Cum să-ți refaci stima de sine după o despărțire

5 februarie 2020
O despărțire îți poate afecta serios stima de sine. Din acest motiv, este o idee bună să știi cum să-i faci față și ce să faci pentru a o depăși. Află cum să-ți recâștigi respectul de sine!

Încheierea unei relații poate fi dureroasă, așa că îți prezentăm câteva sfaturi care să te ajute să-ți refaci stima de sine după o despărțire.

Dacă relația a fost lungă sau toxică sau despărțirea nu a fost de comun acord, este probabil ca respectul tău de sine să fi fost într-o mai mică sau mai mare măsură afectat. Vei avea nevoie de o perioadă considerabilă de timp pentru a te recupera.

Cum să-ți refaci stima de sine după o despărțire

În primul rând, este important să înțelegem ce este respectul de sine, deoarece acesta este un cuvânt pe care îl auzim frecvent. Dicționarele de psihologie definesc adesea respectul de sine drept evaluarea pe care ne-o facem nouă înșine.

Cu alte cuvinte, respectul de sine cuprinde toate acele percepții, sentimente, gânduri și evaluări la care ne supunem constant. Unele studii indică faptul că:

„Stima de sine este o autoevaluare. Aceste percepții și evaluări pot fi pozitive sau negative și plăcute sau neplăcute.”

Dacă ai o stimă de sine scăzută, poate fi aproape imposibil să devii stabil la nivel emoțional, deoarece primul pas pentru a realiza acest lucru este să ne acceptăm pe noi înșine.

Citește mai mult:

Stima de sine scăzută – 5 simptome și 5 soluții

Femeie care și-a refăcut stima de sine după o despărțire

Stima de sine este evaluarea pe care ne-o facem nouă înșine. În plus, ea cuprinde gândurile și grijile în legătura cu propria persoană, la care ne supunem în mod constant.

Cum știi dacă stima de sine ți-a fost afectată după o despărțire

După ce o relație se încheie, poți ajunge într-o situație în care resimți foarte multă suferință emoțională. Totuși, acest aspect nu trebuie să însemne sfârșitul altui lucru din viața ta. Acestea fiind spuse, este necesar să stabilești dacă lucrurile prin care treci acum reprezintă o criză în relație sau o despărțire definitivă.

În cazul despărțirii definitive, trebuie să înțelegi că toată dragostea de care ai nevoie să află deja în interiorul tău. Cu toate acestea, ai tendința să o cauți în altă parte, iar aceasta este una dintre cele mai mari greșeli pe care le poți face după o despărțire dureroasă.

Dr. Jill Weber ne explică faptul că este normal să te simți confuz, trist sau supărat în timp ce încerci să treci peste sfârșitul unei relații. Însă, atunci când relațiile se termină, nu este necesar să te pedepsești sau să te învinovățești. Aproape toată lumea a trecut prin situații de acest gen, dar aceste lucruri nu sunt cele care te definesc.

Dimpotrivă, chiar dacă o persoană nu mai este în cercul tău de apropiați, viața continuă și trebuie să înveți să mergi pe calea ta de evoluție. Dacă unele dintre următoarele caracteristici sunt valabile și în cazul tău, chiar și puțin, atunci această despărțire îți afectează viața. Este timpul să faci anumite schimbări înainte de a fi prea târziu și a cădea în depresie.

Indicatori ai stimei de sine scăzute

  • Simți că viața și-a pierdut sensul din cauza acelei persoane care a plecat.
  • Te vezi urât când te uiți în oglindă și chiar crezi că nimeni altcineva nu s-ar îndrăgosti de tine în momentul de față.
  • Poate crezi că persoana care a plecat a fost perfectă și singura de pe planetă pentru tine.
  • Îl compari pe fostul cu fiecare potențial partener pe care îl întâlnești.
  • Devii nepăsător în ceea ce privește imaginea personală și îngrijirea de sine și nu te mai preocupă la fel de mult aspectul tău fizic. În plus, nu te mai entuziasmează nimic, ai pierdut toată motivația și nu mai ești interesat de activitățile pe care le-ai iubit înainte.
  • Simți un fel de durere care nu îți permite să gândești clar.
  • Este posibil să te simți vinovat de multe lucruri și să crezi că, dacă ai fi acționat în mod diferit în anumite situații, persoana respectivă ți-ar fi în continuare alături.

