Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei - Doza de Sănătate
 

Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei

Îngrijirea copiiilor cu autism în timpul carantinei este o situație complicată. Aceasta ar trebui să se concentreze pe crearea unui mediu pașnic, cu rutine specifice și informații clare despre ceea ce se întâmplă. De asemenea, îngrijitorii ar trebui să se protejeze și pe ei înșiși pentru a-și îndeplini în mod adecvat rolul.
Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei

Ultima actualizare: 22 mai, 2020

În 2007, statele membre ale Organizației Națiunilor Unite au recunoscut 2 aprilie drept Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului. Numeroase organizații dedicate tratamentului TSA (Tulburarea de Spectru Autist) au publicat în această perioadă o serie de recomandări despre cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei.

Ca urmare a pandemiei actuale de COVID-19, cea mai mare parte a lumii trăiește în izolare la domiciliu. Această situație este dificilă pentru orice familie. Însă, atunci când vine vorba de gospodării în care un membru al familiei are autism, lucrurile sunt mult mai dificile, având în vedere caracteristicile acestei afecțiuni.

Tulburarea de Spectru Autist

Copiii cu autism în timpul carantinei sunt debusolați

Înainte de a aprofunda recomandările pentru îngrijirea copiilor cu autism în timpul carantinei, trebui să definim această afecțiune. TSA sau tulburarea de spectru autist este o tulburare de dezvoltare neurobiologică. Aceasta afectează capacitatea creierului de a dezvolta și menține abilitățile sociale și de comunicare.

Tulburarea de spectru autist se manifestă, în mod normal, în primii ani de viață, înainte ca un copil să împlinească vârsta de 3 ani. Efectele sale asupra abilităților sociale și de comunicare sunt evidente, apărând tulburări de comportament și dificultăți de adaptabilitate la mediu.

Pe scurt, persoanele cu TSA au mai puține abilități sociale, emoționale și de comunicare. Din acest motiv, în timpul carantinei provocate de coronavirus, este important ca persoanele cu tulburare de spectru autist să primească o atenție specială.

Particularitățile acestei afecțiuni fac ca persoanele cu autism să fie mai vulnerabile. Prin urmare, acestea depind permanent de intervenția specialiștilor, însă este posibil ca aceștia să nu fie disponibili în timpul carantinei provocate de coronavirus. Așadar, în cele ce urmează vom discuta despre cum putem ajuta copiii cu autism în timpul carantinei.

Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei

În cazul pacienților cu autism, rutina este fundamentală. Prin urmare, închiderea școlilor, a afacerilor, a centrelor medicale, etc. i-a afectat în mod semnificativ. Activitățile de rutină sunt cele care ajută persoanele cu TSA să-și organizeze viața de zi cu zi și care le oferă siguranța de care au nevoie.

Perioada de izolare la domiciliu poate fi deosebit de dificilă în cazul copiilor cu autism. Această tulburare este una eterogenă. Prin urmare, în timpul carantinei, anumiți copii vor putea tolera situația fără provocări majore. Alții însă pot fi copleșiți, agresivi sau deprimați.

În fața acestei realități, anumite guverne au oferit autorizații speciale pentru persoanele cu autism și îngrijitorii lor. Aceste autorizații le permit persoanelor cu autism să părăsească locuințele în anumite condiții. Scopul este de a face plimbări scurte ca mijloc de terapie pentru îngrijirea bolnavilor.

Fiecare țară stabilește specificul acestor autorizații. În general, persoanele cu autism sau îngrijitorii lor trebuie să aibă asupra lor un certificat de handicap pentru a dovedi situația în care se află. În plus, majoritatea țărilor recomandă, de asemenea, ca persoanele cu TSA să poarte o panglică albastră sau alte însemne. Acest lucru îi ajută pe cei din jur să le identifice ca autiști și să le ofere ajutor.

Copiii cu autism și pandemia de coronavirus

Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei prin joc

Școlile și-au închis porțile. Centrele medicale și de terapie funcționează cu personal minim și se concentrează pe situațiile de urgență. Este aproape imposibil să mergi în locuri publice sau să faci o plimbare. Prin urmare, familiile se întreabă cum își pot ajuta copiii cu autism în timpul carantinei provocate de coronavirus.

Multe organizații au oferit răspunsuri la această întrebare. Una dintre recomandările asupra cărora suntem cu toții de acord este crearea unor rutine care să îi ajute pe copii să își organizeze viața de zi cu zi. Organizațiile de specialitate subliniază importanța stabilirii programelor, deoarece persoanele cu autism au nevoie de predictibilitate, claritate și anticipare a evenimentelor viitoare. Toate acestea vor ajuta la reducerea nivelului de anxietate.

O altă recomandare este ca familiile să vorbească cu copiii lor despre ceea ce se întâmplă. Este reconfortant pentru ei să înțeleagă de ce a fost instituită această carantină și cât va dura. De asemenea, este important să le explicăm copiilor cu autism cum ar trebui să aibă grijă de ei înșiși și de ce este important acest lucru (distanțarea socială, spălarea mâinilor, etc.). Când vine vorba de copiii cu autism, cel mai bine este să te bazezi pe recuzita audiovizuală, cărți și explicații concise. Multe dintre aceste resurse pot fi găsite online.

Recomandări suplimentare

Pe lângă faptul că îi ajutăm pe copii să înțeleagă ce se întâmplă, este important să le transmitem pace și calm. Mesajul pe care îl oferim trebuie să fie clar și simplu. Nu oferi cantități excesive de informații și asigură-te că îți bazezi explicațiile pe surse de încredere. Este important să menții un mediu calm în locuință pentru a evita anxietatea și stresul.

În cele din urmă, este important ca îngrijitorii persoanelor cu autism să aibă grijă și de ei înșiși. Îngrijirea personală este esențială atunci când vine vorba de a crea rutine, de a prezenta informații într-un mod calm și de a le oferi copiilor toată atenția de care au nevoie.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Mulas, F., Ros-Cervera, G., Millá, M. G., Etchepareborda, M. C., Abad, L., & Téllez de Meneses, M. (2010). Modelos de intervención en niños con autismo. Rev Neurol, 50(3), 77-84.
  • Martínez Martín, M., & Bilbao León, M. C. (2008). Acercamiento a la realidad de las familias de personas con autismo. Psychosocial Intervention, 17(2), 215-230.
  • Montañés, M. (2013). “Su hijo es autista”: un análisis crítico desde la realidad familiar.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.