Laptele integral sau cel degresat: care este mai bun?

01 Iunie, 2020
Principala diferență dintre aceste două tipuri de lapte este faptul că varianta degresată, așa cum sugerează denumirea sa, conține mai puțină grăsime. Astfel, laptele degresat are mai puține calorii decât cel integral.

Te-ai întrebat vreodată dacă laptele degresat este mai sănătos sau nu decât cel integral? În articolul de azi, îți prezentăm concluziile celor mai recente studii științifice cu privire la acest subiect.

Una dintre primele măsuri adoptate de persoanele care vor să-și îmbunătățească dieta pentru a slăbi este să înlocuiască laptele integral cu varianta sa degresată. Logica din spatele acestei decizii este faptul că reducerea aportului de calorii determină pierderea în greutate.

Mulți optează pentru laptele degresat pur și simplu pentru că le place gustul. În opinia acestor persoane, laptele integral are un gust mult prea intens.

Indiferent de motive, este important să știm cât de benefice sunt alimentele pe care le includem în dieta noastră zilnică. Așadar, trebuie să analizăm dacă laptele degresat este într-adevăr cea mai sănătoasă opțiune disponibilă.

Lapte degresat vs. lapte integral

Principala diferență dintre cele două tipuri de lapte este faptul că, evident, cel degresat are un conținut mai mic de grăsimi. Drept consecință, acesta este mai sărac în calorii.

Citește și:

Rețete de lapte vegetal potrivite ca gustări

Excluderea grăsimii laptelui din dietă poate însemna și excluderea vitaminelor A, D și E, care sunt solubile în grăsime. Însă majoritatea tipurilor de lapte sunt fortificate cu tot felul de vitamine și minerale.

Care este mai hrănitor – laptele integral sau cel degresat?

Alternative pentru laptele integral sau cel degresat
Procesul de degresare poate reduce conținutul de vitamine și calciu al laptelui.

Așa cum am menționat anterior, principala dinferență dintre aceste două tipuri de lapte este reprezentată de conținutul lor de grăsimi și de impactul acestuia asupra valorii calorice și gustului.

În urma eliminării grăsimii din componența sa, laptele degresat pierde vitaminele solubile în grăsimi specifice acestui aliment. Procesul de degresare determină pierderea vitaminei A și a vitaminei D (calciferolul), precum și a unui proporții mici de vitamina E (tocoferolul).

Conform afirmațiilor lui Sergio Casalmiglia, profesor la Universitatea din Barcelona, pierderea vitaminelor menționate reduce abilitatea organismului de a absorbi calciul. Sistemul digestiv poate absorbi acest nutrient mai ușor în prezența grăsimii și a vitaminelor laptelui.

În prezent, laptele degresat procesat nu are un conținut de vitamine și de calciu foarte diferit față de cel integral. Acest produs este fortificat cu vitaminele A, D și E, dar asta nu înseamnă că organismul nostru le poate absorbi la fel de ușor.

Deși nu sunt neapărat sintetice, aceste vitamine adăugate nu provin din grăsimea laptelui. Așadar, atât laptele integral, cât și cel degresat sunt aproximativ egale din punct de vedere al conținutului de vitamine și minerale, dar cel de-al doilea are mai puține calorii.

Ce spun studiile?

Un studiu din 2017 publicat în The American Journal of Clinical Nutrition sugerează faptul că laptele și brânza integrală nu îngrașă. Din contră, se pare că aceste alimente pot preveni câștigul în greutate.

Aceeași regulă se aplică și în cazul riscului de diabet. Conform studiului menționat, persoanele care optează pentru lapte degresat nu vor profita de aceste beneficii.

Un alt studiu a concluzionat, de asemenea, faptul că laptele integral poate preveni diabetul. Cercetătorii care l-au realizat au analizat 3000 de probe de sânge pe o perioadă de 15 ani. La final, au concluzionat faptul că riscul subiecților care consumau lapte integral de a suferi de această boală a fost cu 46% mai mic decât cel al grupului de control.

Mai mult, într-o meta-analiză a unor dosare medicale din Statele Unite, Mohammad Yakoob, un cercetător de la Universitatea Harvard, nu a găsit nicio corelație între consumul de lapte integral și obezitate sau diabet. Din contră, cercetările sale sugerează că laptele integral oferă, de fapt, protecție împotriva acestor boli.

Studiile asupra copiilor

Bebeluș hrănit cu budincă
Studiile științifice nu au găsit nicio corelație între consumul de lapte degresat și o greutate mai scăzută la copii.

Un studiu publicat în 2016 a analizat dietele a 2700 copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 6 ani. Rezultatele studiului arată că micuții care beau lapte au un indice de masă corporală mai mic decât cei care nu consumă această băutură

Dr. Dariush Mazaffarian afirmă: „În opinia mea, aceste rezultate indică faptul că trebuie să revizuim politica de a recomanda produse lactate degresate. Dovezile arată că oamenii care includ lapte integral în dietă sunt într-o formă mai bună decât cei care urmează o dietă cu lapte degresat.”

Ar putea să te intereseze:

Laptele de vacă și bolile cauzate de consumul excesiv

Sperăm că ai aflat ceva nou despre proprietățile nutritive ale laptelui degresat și ale celui integral!

  • Ludwig, D. S., & Willett, W. C. (2013, September). Three daily servings of reduced-fat milk: An evidence-based recommendation? JAMA Pediatrics. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2013.2408
  • Shelley M Vanderhout, Catherine S Birken, Patricia C Parkin, Gerald Lebovic, Yang Chen, Deborah L O’Connor, Jonathon L Maguire, the TARGet Kids! Collaboration; Relation between milk-fat percentage, vitamin D, and BMI z score in early childhood, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 104, Issue 6, 1 December 2016, Pages 1657–1664, https://doi.org/10.3945/ajcn.116.139675.
  • Mohammad Y Yakoob, Peilin Shi, Frank B Hu, Hannia Campos, Kathryn M Rexrode, E John Orav, Walter C Willett, Dariush Mozaffarian; Circulating biomarkers of dairy fat and risk of incident stroke in U.S. men and women in 2 large prospective cohorts, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 100, Issue 6, 1 December 2014, Pages 1437–1447, https://doi.org/10.3945/ajcn.114.083097
  • Tanja Kongerslev Thorning, Hanne Christine Bertram, Jean-Philippe Bonjour, Lisette de Groot, Didier Dupont, Emma Feeney, Richard Ipsen, Jean Michel Lecerf, Alan Mackie, Michelle C McKinley, Marie-Caroline Michalski, Didier Rémond, Ulf Risérus, Sabita S Soedamah-Muthu, Tine Tholstrup, Connie Weaver, Arne Astrup, Ian Givens; Whole dairy matrix or single nutrients in assessment of health effects: current evidence and knowledge gaps, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 105, Issue 5, 1 May 2017, Pages 1033–1045.