Dacă simți că te regăsești în oricare dintre situațiile de mai sus, atunci trebuie să înțelegi că te poți bucura și de singurătate. În acest timp, poți să te cunoști cu adevărat și, ca urmare, să te iubești cu adevărat.

Îți recomandăm:

Sfaturi pentru a-ți îmbunătăți stima de sine

Pași pentru a-ți recâștiga stima de sine după o despărțire

Cuplu care a ajuns la despărțire

Sfârșitul unei relații romantice poate influența stima de sine. Cu toate acestea, este important să știi cum să faci față, astfel încât despărțirea să nu devină un obstacol în calea evoluției tale.

Nu există o formulă magică pentru a te recupera după o despărțire: este nevoie de timp. Cu toate acestea, rezultatele sunt incredibile, iar dragostea pe care o vei putea avea pentru tine după această experiență va fi mult mai mare. Pentru început, ia în considerare următoarele recomandări:

  • Renunță și îngăduie-ți să treci prin toate etapele durerii de după despărțire, în loc să încerci să-ți suprimi emoțiile. Este mai bine să discuți ceea ce simți cu cineva în care ai încredere, decât să lași lucrurile să se dezvolte în interiorul tău.
  • Nu recurge la evitarea problemei, ci  experimenteaz-o și treci prin toate emoțiile aferente. Acesta este cel mai bun mod de a transforma durerea și rănile în oportunități de a o lua de la capăt.
  • După acest proces, vei fi singurul protagonist din viața ta.
  • După ce ai trăit aceste experiențe, vei înțelege că viața ta nu depinde de acea persoană și nici nu ar trebui să se învârtă în jurul ei. Sunteți doi oameni diferiți care își pot arăta întregul potențial pe cont propriu.
  • Stabilește-ți o nouă rutină și renunță la obiceiurile vechi pe care le-ai avut cu acea persoană.
  • Începe să cauți spre interior. Fericirea este în interiorul tău și nu în viața altcuiva. Hrănește-te cu dragoste de sine. Acesta este un pas crucial pentru a-ți vedea adevărata valoare și a înțelege de ce nu meriți să fii într-o relație toxică.
  • Evită să-ți faci rău singur vorbind tot timpul despre acea persoană și ceea ce s-a întâmplat. Este bine să te descarci, dar, după aceea, trebuie să-ți întorci atenția asupra ta și să fii centrul lumii tale.

Și cel mai important…

  • Ai grijă de tine, iubește-te, ai grijă de aspectul tău fizic. Uită-te în oglindă și vezi cât de bine arăți în ochii tăi și nu prin ochii altcuiva.
  • Trebuie să ai grijă de sănătatea ta fizică și psihică. Apelează la ajutorul unui psiholog dacă vrei ca cineva să-ți fie aproape în timp ce te vindeci. În plus, revino la activitățile pe care le-ai iubit înainte.
  • Înconjoară-te de lucruri pozitive, uită de melodiile sentimentale sau triste în acest moment din viața ta. Bucură-te de orice lucru mărunt.

Dacă te iubești și te prețuiești, vei realiza că există părți în tine de care nici măcar nu știai. În plus, există lucruri pe care nu ți-ai imaginat niciodată că le vei putea face. Dar acum, dacă îți recâștigi respectul de sine, le vei putea realiza.

  • González Arratia, N., Valdez Medina, J., & Serrano García, J. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. CIENCIA Ergo-Sum.
  • Quispe Rojas, V. (2017). La autoestima. Universidad César Vallejo.
  • Vazquez, A., Jimenez, R., & Vasquez-Morejon, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg. Apuntes de Psicologia.
  • VV.AA. (2018).A Study on the Self Esteem and Academic Performance Among the Students. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3121006