Logo image
Logo image

Ce este amnezia infantilă și cât durează?

4 minute
Te-ai întrebat vreodată de ce este atât de greu să-ți amintești episoadele din primii ani de viață? Azi vom discuta despre amnezia infantilă.
Ce este amnezia infantilă și cât durează?
Scris de Ana Núñez
Ultima actualizare: 09 august, 2022

Amnezia infantilă se referă la perioadele din copilăria timpurie pe care nu ni le putem aminti. Durează până la aproximativ 3 sau 4 ani. Specialiștii au diverse explicații cu privire la motivele pentru care apare această absență a amintirilor.

Poate te-ai întrebat de ce nu ai amintiri clare despre primii ani de viață sau îndoieli cu privire la prima zi de grădiniță. Nu știi sigur dacă îți amintești sau dacă ceea ce știi corespunde unei povești spuse de un adult.

Această dificultate de a păstra în mod clar în memorie momentele trăite în copilăria timpurie este cunoscută sub denumirea de „amnezie infantilă”. Află despre ce este vorba!

Citește și: De ce este importantă reglarea emoțională?

Ce este amnezia infantilă?

Some figure

Amnezia este definită în Dicționarul Academiei Regale Spaniole (DRAE) drept „pierdere notabilă sau slăbiciune a memoriei”. În cazul specific al termenului de amnezie infantilă, acesta descrie incapacitatea de a păstra amintirile primilor ani de viață. Reprezintă absența amintirilor experiențelor trăite de copii până la vârsta de aproximativ 4 ani.

Conform unui studiu privind amnezia infantilă și memoria autobiografică, zona în care se dezvoltă memoria este cortexul prefrontal, deși cortexul temporal inferior și amigdala sunt, de asemenea, importante în acest proces.

Problema a făcut obiectul unor cercetări remarcabile. Este cazul lui Sigmund Freud și Jean Piaget, care abordează teoriile din perspective diferite, ce ajută la elucidarea mecanismelor selective ale memoriei.

Cât durează amnezia infantilă?

Se estimează că un copil de 3 sau 4 ani este capabil să-și amintească momentele trecute, dar acestea, pe măsură ce copilul crește și creierul se dezvoltă, vor fi uitate. Această acțiune de suprimare a amintirilor din memorie este numită amnezie infantilă.

Copilul care vorbește deja se poate referi la experiențe recente și la altele nu atât de apropiate. Există cercetări care indică faptul că, de-a lungul anilor, aceste amintiri dispar din conștient, deși rămân ca urme în psihic.

Unele dintre aceste amintiri rămân fixate în memorie datorită unui eveniment, fie că este o înregistrare video, audio sau o fotografie. Acest lucru le permite să rămână în minte în mod conștient. În orice caz, vorbim deja despre produsul unei manipulări, nu de cursul firesc al construcției memoriei.

Este foarte probabil ca unele amintiri din primii ani de viață să nu dispară, ci să se întoarcă la maturitate prin stimuli senzoriali, care te transportă la o experiență anterioară. Uneori, lipsa de claritate a unei amintiri din copilărie te lasă cu un vag sentiment de déjà vu atunci când vizitezi un loc pe care l-ai frecventat înainte de vârsta de 3 ani.

Ce își pot aminti copiii?

Copiii au amintiri, doar că unele nu rămân în timp. În jurul vârstei de 7 ani, încep să păstreze amintiri mai precise. Acest lucru se datorează faptului că creierul atinge o maturitate neuronală care îi permite organizarea amintirilor. Vârsta coincide cu etapa de dezvoltare a operaţiilor concrete, descrisă de epistemologul şi biologul elveţian Jean Piaget. Este vorba de ansamblul operaţiilor logice pentru care este pregătită fiinţa umană.

Piaget, care și-a dedicat o mare parte din viață investigării progresului minții în copilărie, a caracterizat alte două etape direct implicate în amnezia infantilă. Etapa „senzomotorie” durează de la 0 luni la 2 ani, iar următoarea, numită „preoperatorie”, de la 2 la 7 ani.

Amnezie infantilă sau amintiri ascunse?

Some figure

Sigmund Freud vorbește despre „amintiri ascunse” din copilărie pentru a explica mecanismele uitării. O astfel de amnezie suprapune amintirile transcendentale ale vieții cu altele mai puțin semnificative. Totuși, amintirile persistă undeva în inconștient. Fără îndoială, sunt declanșatoare ale unor emoții semnificative.

Psihanalistul și pediatrul francez Fraçoise Dolto a prezentat într-o carte intitulată Copilăria propria mărturie despre cum poate fi prezentată o amintire a acestei etape. El dezvăluie posibilitatea ca amintirile din primii ani de viață să rămână în memorie.

Citește și: 4 reflecții pentru a trăi mai bine

Ce îți amintești din copilărie?

Amnezia infantilă este legată de imaturitatea creierului de a procesa și menține imaginile clar în timp și de imposibilitatea categorisirii experiențelor.

Aceste experiențe, conform unui studiu asupra reprezentării și memoriei efectuat de Universitatea din Granada, fac parte din ceea ce cercetătorii au numit „memorie implicită”, un fel de memorie primitivă care începe să se formeze într-o etapă anterioară dobândirii limbajului.

Memoria implicită stochează amintiri asociate simțurilor, precum mirosul. Stochează sentimente puternice și continue care, deși nu rămân clare, nu dispar. În lumea artei și a literaturii, aprofundarea acestui subiect poate deveni motivul primordial pentru care apare o operă.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • de los Heros, M. A. Piaget y Freud: acerca de la memoria infantil. Revista de Investigación en Psicología, 12(2), 207-215. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3765
  • Gómez-Pérez, E., Ostrosky-Solís, F., & Próspero-García, O. (2003). Desarrollo de la atención, la memoria y los procesos inhibitorios: relación temporal con la maduración de la estructura y función cerebral. Revista de neurología, 37(6), 561-567.
  • Piaget, J. (2014). Etapas del desarrollo cognitivo de Piaget. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0,5&q=los+estadios+de+piaget#d=gs_qabs&u=%23p%3Dytr0Pc4A-W4J
  • Rayo, M. R., Puerta, J. C., Rísquez, N. M., Martínez, R. P., & Rodríguez, J. D. S. Amnesia infantil y memoria autobiográfica. Disponible en: https://www.academia.edu/35123880/Amnesia_infantil_y_memoria_autobiogr%C3%A1fica_Memoria_y_Representaci%C3%B3n
  • Suplemento Especial con las Conferencias principales del 52ª Congreso de API. Volumen LXXVIII N°1. “Lo infantil: sus múltiples dimensiones”. Disponible en: https://www.apa.org.ar/Articulos/Suplemento-Especial-con-las-Conferencias-principales-del-52a-Congreso-de-API

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.