Ce sunt mesajele de tip EU? - Doza de Sănătate
 

Ce sunt mesajele de tip EU?

Comunicarea umană se caracterizează printr-o complexitate extremă. Din acest motiv, mulți oameni au dezvoltat o serie de strategii care le permit să se exprime într-un mod mai diplomat. Unul dintre ele este reprezentat de mesajele tip EU. În acest articol, îți explicăm ce sunt acestea.
Ce sunt mesajele de tip EU?
Montse Armero

Scris și verificat de psihologul Montse Armero.

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Mesajele de tip EU sunt un instrument de comunicare deosebit de util atunci când vrei să îți exprimi gândurile sau emoțiile fără a-ți răni în niciun fel partenerul.

Imaginează-ți, de exemplu, o situație în care nu îți place cum acționează altcineva. Majoritatea oamenilor întâmpină dificultăți în a-și exprima disconfortul și sentimentele pe care comportamentul altora le generează.

În astfel de circumstanțe, oamenii sunt reticenți în a spune ceea ce cred cu adevărat pentru a evita izbucnirea unui conflict. Și, dacă se hotărăsc să vorbească, le este greu să găsească cuvintele potrivite pentru a-și transmite mesajul fără a-l jigni pe celălalt. În acest caz, mesajele de tip EU reprezintă o tehnică perfectă, deoarece ne permit să ne exprimăm respectuos, fără reproșuri.

Ce sunt mesajele de tip EU?

Mesajele de tip EU sunt o strategie de comunicare care le oferă oamenilor posibilitatea de a-și exprima sentimentele în mod asertiv, fără a ataca. Pentru a le folosi, trebuie să acorzi prioritate vorbirii la persoana I, să te concentrezi asupra a ceea ce spui și să descrii emoțiile generate.

Cuplu care discută constructiv
Mesajele de tip EU sunt o resursă de comunicare care permite oamenilor să se exprime într-un mod pozitiv, diminuând posibilitatea izbucnirii unui conflict atunci când exprimă ceva ce nu le place.

De exemplu, expresia tipică „Nu pui nimic niciodată la locul lui!” este o critică ce apare frecvent în cazul persoanelor care locuiesc împreună. La auzul acestei propoziții, este ușor ca persoana vizată să se simtă atacată și să răspundă în mod similar.

În schimb, este mult mai potrivit să spui: „În ultima lună am făcut toată curățenia pe cont propriu și nu simt deloc susținere”. Vorbitorul a descris ceea ce s-a întâmplat și a exprimat modul în care s-a simțit, dar nu s-a concentrat pe acuzarea celuilalt.

Exprimarea unui mesaj în acest fel poate face ca partenerul de conversație să simtă mai multă empatie față de tine. În plus, nu se va simți judecat și îi va fi mai ușor să își exprime emoțiile.

Diferențe între mesajele de tip EU și mesajele de tip TU

Mesajele de tip TU sunt cele utilizate, de obicei, într-o argumentare greșită. Iată câteva dintre diferențele dintre mesajele de tip EU și mesajele de tip TU:

Aruncarea vinei

Mesajele de tip TU împiedică o comunicare adecvată, deoarece cealaltă persoană se poate simți atacată atunci când este acuzată de cele întâmplate. Accentuarea vinovăției nu are decât efectul opus. Persoana se va apăra, nu își va asuma partea de responsabilitate și va răspunde la rândul ei cu alte critici.

În schimb, mesajele de tip EU reduc defensivitatea. Partenerul tău de conversație nu va răspunde în același mod dacă spui „Ieri am fost trist pentru că nu ai sunat” în loc să spui „Din cauza ta, ieri am avut o zi groaznică”.

Judecarea

În cazul mesajelor de tip TU, emitentul judecă cealaltă persoană, ceea ce generează și mai multe resentimente. De exemplu, a spune „Tu faci mereu la fel, nu te vei schimba niciodată!” nu va motiva cealaltă persoană să vrea să rezolve problema.

În schimb, a spune „Sunt foarte supărat atunci când nu îmi spui că vei întârzia” este o alegere mai bună, deoarece descrie emoția resimțită fără a o judeca pe cealaltă persoană.

Cuplu care nu folosește mesajele de tip EU
Mesajele de tip TU sugerează judecarea partenerului și împiedică o bună comunicare. Prin urmare, ele îngreunează rezolvarea problemelor.

Rezolvarea unui conflict

Mesajele de tip TU nu rezolvă niciodată problema de bază. Dimpotrivă, de obicei o înrăutățesc. În schimb, mesajele de tip EU sunt o strategie excelentă pentru a găsi o soluție convenabilă pentru cele două părți.

Concentrarea atenției asupra descrierii a ceea ce s-a întâmplat, exprimarea modului în care te-a făcut să te simți și propunerea unei alternative poate ajuta foarte mult la rezolvarea unui conflict.

Cum să folosești mesajele de tip EU

  • Formulează fraza la persoana I. De exemplu, „Îmi fac griji când…”, „Mă simt rău când…” sau „Sunt trist pentru că…”.
  • Descrie comportamentul celeilalte persoane cât mai obiectiv posibil. De exemplu, „Când întârzii fără să mă anunți…”, „Când povestesc cum mi-a mers în ziua respectivă, nu îmi acorzi suficientă atenție…” sau „Când vorbești urât despre cel mai bun prieten al meu…”.
  • Explică modul în care te face să te simți comportamentul partenerului. De exemplu, „Simt că nu-mi respecți și nici nu-mi prețuiești timpul…”, „Mă simt ignorat…” sau „Simt că nu mă apreciezi suficient…”.
  • Propune o soluție. De exemplu, „Data viitoare, aș aprecia dacă m-ai putea anunța că vei întârzia”, „Aș prefera să mergem la cumpărături mai devreme data viitoare pentru a evita cozile lungi” sau „Aș vrea să spălăm rufele împreună săptămâna viitoare ”.

Mesajele de tip EU sunt utile pentru a comunica cu oricine: prieteni, partener, rude, colegi de muncă sau persoane pe care tocmai le-ai cunoscut. Important este faptul că o astfel de comunicare împiedică cealaltă persoană să se simtă acuzată sau vinovată. Dimpotrivă, aceasta își va da seama că expui o situație reală și că ești în căutarea unei soluții fără a recurge la atacuri la persoană.

Apelând la acest tip de comunicare, cei din jur nu vor deveni defensivi și vor înțelege că nu te simți bine în acele circumstanțe. Prin urmare, acestora le va fi mult mai ușor să coopereze pentru a rezolva problema.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Armero, M. (2018). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Castanyer, O. (2014). Aplicaciones de la asertividad. Editorial Desclée de Brouwer.
  • De Castro, A. (2013). La comunicación oral: Técnicas y estrategias. Editorial Universidad del Norte.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.