Metoda KiVa împotriva agresiunii și bullying-ului școlar

Cheia pentru a pune capăt agresiunii este sensibilizarea și mobilizarea colegilor de școală. Aceasta este ceea ce propune metoda KiVa, un program eficient împotriva bullying-ului școlar.
Metoda KiVa împotriva agresiunii și bullying-ului școlar

Ultima actualizare: 25 Septembrie, 2021

Bullying-ul este una dintre cele mai mari probleme sociale din vremea noastră. Copiii și adolescenții sunt atacați, izolați și umiliți în interiorul și în afara clasei de către colegii lor, fără ca instituțiile de învățământ să poată oferi soluții adecvate. Metoda KiVa apare ca o propunere inovatoare și eficientă pentru a pune capăt bullying-ului școlar.

Conform rapoartelor recente, 9 din 10 copii care sunt hărțuiți ajung să dezvolte probleme emoționale grave, cum ar fi anxietatea, depresia sau stima de sine scăzută. Acestea pot dura ani de zile, deoarece consecințele agresiunii prind rădăcini în personalitatea copilului în formare. Metoda KiVa este menită să implice întreaga comunitate educațională pentru a preveni și acționa la timp.

Ce este metoda KiVa?

Metoda KiVa este un proiect comandat de Ministerul Finlandez al Educației și dezvoltat de un grup de experți în relații cu copiii de la Universitatea din Turku. A fost creat în 2006 cu obiectivul clar de a pune capăt agresiunii în rândul elevilor.

Principalele linii de acțiune se bazează atât pe prevenirea agresiunii, cât și pe intervenția în cazurile declarate. Cea mai importantă particularitate a sa? Nu se concentrează asupra victimei sau agresorului, ci asupra colectivului.

Dacă este implicată întreaga comunitate educațională, dar mai ales colegii de clasă, este posibil ca dinamica să se schimbe. Când elevii se aliniază și se poziționează în apărarea victimei, agresorul încetează să mai primească validarea din partea grupului; nu mai are sprijin sau beneficii și își încetează activitățile.

În ce constă metoda KiVa?

Metoda KiVa este un protocol organizat care abordează toate fazele procesului. Obiectivul principal este prevenirea, iar acesta are în vedere și măsurile care trebuie puse în aplicare în cazul apariției agresiunii.

Copii care nu aplică metoda KiVa

Prevenirea bullying-ului

Mulți dintre elevi râd la agresiunile față de un coleg de clasă. Un alt procent important păstrează tăcerea de teama represaliilor și a presiunii de grup. Metoda KiVa este menită să informeze, să sensibilizeze și să mobilizeze elevii.

Pentru a realiza acest lucru, a fost creat un program structurat care este implementat în diferite faze: când copiii au între 7 și 9 ani, când au între 10 și 12 și, în cele din urmă, când au între 13 și 15 ani.

Protocolul constă în 20 de cursuri predate în timpul anului școlar în care copiii sunt informați despre diferitele tipuri de agresiune, consecințele lor și influența pe care ei înșiși o pot avea pentru a preveni sau opri bullying-ul. Prin discuții, finalizarea sarcinilor sau jocuri de rol, elevii explorează domenii importante precum empatia, abilitățile sociale și munca în echipă.

În plus, profesorii primesc materiale cu care să lucreze și instrucțiuni pentru a acționa în caz de agresiune. În mod similar, familiile sunt ajutate să afle cum să identifice dacă cei mici sunt implicați în agresiuni.

Intervenţia

Unele dintre cele mai importante măsuri care trebuie aplicate pentru a acționa în cazurile de hărțuire sunt următoarele:

  • Există o cutie poștală virtuală în care elevii pot raporta anonim situații de agresiune.
  • Suspectând un caz, mai mulți profesori monitorizează și investighează situația și intervin discutând cu hărțuitorul și victima.
  • Atunci când este detectată o situație de agresiune, diferiți colegi din mediul victimei (în special studenții care au o stare bună în clasă) sunt încurajați să-și ofere în mod activ sprijinul victimei.

Ce rezultate a dat metoda KiVa?

Metoda KiVa a fost testată printr-un mare studiu național randomizat, oferind rezultate magnifice și încurajatoare. Cea mai importantă cercetare a fost efectuată în Finlanda: 234 de școli din țară, incluzând 30.000 de elevi cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani.

Rezultatele au arătat că bullying-ul a dispărut în 79% din școli. În plus, incidența și numărul victimelor hărțuirii au fost reduse.

Metoda pare să ofere și alte efecte benefice. S-a constatat că implementarea acestei metode sporește motivația elevilor, îmbunătățește coexistența și crește bunăstarea emoțională. În plus, acești copii vor deveni membri valoroși ai unei societăți corecte.

Copii de vârstă școlară răi
S-a dovedit că metoda KiVa îmbunătățește bunăstarea copiilor, sporind dinamica de grup sănătoasă.

Ce trebuie să luați în considerare?

Metoda KiVa este cel mai studiat program anti-bullying din lume. Este aplicat în peste 90% din școlile din Finlanda și a fost exportat în diferite țări, cum ar fi Franța, Belgia, Suedia sau Statele Unite, oferind rezultate excelente. Chiar și așa, acest protocol nu a ajuns în toate școlile de pe planetă.

Pentru a-l implementa într-un centru educațional, este esențial ca țara să facă parte din rețeaua KiVa. Pentru a aplica metoda, este necesar să se ofere materiale și formare specifică profesorilor.

În ciuda celor de mai sus, este important ca metoda KiVa să continue să se extindă în tot mai multe școli, regiuni și țări, deoarece s-a dovedit a fi o alternativă eficientă și relativ simplă.

S-ar putea să te intereseze...
Ziua împotriva abuzului asupra copiilor: protejarea copiilor
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Ziua împotriva abuzului asupra copiilor: protejarea copiilor

Pe 25 aprilie, Ziua împotriva abuzului asupra copiilor este sărbătorită în toată lumea: protejarea copiilor este responsabilitatea tuturor.



  • Ballesteros, B., Pérez, S., Díaz, D., & Toledano, E. (2018). III Estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados. Informe del teléfono ANAR. Fundación ANAR ; Fundación Mutua Madrileña. Recuperado de https://www.anar.org/wp-content/uploads/2018/09/III-Estudio-sobre-acoso-escolar-y-ciberbullying-seg%C3%BAn-los-afectados.pdf
  • Salmivalli, C., Poskiparta, E., Ahtola, A., & Haataja, A. (2013). The implementation and effectiveness of the KiVa antibullying program in Finland. European Psychologist.
  • Juvonen, J., & Galvan, A. (2008). Peer influence in involuntary social groups: Lessons from research on bullying. In Understanding peer influence in children and adolescents (pp. 225–244). New York, NY: Guilford Press.