Terapia prin dans pentru copiii cu autism: beneficii și sfaturi
 

Terapia prin dans pentru copiii cu autism: beneficii și sfaturi

Prin dans, copiii cu autism găsesc o modalitate de exprimare, iar adulții găsesc o modalitate de a se conecta cu ei. Vă explicăm beneficiile acestui tip de terapie!
Terapia prin dans pentru copiii cu autism: beneficii și sfaturi
Elena Sanz

Scris și verificat de psihologul Elena Sanz.

Ultima actualizare: 30 septembrie, 2022

Majoritatea copiilor adoră să danseze. Aceasta nu este doar o activitate sportivă, ci și ludică și artistică. Datorită acesteia, se distrează, se simt mai bine, sunt mai sănătoși și relaționează cu alți oameni. Toate aceste beneficii pot fi deosebit de relevante în cazul copiilor cu nevoi speciale. Din acest motiv, dorim să vorbim despre terapia prin dans pentru copiii cu autism.

Tulburarea de spectru autist (ASD) rămâne necunoscută în multe privințe. Originea sa nu este pe deplin înțeleasă și nu există un tratament unic.

Este important să optați pentru o abordare holistică care să le permită copiilor să-și dezvolte potențialul maxim în diferite domenii. În acest sens, terapia prin dans s-a dovedit a fi foarte eficientă.

Terapia prin dans pentru copiii cu autism

Copii care dansează
Copilul va învăța să-și exprime emoțiile și sentimentele prin terapia prin dans.

Terapia prin dans este o metodă psihoterapeutică care a apărut în 1940. Scopul ei este de a folosi mișcarea pentru a integra individul fizic și emoțional. Este un instrument creativ și de expresie care folosește dansul și, uneori, muzica pentru a crește starea de bine și a spori dezvoltarea la diferite niveluri.

Beneficiile sale sunt multiple și a fost folosită ca intervenție pentru dificultăți clinice și educaționale. Sindromul Down, ADHD și alte probleme funcționale pot fi abordate din această perspectivă pentru a realiza progrese importante. În acest caz, vom vorbi despre beneficiile sale pentru tulburarea de spectru autist.

Care sunt beneficiile dansului pentru copiii autiști?

Autismul sau TSA este o tulburare de neurodezvoltare ce cauzează dificultăți socio-emoționale și comportamentale. Bolnavii au deficiențe persistente de comunicare și interacțiune socială, modele de comportament restrictive și repetitive și inflexibilitate cognitivă semnificativă.

Tocmai în aceste zone terapia prin dans la copiii cu autism poate fi un instrument excelent. Mai jos, vom enumera principalele sale beneficii.

Îmbunătățește coordonarea și psihomotricitatea

Dansul îmbunătățește conștientizarea corpului și precizia mișcărilor. Favorizează coordonarea mâinilor și a picioarelor și stimulează motricitatea fină.

Stimulează și încurajează comunicarea și interacțiunea socială

Terapia prin dans pentru copiii cu autism
Terapia prin dans îi permite copilului să se dezvolte social, fizic și emoțional.

Copiii cu autism au dificultăți de exprimare și comunicare cu ceilalți. Au dificultăți și în citirea semnalelor corporale și, în multe situații, limbajul lor este limitat. Din acest motiv, este esențial aibă un mod alternativ de exprimare, comunicare și conexiune socială.

Dansul oferă această oportunitate, permițându-le să-și exprime sentimentele, emoțiile și ideile și să se apropie de alți oameni. Mișcările și interacțiunea în timpul dansului acționează simbolic ca o conversație și cresc conexiunea și încrederea reciprocă.

Diminuează comportamentele repetitive

Comportamentele repetitive și mișcările stereotipe sunt caracteristice autismului. Ascultarea și urmărirea ritmului muzicii și implicarea într-o secvență de mișcări de dans reduce comportamentele repetitive.

Educă percepția

Terapia prin dans pentru copiii cu autism îi ajută să relaționeze mai bine cu mediul înconjurător și să capteze stimulii externi. Percepția auditivă, vizuală, tactilă și kinestezică este stimulată datorită dansului.

Reduce agresivitatea și anxietatea

Această alternativă terapeutică este foarte utila pentru îmbunătățirea stării de spirit a copiilor și reducerea emoțiilor negative, precum anxietatea și agresivitatea. S-a demonstrat că muzica (datorită ritmicității sale) și dansul (datorită oportunității de improvizație și exprimare) reduc nivelul de stres și anxietate, modifică starea de spirit și cresc stima de sine.

Practicarea regulată a acestei discipline ajută la ameliorarea neliniștii și agresivității, reducând astfel crizele. De asemenea, crește capacitatea de concentrare.

Terapia prin dans pentru copiii cu autism ajută la conectare

Pe scurt, terapia prin dans este benefică pentru a interveni asupra anumitor simptome de autism și pentru a îmbunătăți dezvoltarea anumitor zone. Dar, mai presus de toate, constituie o resursă extrem de necesară de exprimare și conectare.

Dansul îi ajută pe acești copii să fie conștienți de propriul corp și le permite să-și exprime sentimentele într-un mod confortabil și natural, în ritmul propriu. Acest lucru este relevant mai ales pentru persoanele din jurul copiilor, care trebuie să-i înțeleagă și să se conecteze cu aceștia.

Prin dans, copiii oferă informații pe care le putem interpreta și înțelege. În acest fel, putem să empatizăm și să întărim legăturile cu aceștia. Când comunicarea verbală este dificilă, această resursă este neprețuită. Pe scurt, acest tip de terapie crește autonomia copilului, îi îmbunătățește calitatea vieții și favorizează dezvoltarea.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Izarra, C. J. (2017). Musicoterapia para el tratamiento de la ansiedad, depresión y somatizaciones Estudio de un caso. Revista de investigación en musicoterapia1(1), 85-105.
  • Pintado Fernández, K. L. (2019). Aportes de la Danza Movimiento Terapia en el abordaje de niños con TEA. [Trabajo Final de Grado], Universidad de la República. Uruguay. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/22788
  • See, C. M. (2012). The use of music and movement therapy to modify behaviour of children with autism. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities20(4).

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.