mersului la grădiniță: pune bazele neurologice ale învățării viitoare
Neuroștiința a arătat că nu există nicio separare între gândirea logico-rațională și intuiție și emoție. Prin muzică, dans, pictură, teatru, poezie și desen, copiii pot comunica emoțional. Ei învață prin joc.
Pentru cercetătorii María Muñoz și Alejandro Almonacid: „Jocul este un limbaj primitiv și profund, este povestea băieților și fetelor care, pierduți în lumea adulților, evadează într-un fel de catarsis eliberator și magic”.
Grădinița îi oferă copilului, atunci când se află în momentul cu cea mai mare plasticitate cerebrală, o abordare cuprinzătoare a artei datorită atmosferei de libertate autentică și spontană.
Arta în copilărie este un instrument care stimulează și sporește imaginația și capacitatea creativă a celor mici. Prin urmare, trebuie să ocupe un loc important, fiind un motor care duce la formarea viitorilor oameni de știință, cercetători și ingineri.
Descoperiți: De ce copiii japonezi sunt ascultători și bine educați?
Cum alegem o grădiniță bună?
Există aspecte obiective și subiective de o importanță enormă, care trebuie luate în considerare atunci când alegeți o grădiniță bună. Cereți sfatul persoanelor de încredere care au copii mici.
Evaluați locul și facilitățile pentru a evita orice tip de accident. Răspundeți la întrebări precum următoarele:
- Cât de sigur este spațiul?
- Cât de mare este?
- Respectă măsurile de siguranță pentru copii?
Un alt punct important este cel economic. Care este prețul lunar? Analizați bugetul familiei și luați o decizie. Desigur, căutați un echilibru între calitate și preț. Vizitați sălile de mese și citiți meniurile. Cât de sănătoase sunt?
Din punct de vedere subiectiv, răspundeți la o singură întrebare: este sigur ca cel mic să rămână aici? De asemenea, vizitați locul împreună cu micuțul pentru a vedea cum se simte. Copilul va petrece cea mai mare parte a zilei acolo și trebuie să fie calm în noul său mediu.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Caravaca Iniesta, S. (2018). Pequeños pintores en acción: Joan Miró, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Wassily Kandisky. https://dspace.carm.es/jspui/bitstream/20.500.11914/2223/1/12046-Texto%20Completo%201%20Peque%c3%b1os%20pintores%20en%20acci%c3%b3n_%20Joan%20Mir%c3%b3%2c%20Pablo%20Picasso%2c%20Salvador%20Dal%c3%ad%2c%20Wassily%20Kandinsky.pdf
- Centro para el control y prevención de enfermedades. Ejemplos de rutinas familiares [Internet]. Centro para el control y prevención de enfermedades. 5 de agosto de 2016 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.cdc.gov/parents/spanish/essentials/structure/buildingblocks-family.html
- Cubero Venegas, Carmen María. La disciplina en el aula: Reflexiones en torno a los procesos de comunicación.
Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, julio-diciembre, 2004.vol. 4, núm. 2, p. 7 - Cuicas Zuleyvic. Qué evaluar para elegir un jardín de infancia [Internet]. Eres Mamá. 27 abril, 2020 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://eresmama.com/que-evaluar-para-elegir-un-jardin-de-infancia/
- Gil G., Marielba; Sánchez G., Olga. Educación inicial o preescolar: el niño y la niña menores de tres años. Algunas orientaciones a los docentes. Educere. octubre-diciembre, 2004; volumen 8: pp. 535-543
- Healthy children. ¿Está listo su niño para entrar al kínder? [Internet]. Healthy children. 7/23/2019 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/ages-stages/preschool/Paginas/Is-Your-Child-Ready-for-School.aspx
- Healthy children. La importancia de las rutinas de la familia [Internet]. Healthy children. 2/19/2020 [citado 3/12/2020]. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/family-life/family-dynamics/Paginas/the-importance-of-family-routines.aspx#:~:text=Todas%20las%20familias%20necesitan%20rutinas,son%20habituales%2C%20predecibles%20y%20constantes.
- ¿Por qué los niños necesitan tener amigos? [Internet]. FAROS; 2016 [citado 03/12/2020]. Disponible en: https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/ninos-necesitan-tener-amigos#:~:text=est%C3%A1n%20los%20amigos%3F-,Las%20amistades%20son%20importantes%20para%20ayudar%20a%20los%20ni%C3%B1os%20a,sopesar%20alternativas%20y%20tomar%20decisiones.
- Oyarce, M. F. M., & Fierro, A. A. (2015). Cognición, juego y aprendizaje: una propuesta para el área de la primera infancia. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 1(1), 162-177. https://rcs.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/576/592
- Roa Muñoz, J. M. (2018) Multidisciplinarte. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/12867/RoaMu%c3%b1ozJezzikaMilena2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Solano, A. A., & Chornet, V. G. (2018). El arte en la primera infacia: propuestas destacables. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (15), 70-97. https://polipapers.upv.es/index.php/reinad/article/view/9600/10632
- VILCA, Daniela y FARKAS, Chamarrita. Lenguaje y Uso de Etiquetas Emocionales: Su Relación con el Desarrollo Socioemocional en Niños de 30 Meses que Asisten a Jardín Infantil. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-22282019000200110&script=sci_arttext
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.