Află totul despre Ziua Mondială a Autismului

Ziua Mondială a Autismului este celebrată în fiecare an pe 2 aprilie în întreaga lume, așa cum a decis ONU. Tema din acest an ne-a invitat să conștientizăm importanța bunătății față de persoanele cu autism.
Află totul despre Ziua Mondială a Autismului

Ultima actualizare: 11 Iulie, 2021

În 2007, Organizația Națiunilor Unite a declarat 2 aprilie Ziua Mondială a Autismului. Numele specific pentru această zi este Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului.

Ziua Mondială a Autismului își propune să sensibilizeze populația generală cu privire la existența tulburărilor din spectrul autist și la posibilitățile pe care bolnavii le au pentru incluziune socială. Pe scurt, incluziunea socială este dreptul tuturor.

O practică asociată acestei zile este „iluminarea în albastru” – ceea ce înseamnă iluminarea monumentelor și clădirilor istorice în culoarea albastră. Culoarea albastră este o emblemă de sprijin pentru persoanele autiste și familiile acestora.

În 2021, tema Zilei Mondiale a Autismului a fost „Totul cu bunătate”. Prin urmare, a cuprins două axe majore ale incluziunii sociale a persoanelor cu autism: educația și ocuparea forței de muncă.

Statisticile Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) estimează că 1 din 160 de sugari are un anumit grad de tulburare din spectrul autist. Totuși, aceasta poate fi o subestimare, deoarece detectarea autismului este inegală la nivel global.

Ce este autismul și tulburarea de spectru autist?

Copil autist uitându-se pe geam
În zilele noastre, este de preferat să vorbim despre tulburări de spectru autist, deoarece există diferite grade de afectare.

Ziua Mondială a Autismului servește și la aprofundarea cunoașterii patologiei. Astăzi, este de preferat să vorbim despre tulburări din spectrul autist, mai degrabă decât despre autism.

Aceste tulburări se caracterizează prin comportament social modificat, deficiențe în limbaj și comunicare, precum și modele repetitive de comportament. Este normal ca persoanele autiste să pară neinteresate de mediul înconjurător și să evite contactul fizic cu ceilalți.

Tulburarea este considerată o tulburare a dezvoltării, deoarece debutul simptomelor are loc devreme, înainte de vârsta de 3 ani. Una dintre caracteristici este faptul că aceste simptome vor persista pe tot parcursul vieții individului.

Conceptul de existență a unui spectru autist înseamnă că există diferite grade de afectare. Un copil poate manifesta o modificare mai ușoară decât altul, iar acest lucru modifică relația sa cu lumea exterioară, modificând și tratamentele pe care ar trebui să le primească.

Ziua Mondială a Autismului: campania de bunătate

După cum am menționat mai sus, tema Zilei Mondiale a Autismului în 2021 a fost „Totul cu bunătate”. Aceasta reprezintă o invitație absolută de a trata persoanele cu tulburări ale spectrului autist cu empatie constantă. Adevărul este că putem aplica bunătatea în orice domeniu al societății, inclusiv când vine vorba de predare și muncă.

În acest sens, activitățile la distanță au oferit oportunități fantastice, astfel încât acest grup valoros de indivizi să poată fi încorporat în acțiuni cu diferite garanții sociale. Efectele apărute din cauza comportamentului social modificat pot fi suportate fără contact direct.

Prin urmare, bunătatea se traduce prin incluziune, oportunități mai mari și utilizarea inovației pentru a ajusta anumite sarcini pentru cei care se confruntă cu tulburarea de spectru autist. Scopul campaniei este ca schimbarea să înceapă cu reflecția individuală și să se răspândească în toate colțurile societății.

Oferă bunătate

În ansamblu, pentru a atinge obiectivul general al bunătății răspândite în fiecare țară din lume, Ziua Mondială a Autismului promovează o serie de idei specifice care pot fi puse în practică pentru a accelera transformarea.

Modul de a conduce cu amabilitate pe care Autism Speaks îl recomandă înseamnă sprijin direct pentru persoanele cu tulburări de spectru autist care aplică pentru locuri de muncă în companiile în care lucrăm. În plus, este vorba și despre politici publice favorabile.

Ajută cu bunătate

Bunătatea pe care o promovează sloganul Zilei Mondiale a Autismului se aplică și învățării. Aceasta înseamnă că noi, ca societate, trebuie să căutăm o modalitate de a crea un proces educațional care să respecte particularitățile indivizilor autiști.

În lume, au fost dezvoltate mai multe abordări pedagogice pentru copiii cu tulburări de spectru autist. Unele dintre ele includ:

  • Floortime: Stanley Greenspan a proiectat metoda Floortime. Ideea de bază din spatele metodologiei este faptul că educatorul sau terapeutul interacționează cu copilul autist prin joc și în condițiile sale. Conceptele educaționale care trebuie transmise pot fi incluse în jocuri.
  • TEACCH: Această metodă înseamnă Treatment and Education of Autistic and Related Communication-Handicapped Children (Tratamentul și educarea copiilor cu handicap de comunicarea autistă și conexă). Include educația într-o instituție de învățământ și în casa copilului, coordonând ambele medii, inclusiv spațiul fizic real în care persoana trebuie să-și petreacă ziua educațională. În general, implică întocmirea unui program de sarcini.
  • ABA: Analiza comportamentală aplicată se concentrează pe stimularea atenției și a limbajului. Este folosită mai mult ca metodologie pentru susținerea școlii tradiționale.

Conectează-te cu bunătate

Este vorba de împărtășirea informațiilor, care poate fi realizată prin replicarea poveștilor eroice ale indivizilor autiști, schimbul îndrumărilor de tratament și promovarea creșterii comunității de sprijin.

