Prepararea și beneficiile siropului de soc

Siropul de soc este un produs natural cu componente ce ajută la tratarea simptomelor răcelii. Ce alte beneficii oferă acesta? Cum se prepară? Află totul în acest articol!
Prepararea și beneficiile siropului de soc

Ultima actualizare: 10 Decembrie, 2020

Siropul de soc este un preparat realizat din fructul plantei care poartă același nume. Socul (Sambucus nigra) este un copac care măsoară între 4 și 5 metri (între 13 și 15 picioare) înălțime. Are frunze maronii și flori verzui-gălbui. Fructul este închis la culoare, de culoare violetă, aproape neagră. În acest articol, vom discuta despre prepararea și beneficiile siropului de soc.

Medicina tradițională folosește frunzele, florile și fructele socului în scopuri medicinale. Siropul de soc a fost utilizat timp de mii de ani pentru tratarea bolilor tractului respirator. Ce alte utilizări mai are? Ce presupune pregătirea sa? Continuă să citești!

Beneficiile siropului de soc

Experții nu au stabilit deocamdată compoziția chimică a plantei, a florilor și a fructelor de soc. Cu toate acestea, au identificat prezența mai multor nutrienți (carbohidrați, proteine, grăsimi, minerale și vitamine) și compuși, după cum urmează:

  • Alcaloizi
  • Acid citric
  • Flavonoide
  • Polifenoli
  • Glicozidă cianogenetică (generatoare de cianură)

Cea mai frecventă utilizare a siropului de soc este ca adjuvant pentru combaterea diferitelor simptome asociate afecțiunilor căilor respiratorii (de exemplu, atunci când există o creștere a secreției membranelor mucoase, nas înfundat, atacuri de astm, laringită, tuse și altele).

Mai multe studii au încercat să demonstreze eficacitatea acestui preparat pentru tratamentul anumitor boli. Studiile au arătat faptul că pacienții cu simptome gripale, care au primit doze zilnice de produs, au prezentat semne de ameliorare, chiar și fără alte tipuri de medicamente.

Alte studii sugerează faptul că această plantă poate fi utilă și ca agent de prevenire a răcelii obișnuite. Persoanele care au fost nevoite să meargă în călătorii aeriene continentale și au consumat extract de soc au avut, în medie, mai puține șanse de a suferi de răceli. În mod similar, durata simptomelor, precum și intensitatea lor, a fost semnificativ mai redusă.

În plus, cercetările recente au descoperit proprietăți antibacteriene, antivirale, antitumorale, antilipidice și chiar antidepresive ale socului.

Așadar, experții bănuiesc faptul că această plantă și fructele sale au potențialul de completa tratamentului diabetului, al obezității, al diferitelor disfuncții metabolice și chiar al problemelor sistemului urinar.

Femeie care cunoaște beneficiile siropului de soc
În medicina tradițională, oamenii folosesc siropul de soc pentru a trata afecțiunile respiratorii.

Precauții privind consumul de sirop de soc

Conform celor spuse până acum, siropul de soc pare eficient, sigur și chiar benefic pentru tratamentul diferitelor boli. Cu toate acestea, știința nu a confirmat încă toate aceste descoperiri prin studii mai ample. Mai mult, oamenii de știință nu au evaluat riscurile și posibilele efecte secundare.

În acest sens, trebuie să ai grijă atunci când consumi sirop de soc și să nu depășești dozele indicate. Dozele mai mari pot avea efecte dramatice, deoarece socul este un laxativ puternic, precum și un diuretic eficient. Prin urmare, nu trebuie să-l combini niciodată cu alte medicamente care au efecte similare.

De asemenea, consumul de fructe necoapte sau flori nefierte poate provoca greață, vărsături și chiar intoxicație severă. Scoarța, semințele și fructele verzi conțin substanțe cunoscute sub numele de lectine, care pot provoca probleme gastrice.

Ramurile, frunzele, rădăcinile și semințele sunt potențial toxice din cauza glicozidei cianogenetice menționate mai sus. La persoanele alergice, pot apărea erupții cutanate sau probleme de respirație după consumul unui produs cu soc sau după contactul cu planta.

Socul nu este recomandat copiilor și adolescenților, femeilor însărcinate sau mamelor care alăptează. Deși nu există date care să arate că acesta este periculos, nu există nici informații care să confirme că acesta este sigur în astfel de situații. Prin urmare, dacă ești gravidă sau alăptezi, evită produsele cu soc.

Prepararea siropului de soc

Poți cumpăra sirop de soc gata pregătit. Însă este relativ simplu de preparat. Desigur, datorită efectelor menționate în secțiunea anterioară, este esențial să fii atent în momentul pregătirii.

