4 sfaturi pentru a vorbi sincer și empatic - Doza de Sănătate
 

4 sfaturi pentru a vorbi sincer și empatic

Un exces de empatie ne poate determina să mințim pentru a nu-i face rău celuilalt. Și prea multă sinceritate ne poate face să părem nepoliticoși. Cum echilibrăm aceste două elemente în relațiile noastre?
4 sfaturi pentru a vorbi sincer și empatic
Elena Sanz

Scris și verificat de psihologul Elena Sanz.

Ultima actualizare: 04 ianuarie, 2023

Cum să vorbești sincer și empatic cu cei din jur? Onestitatea este o valoare fundamentală atunci când vine vorba de relaționarea cu alți oameni. Nimănui nu-i place să afle că a fost înșelat sau trădat. Acest lucru are ca rezultat inevitabil pierderea încrederii în persoana care a mințit.

Cu toate acestea, când vine vorba de a fi sincer, nu totul funcționează, mai ales dacă ținem cont că sentimentele altora sunt în joc. Prin urmare, onestitatea și empatia sunt două concepte care trebuie să meargă mână în mână.

În societățile actuale predomină individualismul, competitivitatea și independența neînțeleasă. Din această cauză, presupunem uneori că onestitatea este cea mai bună opțiune, dar uităm consecințele pe care cuvintele noastre le pot avea asupra altora. Cum să fii sincer și empatic în același timp? Îți vom explica mai jos.

Ce este onestitatea?

Onestitatea este abilitatea de a-ți alinia gândurile, cuvintele și acțiunile. În acest fel, exprimi ceea ce consideri că este adevărat și, în același mod, acționezi în conformitate cu ceea ce gândești și spui. În sinceritate, nu există loc pentru minciuni, prefăcătorie sau ascunzișuri. Nu există loc pentru cuvinte goale sau promisiuni încălcate.

O persoană cinstită spune adevărul chiar dacă consecințele nu sunt favorabile. Este o valoare personală strâns legată de integritate și respect pentru sine și pentru ceilalți.

Ce este empatia?

Empatia este capacitatea de a ne pune în locul altei persoane, astfel încât să putem înțelege procesul de gândire al acesteia pentru a identifica emoțiile pe care le experimentează. A fi empatic înseamnă a fi atent la lumea internă și emoțională a celuilalt, a te pune în locul celui pe care îl ai în față.

O persoană empatică nu judecă, nu minte și nu umilește pentru că înțelege repercusiunile pe care aceste acte le pot avea asupra celuilalt. Și, oprindu-se să simtă acea durere, alege calea înțelegerii, a atingerii și a căldurii umane.

Care este relația dintre aceste valori?

Deși la prima vedere pare că onestitatea și empatia sunt doi termeni diferiți, conjuncția lor este esențială în viața de zi cu zi. Unul fără celălalt poate avea consecințe negative.

De exemplu, un exces de empatie duce la minciună pentru a evita rănirea celuilalt. Cunoaștem acest fenomen ca „minciuni nevinovate”. Acest lucru, deși poate evita conflictele pe termen scurt, ajunge să genereze sentimente de vinovăție și să provoace un sentiment de trădare atunci când celălalt descoperă lipsa de onestitate.

Dar, pe de altă parte, nici sinceritatea fără empatie nu este funcțională. A fi direct și sincer fără a lua în considerare aspectul emoțional îi poate face pe ceilalți să ne perceapă ca fiind nepoliticoși sau lipsiți de tact. În consecință, putem experimenta respingere socială sau conflicte interumane.

4 sfaturi pentru a vorbi sincer și empatic

Onestitatea și empatia trebuie să meargă mână în mână dacă vrem să avem relații interpersonale sănătoase. Cu toate acestea, nu este ușor să folosim aceste două concepte simultan; prin urmare, îți vom oferi câteva sfaturi pentru a vorbi sincer și empatic.

1. Arată respect

Când comunicăm cu alte persoane, trebuie să ne amintim că respectul trebuie să predomine. Respectarea celuilalt implică a-l considera demn de a cunoaște adevărul. Prin urmare, fii sincer cu el. Dar ia în considerare sentimentele acestuia, deoarece nimeni nu-i face rău în mod intenționat unei persoane pe care o respectă.

2. Fii asertiv

Comunicarea asertivă este o necesitate. Uneori, teama de a fi respinși ne determină să mințim pentru a încerca să-i mulțumim pe cei din jur. Din acest motiv, este necesar să ne îmbunătățim încrederea în sine și să învățăm să ne exprimăm asertiv.

În mod similar, dacă ne lăsăm purtați de agresivitate și suntem incapabili să ne controlăm impulsurile, putem răni cealaltă persoană cu cuvintele noastre. Nu uita că, pentru a ne afirma punctul de vedere, nu trebuie să-l subestimăm pe celălalt.

3. Folosește un limbaj constructiv

Pentru a transmite un mesaj neplăcut unei alte persoane, cel mai bine este să folosești un limbaj constructiv. Ce înseamnă asta? Înseamnă a ști cum să alegi cuvintele potrivite. Trebuie să oferi propuneri și soluții în loc să critici sau să judeci.

4. Ai grijă la comunicarea non-verbală

Comunicarea non-verbală are o greutate chiar mai mare decât cuvintele atunci când vine vorba de transmiterea unui mesaj. Astfel, aspecte precum tonul vocii folosite, postura corpului sau timpul și locul ales pentru a comunica o idee pot face diferența. Este important să acorzi atenție acestor aspecte, astfel încât interlocutorul să nu se simtă atacat sau amenințat.

Onestitate și empatie pentru a trăi bine

Valorile ne definesc ca oameni și sunt demonstrate prin acțiunile și interacțiunile noastre cu ceilalți. Practicarea onestității și empatiei în viața de zi cu zi poate fi un efort la început, dar pe termen lung ne va aduce niveluri mai înalte de bunăstare personală și socială.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología/Annals of Psychology24(2), 284-298.
  • Pereira, M. L. N. (2008). Relaciones interpersonales adecuadas mediante una comunicación y conducta asertivas. Actualidades investigativas en educación8(1).
  • Baró, T. (2012). La gran guía del lenguaje no verbal. Cómo aplicarlo en nuestras relaciones para lograr el éxito y la felicidad.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.