Oferă îngrijire cu bunătate

În acest caz, echipele specializate în răspuns la autism pot oferi ajutor, încurajând comunicarea între comunitățile de autism pentru a stimula sprijinul și accesul la spitale și la rețelele de cercetare pentru îmbunătățirea terapiilor.

Ziua Mondială a Autismului: „Pot lucra”

Femei care pictează de Ziua Mondială a Autismului
Ziua Mondială a Autismului ne invită să sporim oportunitățile de muncă pentru persoanele cu această afecțiune.

Organizația Autismo Europa estimează că aproximativ 80% dintre persoanele cu tulburări de spectru autist nu au un loc de muncă. Aceasta este o valoare imensă ce complică calitatea vieții persoanelor autiste.

Din fericire, o opțiune utilizată pentru a favoriza inserția în muncă a persoanelor autiste cu funcționare scăzută este terapia ocupațională. Funcționarea redusă se referă la posibilitățile reduse ale pacientului atunci când vine vorba de relaționarea cu lumea exterioară.

Terapia ocupațională poate fi implementată sub forma unor ateliere care se adaptează la posibilitățile reale ale unei persoane cu o tulburare a spectrului autist.

Dacă persoana are autism funcțional, adică este capabilă să interacționeze mai mult cu lumea exterioară, atunci există și alte opțiuni. De fapt, este posibil să se ia în considerare inserarea sa în companii obișnuite.

În esență, cel mai comun sprijin în aceste cazuri este alocarea unui operator instruit care ghidează persoana autistă în sarcinile sale. Acest operator asistă individul și îl ajută în relația sa cu angajatorii și cu ceilalți colegi de muncă.

Teme anterioare

Progresul Zilei Mondiale a Autismului a fost marcat de fiecare dintre temele specifice din diferite țări. În lista de mai jos, vei găsi exemple de teme anterioare:

  • „Autismul vorbește: ascultă-l”
  • „Conștientizarea autismului”
  • „Jumătatea uitată a autismului”
  • „Sărbătorirea capacității în cadrul dizabilității autismului”
  • „Deschiderea ușilor către educația incluzivă”
  • „Ocuparea forței de muncă: avantajul autismului”
  • „Autism și Agenda 2030: incluziune și neurodiversitate”
  • „Către autonomie și autodeterminare”
  • „Împuternicirea femeilor și a fetelor cu autism”
  • „Tehnologii de asistență, participare activă”
  • “Pot învăța. Pot lucra”

Totul cu bunătate

Noua temă se concentrează pe importanța creșterii gradului de conștientizare a modului în care amabilitatea, adaptarea la autism și incluziunea socială schimbă viața indivizilor cu asemenea tulburări.

Cum poți participa la Ziua Mondială a Autismului?

Donațiile, ședințele gratuite de terapie și semnele de afecțiune sunt opțiuni bune pentru a sărbători Ziua Mondială a Autismului. În plus, există campania de bunătate numită Light It Up Blue.

Această inițiativă constă în purtarea de haine albastre ca semn de sprijin și înțelegere pentru acest grup remarcabil și valoros. De asemenea, există posibilitatea de a achiziționa îmbrăcămintea oficială Autism Speaks, o acțiune care va ajuta la strângerea de fonduri.

Rețelele de socializare se numără printre instrumentele esențiale în sarcina de a crește gradul de conștientizare a problemelor cu care se confruntă comunitatea autistă. De fapt, etichete precum #LightItUpWithKindness și #LightItUpBlue puse la fotografii, pe lângă mesaje care îndeamnă la bunătate, sunt de mare ajutor.

Fă autismul vizibil

Ziua Mondială a Autismului ar trebui să servească pentru a face vizibile tulburările din spectrul autist. Numărul de persoane afectate de autism este considerabil. Așadar, dacă nu reușim să îi includem pe acești indivizi în educație și în lumea muncii, excludem mii de oameni din comunitate.

Recomandări finale pentru Ziua Mondială a Autismului

În concluzie, bunătatea este o resursă foarte puternică pe care nu ar trebui să o limităm doar la Ziua Mondială a Autismului. Mai degrabă, trebuie să ne extindem bunătatea pe tot parcursul anului. Aceasta înseamnă să fim mai buni cu cei afectați de autism în comunitate și la locul de muncă.

La fel, a dona lunar, a fi conștient de toate activitățile care se desfășoară în zona ta și a face voluntariat sunt acțiuni binevenite în orice moment!

S-ar putea să te intereseze...
Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei

Numeroase organizații dedicate tratamentului autismului au publicat o serie de recomandări despre cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantine...



  • Mayada et al. Global prevalence of autism and other pervasive developmental disorders. Autism Res. 2012 Jun; 5(3): 160–179.
  • Martínez-González, Agustín Ernesto, and José Antonio Piqueras Rodríguez. “Diferencias en la gravedad de los síntomas del Trastorno del Espectro Autista según el contexto educativo”. 2019.
  • Fuquen, Mayerli Stefany Tebar, and Jessica Natalia Díazgranados Beltrán. “La educación de las personas con trastorno del espectro autista”. Horizontes Pedagógicos 21.1. 2019.
  • Conde Sciaroni, Ornella, et al. La inclusión de personas con trastornos del espectro autista en el mercado laboral: Síndrome de Asperger. Diss. Universidad Argentina de la Empresa. 2019.
  • Gómez S, Rivas R y Taboada E. Revisiones sobre el autismo [Reseñas sobre el autismo]. Revista Latinoamericana de Psicología. 2009.