Infecțiile vaginale – simptome și prevenire

28 ianuarie 2019
Dacă obișnuiești să consumi zahăr și alcool destul de frecvent (și pe deasupra mai ești și stresată), este posibil să ți se declanșeze cât de curând o infecție vaginală.

La fel ca orice altă parte a corpului unei femei, și vaginul poate fi afectat de diverse boli sau infecții care pot fi supărătoare, dar uneori și foarte dureroase. Deși infecțiile vaginale pot fi o urmare a unui contact sexual neprotejat, există mulți alți factori ce pot duce la declanșarea acestora.

Factori simpli ca folosirea unei toalete publice, spălarea prea rară a prosoapelor și practicarea unei igiene deficitare sunt doar câteva dintre cauzele posibile ale infecțiilor vaginale.

Orice femeie trebuie să știe care sunt simptomele unei infecții vaginale, dar și care sunt factorii ce pot provoca apariția acestora. Există mai multe modalități prin care putem reduce riscul de a fi afectate de o infecție vaginală, dar trebuie să acționăm din timp.

Acest lucru este imposibil dacă nu putem recunoaște semnalele de alarmă pe care corpul nostru ni le transmite atunci când suntem bolnave.

Ce simptome provoacă infecțiile vaginale?

Infecțiile vaginale pot fi detectate grație simptomelor care apar imediat ce acestea se declanșează. Fii atentă la următoarele simptome:

  • Mirosuri vaginale
  • Senzații de mâncărime
  • Senzații de arsură
  • Durere în timpul urinării sau actului sexual
  • Secreții vaginale de culoare verde, galbenă, roz sau alb (pot să nu miroasă)

Oricare din simptomele pe care tocmai ți le-am menționat ar putea fi un semnal de alarmă că suferi de o infecție vaginală. Astfel, dacă detectezi unul sau mai multe dintre aceste simptome, consultă-ți medicul imediat.

Netratată, infecția ar putea evolua într-o afecțiune mult mai gravă!

Însă nu strică să fii și puțin proactivă. În cele ce urmează îți vom prezenta câteva sfaturi pentru a stopa infecțiile vaginale înainte ca acestea să se declanșeze.

Te-ar putea interesa și:

Tipuri de infecții vaginale și cauzele lor

Cum pot preveni infecțiile vaginale?

Infecțiile vaginale pot fi dureroase

Așa cum ți-am spus mai sus, infecțiile vaginale pot fi provocate de numeroși factori. Dacă acționezi din timp, poți să reduci riscul de a dezvolta o astfel de afecțiune.

Poartă numai lenjerie din bumbac

Lenjeria fabricată din bumbac 100% te va ajuta să-ți menții zona intimă uscată, ceea ce este ideal dacă vrei să eviți infecțiile vaginale. Bumbacul previne instalarea umidității, ce este mediul de viață favorit al ciupercilor din genul Candida.

Atunci când ești pe cale să achiziționezi o pereche nouă de lenjerie intimă, asigură-te că măcar partea dintre picioare este fabricată din bumbac.

Menține o igienă adecvată a zonei

Igiena ta zilnică este una din principalele modalități prin care te poți proteja împotriva infecțiilor vaginale. Spală bine această zonă cu ajutorul unui săpun blând, cu pH neutru.

Mai mult, atunci când folosești hârtie igienică, șterge-te mereu din față spre spate, astfel încât să previi transferul de bacterii în vagin.

Pudrele, săpunurile și tampoanele parfumate, spuma de baie și deodorantele „intime” pot altera echilibrul bacterian din vagin, agravând infecțiile deja existente.

Evită hainele strâmte

Pentru a ține infecțiile vaginale la distanță, evită blugii strâmți

Blugii și pantalonii scurți foarte strâmți creează un mediu cald și umed, ideal pentru dezvoltarea bacteriilor și ciupercilor. Astfel, te sfătuim să porți haine mai largi, cum ar fi, de pildă, fustele.

Menține-ți zonele intime uscate

Umiditatea creează un mediu propice dezvoltării bacteriilor și ciupercilor. Ai grijă să-ți usuci bine zona intimă înainte de a te îmbrăca.

Evită dușurile vaginale

Spălăturile vaginale, indiferent de lichidul folosit, pot distruge bacteriile „benefice” ce previn infecțiile. Aceste spălături îți vor crește riscul de a dezvolta o infecție vaginală sau alte boli mult mai grave.

Îmbunătățește-ți dieta

Dacă vrei ca infecțiile vaginale să nu te deranjeze, este foarte important să adopți o dietă sănătoasă.

Mai multe studii au demonstrat că există o legătură între consumul regulat de zahăr și alcool și dezvoltarea infecțiilor la nivelul vaginului. Și stresul se pare că joacă un rol important în apariția acestei probleme.

Astfel, specialiștii ne recomandă să evităm consumul de zahăr și alcool, dar și situațiile foarte stresante. Aceștia ne sugerează să bem mai multă apă și să consumăm fructe și legume ce susțin curățarea tractului urinar.

  • Printre alimentele recomandate femeilor care vor să evite infecțiile vaginale se numără: varza, spanacul, ananasul, napii și frunzele acestora, mangoldul, usturoiul, hreanul, pătrunjelul, sfecla verde, păpădia, broccoli și citricele.
  • În plus, te sfătuim să mănânci mult iaurt simplu care conține acid lactic, deoarece acest acid favorizează refacerea bacteriilor benefice pe care le-ai pierdut.

Citește și:

Tratează infecțiile vaginale micotice

Apără-te de infecțiile vaginale cu ajutorul unor sucuri!

Ține la distanță infecțiile vaginale cu puțin usturoi

Următorul suc acționează ca un antibiotic natural, ajutând organismul să se apere împotriva virușilor, ciupercilor și bacteriilor ce pot provoca infecțiile vaginale.

Usturoiul este eficient împotriva bacteriilor și ciupercilor, având și un conținut bogat de antioxidanți care pot întări sistemul imunitar.

Ingrediente:

  • 1 buchet de spanac
  • 1 cățel de usturoi
  • 2 roșii

Indicații:

Spală bine toate ingredientele și pune-le într-un robot de bucătărie împreună cu o jumătate de cană de apă. Procesează aceste ingrediente până când obții un lichid. Consumă băutura obținută fără a o strecura.

  • Brotman, R. M. (2011). Vaginal microbiome and sexually transmitted infections: An epidemiologic perspective. Journal of Clinical Investigation. https://doi.org/10.1172/JCI57172
  • Palmeira-de-Oliveira, R., Palmeira-de-Oliveira, A., & Martinez-de-Oliveira, J. (2015). New strategies for local treatment of vaginal infections. Advanced Drug Delivery Reviews. https://doi.org/10.1016/j.addr.2015.06.008
  • Mashburn, J. (2012). Vaginal Infections Update. Journal of Midwifery and Women’s Health. https://doi.org/10.1111/j.1542-2011.2012.00246.x