Ingredientul principal este socul, care poate fi proaspăt sau uscat – îl poți găsi în piață sau în magazinele cu produse naturiste. Desigur, poți să-ți alegi propriile fructe proaspete din pădure, atât timp cât știi să recunoști planta și fructele coapte. Trebuie să iei măsuri de precauție în acest sens, deoarece există și alte specii de plante care sunt foarte asemănătoare, dar toxice.

Prepararea siropului de soc
Deși poți cumpăra sirop de soc din magazinele naturiste, îl poți prepara și la tine acasă.

Ingrediente

  • 2 căni de fructe de pădure uscate (400 g)
  • 4 căni de apă (1 l)
  • 1 cană de miere (250 g)
  • Rădăcină de ghimbir; poate fi sub formă de pulbere (20 g)
  • Scorțișoară, vanilie sau cardamom după gust
  • Opțional, poți adăuga o ceașcă de băutură alcoolică, cum ar fi vodca; deși acest lucru nu ar trebui făcut dacă siropul este pentru copii

Procesul de pregătire

  • Pune fructele de pădure, ghimbirul și scorțișoara (vanilia sau cardamomul) la fiert împreună cu apa.
  • După ce amestecul dă în clocot, redu focul și lasă totul la fiert minim 45 de minute.
  • Ia vasul de pe foc și lasă-l să stea până se răcește.
  • Apoi, strecoară amestecul printr-un tifon.
  • Amestecă lichidul rezultat cu mierea și cu băutura alcoolică.
  • Depozitează produsul într-o sticlă de sticlă sterilizată și păstrează-l într-un loc răcoros și uscat.

Citește mai mult:

Tusea asociată cu răceala

Consumă siropul de soc cu măsură

Unele produse și rețete naturale au utilizări tradiționale nedovedite științific. Nu este cazul siropului de soc, deoarece studiile au recunoscut deja virtuțile și proprietățile acestuia.

Acesta este un produs pe care trebuie să-l utilizezi cu moderație deoarece, consumat în exces, poate avea efecte contraproductive. În plus, ar trebui să fie doar un adjuvant atunci când tratezi anumite boli, deoarece nu este considerat un tratament de primă linie.

Sperăm că ți-a plăcut acest articol despre prepararea și beneficiile siropului de soc!

S-ar putea să te intereseze...
Care sunt beneficiile socului și cum se folosește?
Doza de SănătateCitește-l în Doza de Sănătate
Care sunt beneficiile socului și cum se folosește?

Beneficiile socului (Sambucus) sunt bine documentate în cărțile de medicină naturistă. Există numeroase studii științifice axate pe soc.



  • Perkins-Veazie P, Thomas AL, Byers PL, Finn CE. Fruit Composition of Elderberry (Sambucus spp.) Genotypes Grown in Oregon and Missouri, USA. Acta Hortic. 2015;1061:219-224. doi:10.17660/ActaHortic.2015.1061.24
  • Clapé O, Castillo A. Caracterización fármaco-toxicológica de la planta medicinal Sambucus nigra subsp. canadensis. Revista Cubana de Farmacia. 2011; 45(4):586-596.
  • Hawkins J, Baker C, Cherry L, Dunne E. Black elderberry (Sambucus nigra) supplementation effectively treats upper respiratory symptoms: A meta-analysis of randomized, controlled clinical trials. Complement Ther Med. 2019 Feb;42:361-365. doi: 10.1016/j.ctim.2018.12.004. Epub 2018 Dec 18. PMID: 30670267.
  • Grajales B, Botero M, Ramírez J. Características, manejo, usos y beneficios del saúco (Sambucus nigra L.) con énfasis en su implementación en sistemas silvopastoriles del Trópico Alto. Revista de Investigación Agraria y Ambiental, 2015; 6(1): 155-168.
  • Muñoz O, Montes M, Wilkomirsky T. Plantas medicinales de uso en Chile: química y farmacología. Santiago: Universidad de Chile, 2004.
  • Dellagreca, M., Fiorentino, A., Monaco, P., Previtera, L., & Simonet, A. M. (2000). Cyanogenic Glycosides from Sambucus Nigra. Natural Product Letters, 14(3), 175–182. https://doi.org/10.1080/10575630008041228
  • Ulbricht C, Basch E, Cheung L, Goldberg H, Hammerness P, Isaac R, Khalsa KP, Romm A, Rychlik I, Varghese M, Weissner W, Windsor RC, Wortley J. An evidence-based systematic review of elderberry and elderflower (Sambucus nigra) by the Natural Standard Research Collaboration. J Diet Suppl. 2014 Mar;11(1):80-120. doi: 10.3109/19390211.2013.859852. Epub 2014 Jan 10. PMID: 24409980.